Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Intermittent fasting

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 28 dec 2022 12:31

Tot slot nog 3 opmerkingen. 1. De verwijzing naar dat NRC artikel was slechts een zijsprongetje over voeding en welbevinden, niets meer niets minder. Om daar nou de gehele wetenschap voor door het slijk te halen ... 2. Er bestaat zo iets als "peer review." 3. Statistiek en de stelling van Karl Popper zijn fundamenten van de wetenschap. Iedereen kent wel " n = 1, is geen." Kortom, één anekdote volstaat niet om een (hypo)these te weerleggen, als vele factoren van invloed (kunnen) zijn.

Gebruikersavatar
didi641
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 19:32

Gebruikersavatar didi641 28 dec 2022 17:33

IF… Geen dieet. Het is een heel (grote) verandering in levensstijl. Het is ook niet ‘iets’ dat voor iedereen is weggelegd. Ik heb het enkele jaren terug geprobeerd en voor mij lukte het niet doch ik geloof wel in de voordelen ervan. De 16 uur was aanvankelijk teveel voor mij. Van de matcha thee werd ik hyper en mijn klopje kwam ook vroeger dan de middag.

Bij intensief sporten wordt IF zelfs afgeraden, ook niet de dag voor een lange training noch wedstrijden. Na die training of inspanningen dan wel weer omdat je lichaam sneller zou herstellen.

Ikzelf heb me hierin even laten begeleiden (sportdiëtist) en probeer mij nog steeds (ook ik ken mijn dipjes) aan volgende principes te houden; dagstructuur, puur, vocht en gezonde vetten

(Samenstelling, gewicht afhankelijk per idividu)

- Ontbijt: havermout, muesli, granola of broodmaaltijd
- Tussendoor: fruit
- Middagmaal: broodmaaltijd, warme maaltijd of slaatje met koolhydraten
- Tussendoor: fruit en noten
- Avondmaal: geen koolhydraten bij geen sport de volgende dag - warme maaltijd of slaatje
- Tussendoor: Griekse yoghurt

Aanvullende supplementen (omega, vit B,C,D)
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 dec 2022 18:25

Precies dat is het ook. Bij mij werkt het wel, maar ik heb er ook duidelijk een aantal keren bij verteld.
Dat ik bv de ochtend na een (zware) avond rit meestal wel eet. Ook al is het maar een banaan bv.

Ook als ik bv om 20u of 21u thuiskom in de zomer neem ik iig drinken en ook wat eten.

Het werkt vooral goed bij mensen met een suikerverslaving en dat hebben er toch behoorlijk wat.
Ik slik magnesium en een mutivit.

Wat ik bv ook vaak doe zeker als ik veel sport in de ochtend een tablet electrolyten in mijn halve liter water.

Afvallen moet je vooral doen als je weinig sport niet als je veel sport

Gebruikersavatar
didi641
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 16 feb 2010 19:32

Gebruikersavatar didi641 28 dec 2022 19:07

Dat klopt wat je zegt. Suikers zijn tegenwoordig niet meer uit onze voeding weg te denken.
Door de jaren heen zijn we zowat ongevoelig geworden voor die insuline. Het gevolg zijn de vele diabetes, hart- en vaatziektes.
Omwille daarvan geloof ik ook in de vele voordelen dat IF in zich heeft. Ook naar blessure en revalidatie is het een meerwaarde.
Zo hoorde ik ooit een interview van een prof basketballer die in kader van de rehab langer dan de 16 uur ging gaan vasten en op die manier meer antioxidanten ging opnemen.

Los van de momenten dat je het beter niet doet zijn er ook situaties waarin je het best niet toepast. Bij moeilijke gekende diëten, zwangerschappen, bepaalde diabetes en lage bloeddrukken raden ze het ook af.

Ik kijk met 'gezonde' bewondering naar diegenen die hiervan hun levensstijl hebben kunnen maken. Zelf ben ik een zoetebekje en kan nog eens cheaten. Hierbij merk ik dat ik snel kan aankomen.

Maar met mijn toegepaste gewoontes kreeg ik bv. deze zomer voor een GF wel mijn gewicht op 73 kg en 15 procent vet (37j +), 182.

