Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

BB30 vervanging?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 01 jan 2023 20:31

Ramon73 schreef: 01 jan 2023 14:44
53x11 schreef: 01 jan 2023 11:55 Met een goede pers duw je die lagers er zo uit hoor. Ook als ze vastzitten met loctide
Ik vind een goede pers van Enduro, €324. (...)
Volgens mij heb ik ooit een euro of 60-80 besteld voor een pers die zowel in- als uit kan persen, dus het hoeft echt niet zo duur. (Ben helaas vergeten welk merk of waar besteld)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37355
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 jan 2023 20:44

Ik heb ook een pers van een tientje of 7.
Maar die perst niet uit, dat doe ik met deze: https://www.mantel.com/bbb-cycling-cupo ... NAQAvD_BwE
Less is bore

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 jan 2023 22:03

walter- schreef: 01 jan 2023 20:30
Ramon73 schreef: 31 dec 2022 17:19 ...
Frame is Cannondale Topstone met de standaard Hollowgram crankset.
Is dat een press fit of eentje met de lagers rechtstreeks in het frame?
De Cannondale benamingen zijn me niet zo duidelijk.
Lagers zitten rechtstreeks in het frame.
Dogma F

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 01 jan 2023 22:08

daniel1975 schreef: 01 jan 2023 20:44 Ik heb ook een pers van een tientje of 7.
Maar die perst niet uit, dat doe ik met deze: https://www.mantel.com/bbb-cycling-cupo ... NAQAvD_BwE
Voor het plaatsen heb ik een uitstekende pers van cyclus, daar valt niks meer aan te verbeteren.
Verwijderen is met de Parktool BBT 30.4, doe iets vergelijkbaars als die trompet die jij linkt.
Hooguit de Unior BB30 removal tool lijkt mij een nuttige aanschaf: https://uniortools.com/nl/product/1625- ... moval-tool
Niet te gek duur en lijkt goed te werken. Minder gewelddadig dan lagers eruit kloppen.
Dogma F

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8445
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 jan 2023 23:10

walter- schreef: 01 jan 2023 20:30
Ramon73 schreef: 31 dec 2022 17:19 ...
Frame is Cannondale Topstone met de standaard Hollowgram crankset.
Is dat een press fit of eentje met de lagers rechtstreeks in het frame?
De Cannondale benamingen zijn me niet zo duidelijk.
BB30a 83mm
Pagina 12 https://www.cannondale.com/-/media/file ... bon_nl.pdf
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 jan 2023 12:39

Ramon73 schreef: 31 dec 2022 00:01 ... Nochtans SKF lagers gebruikt de laatste keer, gekoeld voor het inperken, bracketpot licht verwarmd. Koude lagers krimpen, warme bracketpot zet uit zodat ik met zo min mogelijk druk de lagers op hun plek kan zetten.
Ik gebruik een pers van cyclus ...
Als je bij gebruik pers nog eens lagers moet koelen en de fiets opwarmen lijkt me er een probleem te zijn met de grootte van trapasopening. Dat koelen/opwarmen bij gebruik van een pers is toch nergens voor nodig? De pers en zijn tools zorgen er voor je de lagers zonder schade de bb kan indrijven. Ook zonder warmtebehandeling.

Zelf zou ik wel aanraden lagers met een goede afdichting te nemen. Bv Sks heeft zeker lagers zonder of met weinig afdichting. Moest je die toevallig genomen hebben...

Ik zou zeker niet naar keramische lagers gaan. Dat is ofwel zeer duur zonder voordeel en van Chinese goedkope kan je te hard twijfelen of de toleranties in orde zijn. Uiteindelijk zijn het vooral de toleranties die bepalen of een lager goed is. Of ook; er bestaat ook veel sks namaak; koop bij een betrouwbare bron...
En breng voldoende vet aan als de crank plaatst.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 jan 2023 13:57

walter- schreef: 02 jan 2023 12:39
Ramon73 schreef: 31 dec 2022 00:01 ... Nochtans SKF lagers gebruikt de laatste keer, gekoeld voor het inperken, bracketpot licht verwarmd. Koude lagers krimpen, warme bracketpot zet uit zodat ik met zo min mogelijk druk de lagers op hun plek kan zetten.
Ik gebruik een pers van cyclus ...
Als je bij gebruik pers nog eens lagers moet koelen en de fiets opwarmen lijkt me er een probleem te zijn met de grootte van trapasopening. Dat koelen/opwarmen bij gebruik van een pers is toch nergens voor nodig? De pers en zijn tools zorgen er voor je de lagers zonder schade de bb kan indrijven. Ook zonder warmtebehandeling.

Zelf zou ik wel aanraden lagers met een goede afdichting te nemen. Bv Sks heeft zeker lagers zonder of met weinig afdichting. Moest je die toevallig genomen hebben...

En breng voldoende vet aan als de crank plaatst.
Lagers krijg ik met weinig moeite met persje op hun plek. Ik gebruik de temperatuur alleen om nóg zachter met de lagers om te kunnen gaan. Dat heeft niet geholpen, dus laat ik nu maar. Levert niks op en kost moeite dus overbodig.
Van SKF heb ik 2RS lagers gebruikt, de gedemonteerde van vandaag waren ook droog qua waterintrede, zat ook nog genoeg vet in.

En de bracketpot vet ik in met Montage pasta voor montage, evenals de lagers zelf. Na montage gaat er een laagje marinevet aan binnen en buitenkant. Maar vocht was dus niet het probleem deze keer. Zat nog ruim voldoende vet aan de binnenkant van de lagers.

