Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

BB30 vervanging?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 31 dec 2022 00:01

BB30 is niet zo'n succes....lagers gaan paar 100km mee en dan is het voorbij. Kraken, slecht lopen enz. Nochtans SKF lagers gebruikt de laatste keer, gekoeld voor het inperken, bracketpot licht verwarmd. Koude lagers krimpen, warme bracketpot zet uit zodat ik met zo min mogelijk druk de lagers op hun plek kan zetten.
Ik gebruik een pers van cyclus met bijpassende cups die de lagers op de buitenste ring aandrukken, op het lager zelf komt geen druk. Alles goed schoon, dun randje montagepasta op lager en pot. Het gaat er gemakkelijk in, en daarna smeer ik de lagers binnen en buiten in met marine vet om water en vuil buiten te houden. Preload ook al mee geëxperimenteerd, de wave ring druk ik net niet helemaal plat, blijft lichtjes golven. Zo deed ik het ook met PF30 en die lagers gingen ruim 1 jaar mee.
Het helpt niet echt. Nu was het even boven de 1500km, op zich niet gek.

Wat doe ik verkeerd? Of in BB30 gewoon zo slecht? Indien het laatste, wat is een betere oplossing, keramische lagers of een lager zoals deze BB30 naar 24mm as en nieuw crankstel met 24mm as. Praxisworks heeft zoiets met 30mm as, kan ik mss het huidige crankstel blijven gebruiken.
Op zich iets meer vertrouwen in 24mm as omdat je dan iets grotere lagers hebt die ws meer duurzaam zijn.

Setje BB30 lagers heb ik nog, eerst maar even vervangen....
Dogma F

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 31 dec 2022 08:14

Als je het lager na demontage opent, zie je dan veel roest? Zo nee, zou het toch een passing probleem kunnen zijn, en zou ik voor een volgende keer op zoek gaan naar een lager met een C3 speling. Daardoorkrijgt alles wat meer ruimte en staan de kogels minder of niet onder spanning. Ik denk dat een stalen lager in combinatie met wat waterafstotend vet ook langer heel blijft.

https://www.kugellager-express.de/deep- ... 30x42x7-mm

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 dec 2022 08:55

Dat bovenstaande werkt alleen als de passing te krap is en de lagers dus letterlijk geplet worden door de bb30 schaal.

Echter kunnen er allerlei dingen mis zijn. Zo kan het ook zijn dat de gaten links rechts niet eens helemaal in hetzelfde vlak staan. ( kan in alle richtingen ). En dan kan ook de preload van de crank nog te hoog zijn.

Bij een 24mm as heb je vaak geen grotere lagers. Meestal alleen een of andere adapter om van 30 naar 24 te komen. Alleen maar meer plekken waar het kan kraken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12485
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 dec 2022 09:04

Preload is wel een belangrijk ding. Dat moet gewoon rustig handvast en niet zo hard al een cola flesdop bv.
Heel veel draaien het veel te vast. Nu is dat vaal bij BB30 nog niet zo,n probleem met de alu ringen.

Wat ik wel vaak doe, de lagers van wat extra vet voorzien en ook de afdekringen heel goed invetten, overmatig, bij vastdraaien kom het er toch uit.

Zoals als gezegd als je passing net niet lekker is of het niet helemaal recht staat, dat laatste kan bij BB30 eigenlijk niet omdat het een alu huls is.
Ik had zelf Phill wood lager in mijn cannondale MTB, die hebben er zeker 5 a 6K zonder problemen ingezeten.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 dec 2022 09:08

Nog een vraag heb je ernstige vreetsporen op de as en bevindt zich dat aan een kan of aan beide kanten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 31 dec 2022 09:22

Met BB30 lagers die kraakjes veroorzaken daar ze wat speling hebben in het frame, heb ik ervaring. De lagers op zich die snel stuk gaan niet. Ben je zeker dat het altijd de lagers zijn, die stuk gaan? Al eens geprobeerd ze te monteren met een Loctite (641)?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 31 dec 2022 10:32

Wat is het frame en welke crank gebruik je er in?
Ik heb op zich alleen maar goede ervaringen met bb30 achtige dingen (als lagers zijn nooit een probleem, enkel vervangen omdat je het wil vervangen na +10k km...).
Soms wel eens prutsen met spacers/washers om het goed te krijgen....

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 31 dec 2022 11:58

Cannondale.....?

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 31 dec 2022 13:20

Paar honderd km met je lagers vind ik wel erg snel. Ik heb ook BB30 en ik vervang de lagers eens per 3500km ofzo. Tussendoor worden ze wel schoongemaakt en ingevet.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 31 dec 2022 13:24

Geen idee wat er mis is maar ik heb twee fietsen met BB30 die zonder problemen draaien. Bij de ene al 10k zonder onderhoud en bij de andere al 6k zonder onderhoud. En ik heb deze fietsen tweedehands gekocht dus ik heb geen idee hoeveel kilometers er in totaal mee gereden is. Dat zou ik niet meteen 'geen' succes willen noemen. En zolang er niets mis is ga ik ook niet uit voorzorg iets vervangen. Ik lees hierboven 3500km.... is dat niet heel snel?
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 31 dec 2022 13:31

Ik twijfel nu of die 3500km vervanging wel klopt. In ieder geval heb ik ze afgelopen zomer vervangen omdat ze kraakten en schuurden en ik daar niet mee de Alpen in wilde.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 31 dec 2022 16:23

Ramon73 schreef: 31 dec 2022 00:01 BB30 is niet zo'n succes....lagers gaan paar 100km mee en dan is het voorbij. Kraken, slecht lopen enz.
Ook SKF industrielagers met afdichting aan beide zijde (2rsh) kunnen door het binnendringen van vocht gaan roesten wat zich uit in kraken en slecht/korrelig ronddraaien. Als dat na een paar honderd kilometer al gebeurt betekent dit dat er dus heel slechte afdichtingen rondom het bottombracket zitten die in combinatie met overtollig water zorgt voor het binnendringen van vocht. Als daar niets aan wordt verbetert kan je elke xxkm blijven vervangen. Een eventuele oplossing is om ceramische lagers (goedkoop via Aliexpress) te monteren omdat daarvan de kogeltjes bijna niet kunnen roesten. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie