Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Hambini of C-Bear

Ardy
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2023 10:29

Ardy 02 jan 2023 10:55

Welk Bottom Bracket is de beste keuze: "Hambini Racing BBright" of "C-Bear BBright"?
Frame: Cervélo S5
Crankstel: Shimano Dura Ace

Het gaat om een nieuw te bouwen fiets.
Een goed onderbouwd advies is mij zeer welkom.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 jan 2023 17:54

Hoe ben je tot deze short list gekomen?
Wat is er mis met een DA bottom bracket?
Voor wat het waard is, ik heb al lagers gehad van C-Bear en kan daar niets verkeerd van schrijven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jan 2023 18:33

Er is zeker weinig mis met een DA bracket, zeker voor de prijs en superlicht, alleen pas het niet in een S5 want daar zit PF30 in.

Persoonlijk is hambini denk ik het beste.
Ik ben geen fan van C bear. Het is duur, je betaald denk ik 160 euro. En het volgende gaat het mij om.
De passing is vaak te strak. Ik heb ze dat vijf jaar geleden al gemeld, nooit wat op gehoord en nu hambini er een filmpje over gemaakt heb komen ze wel in de lucht. Daarnaast zit er extreem weinig vet in en doe ik er altijd bij.

De cannondale die ik nu bouw gingen de c bear lagers al wel wat makkelijker in, maar nog steeds een stuk strakker (naar mijn idee te strak) dan een setje dub lagers bv.

Daarnaast als je met een DA crank gaat rijden heb je door de 24mm as zoveel extra ruimte voor de bus die hambini maakt dat de lagers ook van prima afmeting blijven.

Zou je met een sram crank gaan rijden zou ik je gewoon sram Dub lagers adviseren. Waarom?
Ze zijn met een beetje zoeken te krijgen voor 20 tot 30 euro. Momenteel het best afgedichte systeem en het loopt mooi licht.
Lagers blijven bij mij al een seizoen goed, valt me niet tegen, vroeger was het namelijk echt slecht van sram.

Gebruikersavatar
detest
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mei 2009 17:07

Gebruikersavatar detest 03 jan 2023 14:11

Ik heb ook een Cervelo S5, maar met een BB386 crank. Ik heb toen voor een c-bear gekozen (bbr386R), maar ben daar absoluut niet tevreden over. De eerste liep korrelig binnen een jaar. Terug gestuurd voor garantie ("hij was gewoon vies, als je hm schoon had gamaakt was er niets aan de hand"). Omdat ik toen niet zo snel een andere passende bb kon vinden toch maar weer een nieuwe besteld. Daar komen nu de metalen deeltjes uitzetten. Voor mij geen c-bear meer.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 jan 2023 14:18

Ik heb 3 fietsen met c-bear (bb90 en bb386) en geen klachten.

Keus tussen c-bear en hambini, voordel van hambini is dat je lagers zou kunnen vervangen terwijl je bij c-bear nieuwe bottombracket moet kopen ?
Maar of dat het prijsverschil waard is/hangt van af hoeveel km's je ermee rijd.

2 andere fietsen heb ik gewoon sram bottombracket in (icm sram crankset), 40 euro en als die versleten zijn gooi je er gewoon nieuw setje van 40 euro in.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 03 jan 2023 14:23

Ardy schreef: 02 jan 2023 10:55
Het gaat om een nieuw te bouwen fiets.
Een goed onderbouwd advies is mij zeer welkom.

Alvast bedankt.
eentje die in elkaar draait...
https://www.cemabearing.be/bottom-brackets/bbright46

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jan 2023 15:48

DDX schreef: 03 jan 2023 14:18 Ik heb 3 fietsen met c-bear (bb90 en bb386) en geen klachten.

Keus tussen c-bear en hambini, voordel van hambini is dat je lagers zou kunnen vervangen terwijl je bij c-bear nieuwe bottombracket moet kopen ?
Maar of dat het prijsverschil waard is/hangt van af hoeveel km's je ermee rijd.

2 andere fietsen heb ik gewoon sram bottombracket in (icm sram crankset), 40 euro
C bear kan je wel de lagers in vervangen.
het beste wat je kan doen is als de cups nieuw zijn het lager eruit halen.

