Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

welk stuur voor max demping om polsen te ontlasten ?

ludwig
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 mei 2008 13:26

ludwig 28 dec 2022 12:51

10 jaar geleden ben ik geopereerd aan li pols omwille van artrose problematiek. Nadien is dat probleem weer gaan opspelen waardoor ik nu met mijn li hand niet meer kan opschakelen naar de grote plaat. Vandaar dat ik nieuwe fiets met electronisch schakelen wil kopen. Dat zou alvast dat probleem van opschakelen moeten verhelpen.
Maar ik heb om mijn pols te ontlasten ook maximale demping nodig. Op mijn vorige fiets had ik een plat ergonomisch carbonstuur met stuurpen en stuur uit één stuk (Pro Evo Stealth).
Nu vraag ik me af of een ergonomisch plat carbonstuur met vaste geïntegreerde stuurpen wel de beste keuze is als je maximale demping voor de polsen wil ?
Zou een afzonderlijke stuurpen meer schokken absorberen ?
En geeft een carbon stuur meer schokdemping of is dat verwaarloosbaar ?
Platte of ronde stuurvorm beter om polsen te ontlasten ?
Thx voor feedback van wie hier ervaringen mee mocht hebben. Insteek is dus maximaal de polsen te ontlasten.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 dec 2022 12:58

Kijk ook eens naar een redshift verende stuurpen. Heb ik ook op mijn gravelbike. Scheelt echt!

https://redshiftsports.com/products/sh ... nsion-stem

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 dec 2022 13:12

ludwig schreef: 28 dec 2022 12:51 ......
Nu vraag ik me af of een ergonomisch plat carbonstuur met vaste geïntegreerde stuurpen wel de beste keuze is als je maximale demping voor de polsen wil ?............
Ik denk niet dat zo'n monocoque stuur er op gebouwd is om de meeste demping te geven.
Gaat het enkel over de demping om je polsen te ontlasten of ook houding?
Als het enkel voor demping is, zoek eens op "IsoZone foam pads" bestaan ook van andere merken. Bij Pro noemen ze dit gel pads
Je zou dubbel stuurlint kunnen wikkelen.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 dec 2022 15:22

En natuurlijk de soepelste en breedste band die nog in je voorvork past, op de laagste druk waarmee je nog zonder zwabberen de bocht door kunt! :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 dec 2022 18:09

Ik zou het niet in het stuur zoeken als eerste, maar gewoon geen racefiets kopen met jouw probleem.
Koop minimaal een gravelbike en gooi er 40mm banden in, daar ga je 10x meer demping uithalen dan een stuur en qua snelheid scheelt het amper.

Een aero carbon stuur is vaak wel een van de meest comfortabele ook voor je handen.
Zoek een lichte die zijn vaak wat minder stijf, niet altijd natuurlijk.

Dik stuurlint wikkelen en eventueel gel pads eronder.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 dec 2022 20:08

Demping uit je stuur is inderdaad maar heel minimaal.
Eerst kijken naar je positie op de fiets, als je verder achter het bracket gaat zitten, krijg je minder druk op de handen. Eventueel de heuphoek compenseren door het stuur niet alleen dichterbij maar ook hoger te zetten.
Bredere banden maken ook een groot verschil, een gravelracer geeft het meeste winst maar in een moderne racer passen soms ook al 35mm banden.
Met de bovengenoemde stuurpen (of de aankoop van een Specialized Roubaix) kun je ook veel winnen.

Hou een ieder geval rekening met het type fiets en de mogelijkheid om hem naar wens af te stellen. Met de huidige geïntegreerde meuk is dat vaak niet mogelijk.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 dec 2022 20:53

Gezien je klachten zal het allemaal uitproberen worden.
hun fietsen.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 29 dec 2022 09:11

Quill stem en een stalen koerfiets ;)

ludwig
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 12 mei 2008 13:26

ludwig 29 dec 2022 10:57

Thx voor alle adviezen en nieuwe inzichten ! Geeft weer stof tot nadenken.
Ik blijf in elk geval bij de racefiets en, tja de complicatie is dan dat we wel zo ijdel blijven om het zo strak mogelijk te willen houden.
Bedankt in elk geval, ik neem alles mee en binnenkort eens uitkijken op Velofollies wat de mogelijkheden zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 dec 2022 11:39

ludwig schreef: 29 dec 2022 10:57 .....eens uitkijken op Velofollies wat de mogelijkheden zijn.
En niet alles geloven wat de standhouders daar vertellen maar vooral je gezond verstand gebruiken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 dec 2022 12:21

En al op je huidige fiets beginnen met experimenteren als je iets aan je zithouding wil veranderen.
Campagnolo Ultra Dork

Aesch
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 apr 2013 12:30

Aesch 03 jan 2023 21:02

ludwig schreef: 29 dec 2022 10:57 Thx voor alle adviezen en nieuwe inzichten ! Geeft weer stof tot nadenken.
Ik blijf in elk geval bij de racefiets en, tja de complicatie is dan dat we wel zo ijdel blijven om het zo strak mogelijk te willen houden.
Bedankt in elk geval, ik neem alles mee en binnenkort eens uitkijken op Velofollies wat de mogelijkheden zijn.
Kan de redshift pen ook adviseren. Topding. En als je bij racefiets wil blijven, ook dan breedste band die je kwijt kan/wil met soepele wangen/lage druk.

Plaats reactie