Pagina 1 van 5

BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 00:01
door Ramon73
BB30 is niet zo'n succes....lagers gaan paar 100km mee en dan is het voorbij. Kraken, slecht lopen enz. Nochtans SKF lagers gebruikt de laatste keer, gekoeld voor het inperken, bracketpot licht verwarmd. Koude lagers krimpen, warme bracketpot zet uit zodat ik met zo min mogelijk druk de lagers op hun plek kan zetten.
Ik gebruik een pers van cyclus met bijpassende cups die de lagers op de buitenste ring aandrukken, op het lager zelf komt geen druk. Alles goed schoon, dun randje montagepasta op lager en pot. Het gaat er gemakkelijk in, en daarna smeer ik de lagers binnen en buiten in met marine vet om water en vuil buiten te houden. Preload ook al mee geëxperimenteerd, de wave ring druk ik net niet helemaal plat, blijft lichtjes golven. Zo deed ik het ook met PF30 en die lagers gingen ruim 1 jaar mee.
Het helpt niet echt. Nu was het even boven de 1500km, op zich niet gek.

Wat doe ik verkeerd? Of in BB30 gewoon zo slecht? Indien het laatste, wat is een betere oplossing, keramische lagers of een lager zoals deze BB30 naar 24mm as en nieuw crankstel met 24mm as. Praxisworks heeft zoiets met 30mm as, kan ik mss het huidige crankstel blijven gebruiken.
Op zich iets meer vertrouwen in 24mm as omdat je dan iets grotere lagers hebt die ws meer duurzaam zijn.

Setje BB30 lagers heb ik nog, eerst maar even vervangen....

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 08:14
door baron062
Als je het lager na demontage opent, zie je dan veel roest? Zo nee, zou het toch een passing probleem kunnen zijn, en zou ik voor een volgende keer op zoek gaan naar een lager met een C3 speling. Daardoorkrijgt alles wat meer ruimte en staan de kogels minder of niet onder spanning. Ik denk dat een stalen lager in combinatie met wat waterafstotend vet ook langer heel blijft.

https://www.kugellager-express.de/deep- ... 30x42x7-mm

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 08:55
door thestudent
Dat bovenstaande werkt alleen als de passing te krap is en de lagers dus letterlijk geplet worden door de bb30 schaal.

Echter kunnen er allerlei dingen mis zijn. Zo kan het ook zijn dat de gaten links rechts niet eens helemaal in hetzelfde vlak staan. ( kan in alle richtingen ). En dan kan ook de preload van de crank nog te hoog zijn.

Bij een 24mm as heb je vaak geen grotere lagers. Meestal alleen een of andere adapter om van 30 naar 24 te komen. Alleen maar meer plekken waar het kan kraken.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 09:04
door wasbeer2006
Preload is wel een belangrijk ding. Dat moet gewoon rustig handvast en niet zo hard al een cola flesdop bv.
Heel veel draaien het veel te vast. Nu is dat vaal bij BB30 nog niet zo,n probleem met de alu ringen.

Wat ik wel vaak doe, de lagers van wat extra vet voorzien en ook de afdekringen heel goed invetten, overmatig, bij vastdraaien kom het er toch uit.

Zoals als gezegd als je passing net niet lekker is of het niet helemaal recht staat, dat laatste kan bij BB30 eigenlijk niet omdat het een alu huls is.
Ik had zelf Phill wood lager in mijn cannondale MTB, die hebben er zeker 5 a 6K zonder problemen ingezeten.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 09:08
door thestudent
Nog een vraag heb je ernstige vreetsporen op de as en bevindt zich dat aan een kan of aan beide kanten.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 09:22
door jakkel
Met BB30 lagers die kraakjes veroorzaken daar ze wat speling hebben in het frame, heb ik ervaring. De lagers op zich die snel stuk gaan niet. Ben je zeker dat het altijd de lagers zijn, die stuk gaan? Al eens geprobeerd ze te monteren met een Loctite (641)?

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 10:32
door walter-
Wat is het frame en welke crank gebruik je er in?
Ik heb op zich alleen maar goede ervaringen met bb30 achtige dingen (als lagers zijn nooit een probleem, enkel vervangen omdat je het wil vervangen na +10k km...).
Soms wel eens prutsen met spacers/washers om het goed te krijgen....

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 11:58
door scottpch
Cannondale.....?

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 13:20
door Se7en
Paar honderd km met je lagers vind ik wel erg snel. Ik heb ook BB30 en ik vervang de lagers eens per 3500km ofzo. Tussendoor worden ze wel schoongemaakt en ingevet.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 13:24
door leon1
Geen idee wat er mis is maar ik heb twee fietsen met BB30 die zonder problemen draaien. Bij de ene al 10k zonder onderhoud en bij de andere al 6k zonder onderhoud. En ik heb deze fietsen tweedehands gekocht dus ik heb geen idee hoeveel kilometers er in totaal mee gereden is. Dat zou ik niet meteen 'geen' succes willen noemen. En zolang er niets mis is ga ik ook niet uit voorzorg iets vervangen. Ik lees hierboven 3500km.... is dat niet heel snel?

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 13:31
door Se7en
Ik twijfel nu of die 3500km vervanging wel klopt. In ieder geval heb ik ze afgelopen zomer vervangen omdat ze kraakten en schuurden en ik daar niet mee de Alpen in wilde.

Re: BB30 vervanging?

Geplaatst: 31 dec 2022 16:23
door Orlok
Ramon73 schreef: 31 dec 2022 00:01 BB30 is niet zo'n succes....lagers gaan paar 100km mee en dan is het voorbij. Kraken, slecht lopen enz.
Ook SKF industrielagers met afdichting aan beide zijde (2rsh) kunnen door het binnendringen van vocht gaan roesten wat zich uit in kraken en slecht/korrelig ronddraaien. Als dat na een paar honderd kilometer al gebeurt betekent dit dat er dus heel slechte afdichtingen rondom het bottombracket zitten die in combinatie met overtollig water zorgt voor het binnendringen van vocht. Als daar niets aan wordt verbetert kan je elke xxkm blijven vervangen. Een eventuele oplossing is om ceramische lagers (goedkoop via Aliexpress) te monteren omdat daarvan de kogeltjes bijna niet kunnen roesten. ;)