Wel heb ik hiervoor gesteld dat er geen vreetsporen zichtbaar waren. Dat moet ik corrigeren! Aan de non drive side klopt het, geen slijtsporen. De drive side vertoont wel vreetsporen op de as en de bracketpot.
Bij het vervangen van de circlip ringen was degene aan de drive side ook ietwat vervormd. Ik heb nu niks anders in huis, dus circlips vervangen, rotor BB30 lagers erin, goed ingevet en dan zie waar het schip strandt.

Tzt die removal tool van Unior bestellen en volgende set lagers monteren met Loctite 641.
Het geluid lijkt ook van de drive side te komen ( voor zover dat onderscheid hoorbaar is....) maar het lager aan de drive side is altijd het slechtst eraan toe. Non drive side draait in de hand meestal nog oké, waar de drive side problemen geeft, hakkelend draait, kraakt en speling vertoont.
Aanschaf van ander type bb en evt crankstel laat ik nog even, lijmen is de goedkoopste oplossing.
Sowieso 83mm breedte bracket en ik zie alleen 73mm breed, dus of er een crankstel is, dat daarop gaat passen is nog maar de vraag.
Dogma F

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 02 jan 2023 15:49

De tip van de Loctite 641 heb ik persoonlijk van de mecanicien van Sagan toen ie bij Cannondale reed. Sindsdien nooit nog krakende, tikkende,... BB30 lagers gehad.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jan 2023 16:47

Ik heb deze, top ding!
https://nl.aliexpress.com/item/1005004342024473.html

Ik gebruik bij BB30, staal op alu ook altijd locktite, maar de 643 volstaat ook al, ruim insmeren en monteren, zowel lager als huls insmeren.
En gewoon de legers erin draaien tot je extra weerstand voelt niet verder, vast is vast.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 jan 2023 16:49

walter- schreef: 02 jan 2023 12:39 Ik zou zeker niet naar keramische lagers gaan. Dat is ofwel zeer duur zonder voordeel en van Chinese goedkope kan je te hard twijfelen of de toleranties in orde zijn. Uiteindelijk zijn het vooral de toleranties die bepalen of een lager goed is. Of ook; er bestaat ook veel sks namaak; koop bij een betrouwbare bron...
En breng voldoende vet aan als de crank plaatst.
Tja, dat verhaal ken ik ook maar heb nu inmiddels al mijn bottombracket- en wiellagerslagers vervangen door Chinese (Aliexpress) goedkope keramische lagers en heb er eigenlijk al bijna 20.000 km 'geen' omkijken meer naar. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 jan 2023 17:09

jakkel schreef: 02 jan 2023 15:49 De tip van de Loctite 641 heb ik persoonlijk van de mecanicien van Sagan toen ie bij Cannondale reed. Sindsdien nooit nog krakende, tikkende,... BB30 lagers gehad.
Ja, ik ken het wel. Heb de 603 hier in huis. Nu is dat ook voor dezelfde toepassing maar dan lijm met hoge sterkte (603 - matige sterkte) en gaat demontage lastig(er) worden.
Na wat zoeken en overleg met deskundigen lijkt lijmen ook de enige betaalbare oplossing te zijn. Een BB3024 van Rotor of een M30-THRU 73mm van Praxis gaat mss passen, maar dan kom ik op een BB breedte van ±101mm uit. Dat is nog maar af te wachten of er een crankset bestaat die zo breed is.
Volgende punt is dat de buitenkant van de bracketpot niet gevlakt is, immers overbodig bij BB30 of BB30A. En er bestaat geen freesgereedschap hiervoor, althans niet van Unior, Cyclus of Parktool. Het zou in principe wel kunnen met een balhoofd vlakfreesje, maar dan moet ik een centreerbus laten maken met een buitendiameter van 42mm. Het vlakgereedschap zit dan ook al rond de €350 te schommelen en dan moet ik nog de bussen laten draaien. Wordt een kostbare ombouw....
Misschien zie ik het verkeerd, hoop op een forumlid die dezelfde weg al eens begaan is en de perfecte oplossing heeft. Voor nu houd ik het op lijmen als "structurele" oplossing.

Bij Wheels MfG zie ik verschillende BB30 lagers aangeboden worden. ABEC-3 en hoekcontact. Klopt het dat ik beter hoekcontact kan nemen om kleine uitlijnfouten op te vangen?
Ik heb nu een standaard 6806-2RS lager erin (SKF 61806-2RS1), misschien is een 71806 lager beter? 71806 is namelijk hoekcontact lager.
Dogma F

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 jan 2023 17:31

wasbeer2006 schreef: 02 jan 2023 16:47 Ik heb deze, top ding!
https://nl.aliexpress.com/item/1005004342024473.html

Ik gebruik bij BB30, staal op alu ook altijd locktite, maar de 643 volstaat ook al, ruim insmeren en monteren, zowel lager als huls insmeren.
En gewoon de legers erin draaien tot je extra weerstand voelt niet verder, vast is vast.
Die pers is alleen voor het plaatsen van lagers, BB30 lagers ga je daar niet mee eruit kunnen trekken/persen.
Loctite 643 kan ik niet vinden online. Bedoel je 243? Dat is schroefdraadborging, eigenlijk niet bedoeld voor cilindrische passing.
Dogma F

Plaats reactie