Een gezond evenwicht ifv je doelen en wat je zelf voor ogen hebt? Alles met TE is teveel zeker? :-)
Afvallen moet je vooral doen als je weinig sport niet als je veel sport
Mee eens, 60/70 procent voeding - 30 procent training.
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 29 dec 2022 11:59

Ik snap hem niet helemaal. Ik eet/snoep eigenlijk nauwelijks na het avondeten. Een beetje op tijd avondeten en een beetje later ontbijten en je hebt dezelfde periode zonder te eten en het heet ineens geen "vasten" meer maar een normaal eetpatroon.
Zeker met een kantoorbaan is er niks revolutionairs aan. Het is gewoon een beetje schuiven met eetmomenten.
Het enige voordeel dat er nog overblijft is dat je bewust met het eten bezig bent en wellicht dat je de noodzaak voelt verantwoording af te leggen aan je gezinsleden en collega's die zien dat je er een ander eetpatroon op na houdt.

Bij mij ligt het fysieke zwaartepunt van de werkdag tussen 8 en 12 en blijf dus lekker ontbijten.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 dec 2022 14:36

Dan doe je het inderdaad al en dat is toch prima.
De een is onbewust bekwaam en de ander bewust, jij nu ook het laatste :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jan 2023 10:49


Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 jan 2023 09:29

Muizen zijn nachtdieren die in de natuur ook maar zo'n 9 uur hebben om hun eten bij elkaar te scharrelen. Ga je ze een "24 uurs economie" aanbieden, dan worden ze ongezonder.

Uiteraard geldt dat ook voor ons. Dat snacken na het avondeten past helemaal niet in onze natuur. Daar heb je eigenlijk geen onderzoek voor nodig.

IF heeft meer te maken met discipline. Kun je jezelf 's morgens makkelijker in bedwang houden dan 's avonds? Dan is het wellicht iets voor jou.

Eet je de hele dag al ongezond, dan zal die ene frikandel speciaal die je voor het slapen gaan wel of niet naar binnen schuift ook het verschil niet meer maken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 19 jan 2023 08:30

Het eten van kleinere maaltijden en het verminderen van calorieën is een effectievere manier om gewicht te beheersen dan intermitterend vasten (IF), wanneer eten alleen in bepaalde tijdsblokken man.
Dat concluderen onderzoekers van de Johns Hopkins University School of Medicine die zes maanden lang de eet-, slaap- en waakpatronen van 547 volwassenen bestudeerden. Hun bevindingen verschijnen woensdag in het Journal of the American Heart Association.
"Onze bevindingen ondersteunden het gebruik van tijdgebonden eten niet als een strategie voor gewichtsverlies op de lange termijn in een algemene medische populatie", concludeerden ze.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... f=9fGlVdM0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jan 2023 09:36

Het is hier al vaker aangehaald. IF is geen afval methode of dieet.

De vraag is echt wat werkt er voor jouw als persoon. Als ik zes keer een kleine maaltijd neem ben ik niet verzadigd en vlieg ik daarna de kast in.
Met alle gevolgen vandien. Als ik twee grote maaltijden neem heb ik dit niet of maximaal 1x. Zolang ik niet start met eten in de ochtend heb ik er weinig behoefte aan, neem ik iets is het hek van de dan.

Je moet iets doen wat voor jouw als persoon werkt.

@daniel, hoe bevallen de eerste twee weken? hoe is het gegaan?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 19 jan 2023 12:09

Het schijnt dat een banaan in je oor ook helpt tegen een hongeraanval. Bij Ernie blijven dan zelfs de krokodillen weg.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37362
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2023 12:20

wasbeer2006 schreef: 19 jan 2023 09:36 @daniel, hoe bevallen de eerste twee weken? hoe is het gegaan?
Ik doe iets aangepaste versie; 's morgens als ontbijt 1 stuk fruit en dan pas 12:00 eten.
Rest van de dag minder snoepen en beetje opletten met avondmaaltijd.
Het is dus een totaalplaatje, niet perse alleen IF.
Gaat tot nu toe goed, 1e kg is eraf.
(en belangrijker, knop in mijn hoofd is om)
Less is bore

Plaats reactie