Dat gaat net je hebt een heel klein randje, dan de cup een stukje afslijpen en terugplaatsen.
Dan kan je er daarna gewoon nieuwe lagers in en uit persen. Er zit gewoon een standaard BB30 lager.
Dat heb ik ook gedaan bij een vriend van mij.

Die sram lagers kosten bij R2 de afgelopen weken 20 tot 25 euro. Moet je alleen het tussenbuisje van je oude overzetten.
Jij schreef het al een keer en ik heb het daarna bij de FM eens 10 doosjes open gemaakt :D

Er zijn per maat dub pressfit maar drie lagers 0mm, 5mm en 10mm uitstekend. Dan heb je de optie met vulringen van 1,5 tot ik dacht iets van 6mm. en verschillende tussenbuisjes. Als je je spacers bewaart en je tussenbuisje zoek je gewoon het lager uit met de twee juiste schalen en klaar ben je.

Maargoed, ik zou ook geen C bear meer kopen.

Die draailagers zijn ook mooi, alleen zou ik dat een risico vinden, bij sommige bb is de rand zo dun, dat je daar zo uitschiet.
En dan heb je een probleem! Ik zag er vd week iemand met een dreambuild zelfs locktite op het schroefdraad smeren, dat zou ik iig nooit doen.

Maargoed ik zou bij een bracket voor een goed stalen lager gaan en als je fiets nog moet komen zou ik Hambini bestellen en meteen een setje extra lagers die kosten niet heel veel.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 jan 2023 15:55

Ik heb ook een fiets met BB386 en ben erg te spreken over de Ninja Token.
https://www.tokenproducts.com/bottom-brackets/ninja

Je moet er wel een aparte tool voor aanschaffen (zou de alu versie nemen) maar dan ben je nog steeds goedkoper uit dan C-bear.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 jan 2023 16:00

wasbeer2006 schreef: 03 jan 2023 15:48 C bear kan je wel de lagers in vervangen.
het beste wat je kan doen is als de cups nieuw zijn het lager eruit halen.

Dat gaat net je hebt een heel klein randje, dan de cup een stukje afslijpen en terugplaatsen.
In hoeverre je met afslijpen nog echt kan spreken over kunnen vervangen ?
Die sram lagers kosten bij R2 de afgelopen weken 20 tot 25 euro. Moet je alleen het tussenbuisje van je oude overzetten.
Jij schreef het al een keer en ik heb het daarna bij de FM eens 10 doosjes open gemaakt :D
Ja uiteindelijk heb ik de sram dub pressfit niet nodig gehad.
Crank eruit gehaald/alles goed schoongemaakt en crank er weer in en kraken bij aanzetten was opgelost.
Gaat nu dus al ruim 10k km mee in redelijk slecht weer.
En reserve ligt nu dus klaar. (en die spacers moet ik dan idd overzetten)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 jan 2023 16:53

Op de racefiets C-Bear met Sram GXP passing, zit er nu 1jr in en geen problemen.
Op de gravelracer Ceramic Speed lagers T47, DUB passing en met adapters naar GXP getransformeerd, 3/4 jr ook geen probleem.
Beide keramische lagersystemen lopen erg soepel.
Op de MTB een standaard Shimano press fit lagers voor Hollowtech II, loopt korrelvrij maar toch niet zo soepel als 2 bovengenoemde keramische systemen.
Voor de prijs van de keramische lagers van C-Bear en Ceramic Speed kun je behoorlijk wat normale lagers kopen, of het dus de meerprijs waard is?
Laatst gewijzigd door scottpch op 03 jan 2023 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jan 2023 17:45

Ik zou het wel intressant vinden om eens te zien hoeveel watt er verloren gaat.

Dub is best wel goed en het zijn nogsteeds FSA lagers. het is echt wel verbeterd. Zijn ook de enige die ook aan de binnenzijde zijn afgedicht met een rubber.

AllezVin
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 aug 2017 21:42

AllezVin 27 jan 2023 18:51

Op mijn caad12 heb een cbear bb30a cbear en was super goed nooit problemen mee gehad geen gekraak en draaien soepel na 10000km. Op men allez sprint bb30 van cbear geïnstalleerd en daar draait het niet zo soepel dan ik er van verwachte en al 2 keer berichtje gestuurd maar nooit antwoord op gehad.

Men volgende fiets probeer ik eens een ander merk en ntn lagers insteken.

Plaats reactie