Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Freehub spint door

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 29 dec 2022 10:07

De freehub van mijn gravelfiets spint door. Oftewel: ook als ik trap draait mijn cassette wel maar mijn wiel niet :-).

Ik heb een vrij nieuwe topstone, 1000 km op gefietst. (Shimano GRX groepset, weet nog niet wat voor hub).

Nou zijn er allerlei instructie filmpjes om de boel schoon te maken/ vervangen. Maar ik vraag me vooral af: is zo'n probleem na 1000km niet vrij merkwaardig? Is dat pech, of doe ik dan vermoedelijk iets doms met schoonmaken van de fiets na een rit? (Ik gebruik een tuinslang, gele muc-off en zo'n muc-off spray om water tr verwijderen).

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 dec 2022 11:05

Ik zou even het wiel er uit halen,mijn ervaring is met een topstone dat je de band het beste leeg kan laten lopen anders krijg je het wiel er heel moeilijk uit. Dit kan je oplossen met een derailleur verlenger.Cassette er af en dan kijken of je de body er af krijgt en kijken wat er loos is. Andere optie met het wiel naar de degene waar je de fiets gekocht hebt.Welke topstone heb je precies?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 29 dec 2022 11:12

Ik heb de topstone 1, alu. Er stond toevallig al een sevicebeurt gepland dus oplossen gaat wel lukken. Vraag me vooral af hoe dit zo snel kapot kan gaan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 dec 2022 11:50

Mogeijk niet echt kapot maar de palletjes van je body zitten waarschijnlijk gewoon geblokkeerd.
Kan door teveel vet of vuil zijn.
Of je body is een beetje los van de as gekomen en de palletjes kunnen niet uitveren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 29 dec 2022 12:28

Ik denk inderdaad dat de palletjes vast zitten. Nu hij even heeft stilgestaan pakt hij wel weer, maar maakt het een schurend geluid als ik de trappers stil houd. Troep dus.

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 dec 2022 14:20

jbams schreef: 29 dec 2022 12:28 Troep dus.
Volgens de website van Cannondale wordt de Topstone 1 uitgerust met Formula naven. Dit is niet top of the line maar wel degelijk materiaal. Troep zou ik het zeker niet noemen.

jbams schreef: 29 dec 2022 10:07 Maar ik vraag me vooral af: is zo'n probleem na 1000km niet vrij merkwaardig? Is dat pech, of doe ik dan vermoedelijk iets doms met schoonmaken van de fiets na een rit? (Ik gebruik een tuinslang, gele muc-off en zo'n muc-off spray om water tr verwijderen).
Die gele muc-off is "drivetrain cleaner". Als je zo'n sterke ontvettende producten gebruikt, is het belangrijk dat je a) heel grondig poetst zodat je echt alle vuil meehebt, b) de ontvetter zelf wegspoelt, c) de boel volledig laat drogen en d) alles terug invet. Minder dan dat en je loopt de kans dat je vet oplost op de plaatsen waar dat nodig is en vervangt door een vieze slurrie van vuil, half opgelost vet en ontvetter die overal binnendringt. Ik vermoed dat dit bij jou aan de hand is.

In ieder geval is het compleet overkill om na elke rit met drivetrainer cleaner aan de gang te gaan. Kijk eens naar wax-gebaseerde producten zoals Squirt als je een propere drivetrain wilt. Er is hier een gigantische thread over smeermiddelen.

Wat jouw probleem nu betreft, zou ik de freehub openmaken (zie bv. https://youtu.be/6iDRznF-FZg ), grondig proper maken en terug smeren.

jbams
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 29 dec 2022 14:57

abdr schreef: 29 dec 2022 14:20
jbams schreef: 29 dec 2022 12:28 Troep dus.
Volgens de website van Cannondale wordt de Topstone 1 uitgerust met Formula naven. Dit is niet top of the line maar wel degelijk materiaal. Troep zou ik het zeker niet noemen.

jbams schreef: 29 dec 2022 10:07 Maar ik vraag me vooral af: is zo'n probleem na 1000km niet vrij merkwaardig? Is dat pech, of doe ik dan vermoedelijk iets doms met schoonmaken van de fiets na een rit? (Ik gebruik een tuinslang, gele muc-off en zo'n muc-off spray om water tr verwijderen).
Die gele muc-off is "drivetrain cleaner". Als je zo'n sterke ontvettende producten gebruikt, is het belangrijk dat je a) heel grondig poetst zodat je echt alle vuil meehebt, b) de ontvetter zelf wegspoelt, c) de boel volledig laat drogen en d) alles terug invet. Minder dan dat en je loopt de kans dat je vet oplost op de plaatsen waar dat nodig is en vervangt door een vieze slurrie van vuil, half opgelost vet en ontvetter die overal binnendringt. Ik vermoed dat dit bij jou aan de hand is.

In ieder geval is het compleet overkill om na elke rit met drivetrainer cleaner aan de gang te gaan. Kijk eens naar wax-gebaseerde producten zoals Squirt als je een propere drivetrain wilt. Er is hier een gigantische thread over smeermiddelen.

Wat jouw probleem nu betreft, zou ik de freehub openmaken (zie bv. https://youtu.be/6iDRznF-FZg ), grondig proper maken en terug smeren.
Dankjewel! Ik gebruik de gele muc-off ook alleen voor de casette, ketting en voorblad. Maar zo te lezen moet ik toch wat voorzichtiger spuiten dan.

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 29 dec 2022 15:20

Ik had hetzelfde probleem. Schoonmaken etc. hielp niet, helaas nieuwe body erop moeten zetten.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 dec 2022 16:24

Gewoon na de (natte) rit klein beetje van die muc-off (dasty is veul goedkoeper)op de cassette spuiten afwasborstel er tegenaan houden effe ronddraaien en klaar is Klara.Tuinslang afspoelen,droog maken met een doek en beetje wax op de schakels.Fiets daarna 2x van 5cm hoogte laten stuiteren en ook de druppels zijn weg op plaatsen waar je niet bij komt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

abdr
Forum-lid
Berichten: 534
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 29 dec 2022 18:27

jbams schreef: 29 dec 2022 14:57 Dankjewel! Ik gebruik de gele muc-off ook alleen voor de casette, ketting en voorblad. Maar zo te lezen moet ik toch wat voorzichtiger spuiten dan.
Ik ben er geen voorstander van om zo'n agressieve ontvetters te zitten spuiten want dat kruipt overal, ook waar je het niet wil, in de derailleurwieltjes, wiellagers, lagers van de bottom bracket, ...

Wat het kuisen van de aandrijflijn betreft zijn er wat mij betreft twee manieren: oppervlakkig kuisen met een vochtige doek met wat mild afwasmiddel, puur cosmetisch, of een "deep clean" waarbij je de ketting in een bad ontvetter legt of een kettingreiningingsapparaat gebruikt. Je moet rekenen dat je ketting van binnenuit slijt door vuil (voornamelijk zand) dat zich tussen de bussen en de plaatjes bevindt. Ofwel probeer je alle vuil en alle vet uit de ketting te krijgen (deep clean), ofwel probeer je het vet aan de binnenkant zoveel mogelijk te laten zitten (cosmetisch kuisen). Tussenoplossingen leiden er naar mijn bescheiden mening alleen toe dat je het vet uit de ketting loogt maar het vuil blijft zitten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 dec 2022 19:23

abdr schreef: 29 dec 2022 14:20
jbams schreef: 29 dec 2022 12:28 Troep dus.
Volgens de website van Cannondale wordt de Topstone 1 uitgerust met Formula naven. Dit is niet top of the line maar wel degelijk materiaal. Troep zou ik het zeker niet noemen.

jbams schreef: 29 dec 2022 10:07 Maar ik vraag me vooral af: is zo'n probleem na 1000km niet vrij merkwaardig? Is dat pech, of doe ik dan vermoedelijk iets doms met schoonmaken van de fiets na een rit? (Ik gebruik een tuinslang, gele muc-off en zo'n muc-off spray om water tr verwijderen).
Die gele muc-off is "drivetrain cleaner". Als je zo'n sterke ontvettende producten gebruikt, is het belangrijk dat je a) heel grondig poetst zodat je echt alle vuil meehebt, b) de ontvetter zelf wegspoelt, c) de boel volledig laat drogen en d) alles terug invet. Minder dan dat en je loopt de kans dat je vet oplost op de plaatsen waar dat nodig is en vervangt door een vieze slurrie van vuil, half opgelost vet en ontvetter die overal binnendringt. Ik vermoed dat dit bij jou aan de hand is.

In ieder geval is het compleet overkill om na elke rit met drivetrainer cleaner aan de gang te gaan. Kijk eens naar wax-gebaseerde producten zoals Squirt als je een propere drivetrain wilt. Er is hier een gigantische thread over smeermiddelen.

Wat jouw probleem nu betreft, zou ik de freehub openmaken (zie bv. https://youtu.be/6iDRznF-FZg ), grondig proper maken en terug smeren.
Leuke instructievideo waarbij m.i. veel te veel vet in de industrielagers wordt gepropt. Maar het belangrijkste n.l. de palletjes maakt hij niet schoon - probleem TS - en bij het monteren van de body vergeet hij om de rubberen afdichting tussen body en naaf met een beetje (marine)vet tegen indringen van vocht in te smeren. Enfin, laat wel zien hoe je een en ander uit elkaar haalt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 dec 2022 19:34

nijkie schreef: 29 dec 2022 16:24 Gewoon na de (natte) rit klein beetje van die muc-off (dasty is veul goedkoeper)op de cassette spuiten afwasborstel er tegenaan houden effe ronddraaien en klaar is Klara.Tuinslang afspoelen,droog maken met een doek en beetje wax op de schakels.Fiets daarna 2x van 5cm hoogte laten stuiteren en ook de druppels zijn weg op plaatsen waar je niet bij komt.
Ik begrijp niet waarom er na een (natte) rit de drivetrain met schoonmaakmiddel (muc-off, dasty o.i.d.) moet worden schoon gemaakt. Enfin, ik zou gewoon goed afspoelen met de tuinslang dat is mijn inziens voldoende, daarna even laten stuiteren en goed droogmaken (anders krijg je roest op de cassette en roest de ketting vast) met een doek en een beetje wax op de schakels. Op de totale levensduur van een ketting maak je die mijns inziens maar een keer of twee goed schoon. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie