Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Intermittent fasting

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 dec 2022 10:54

nijkie schreef: 25 dec 2022 15:46
Het is allemaal gewenning van je lichaam. Ik wil terug naar 6 uur per dag eten, van 12u tm 18u.
Hoe minder eet momenten hoe beter,.
Knap als je dit kan,gelukkig kan ik met normaal eten mijn gewicht op peil houden rond de 80kg bij 1.86m.Mijn werktijden liggen tussen 05:00 en 01:00 dat zou ook niet meewerken,verder ben ik geen snoepertje en alcohol drink ik bijna niet.
[/quote]

Wat je dan ook kan doen is van 10u tot 18u eten.

Andere kant als je je nu goed voelt waarom zou je dan iets aanpassen. Bij mij was het puur om die suiker onder controle te krijgen. Ook niet zozeer voor mijn gewicht 185 en 79- 83 kilo al naar gelang het seizoen. Nu 83 met de kerst en oud jaar.

Een lichaam is heel persoonlijk, ik ben echt van mening dat je niet alles op iedereen kan loslaten. We denken vaak van alles aan te kunnen passen, maar ik denk dat dat vaak maar beperkt kan.

En vergis je niet, intesnief bewegen en afvallen is lastig, tenminste dat vind ik, weinig bewegen en afvallen is makkelijker.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 26 dec 2022 12:38

wasbeer2006 schreef: 26 dec 2022 10:42 Hoe minder vaak je eet hoe beter voor je lichaam, dat komt nu wel uit heel veel onderzoeken naar boven.
Kan je een paar van die onderzoeken noemen (met link of zo), want ik heb zo mijn twijfels of het beter is om in een keer 10 boterhammen naar binnen te proppen dan om gespreid over de dag 10 keer 1 boterham te eten.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 26 dec 2022 13:11

Er is ook nog een andere manier en dat is de mind of matter.
Als jij jezelf instelt op minder en of anders eten dan maak je een klein begin en komt de rest vanzelf vanuit je eigen wilskracht.

Het is een korte periode focussen op wat je wil en dat aandacht geven.
De uitvoering wordt dan vanzelf een onbewust bekwaam iets.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1218
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 26 dec 2022 15:07

wasbeer2006 schreef: 26 dec 2022 10:42
Jans schreef: 25 dec 2022 18:10 Ik lees dat @wasbeer geen verschil kent in een moe gevoel en honger gevoel. Ik kan dat heel goed van elkaar onderscheiden.
Als ik moe ben ga ik daardoor ook niet extra eten.
Nou even duidelijker maken. Ik voel natuurlijk wel als ik moe ben.
En dan is mijn neiging vaak, cola, red bull, winegums etc....... Doordat je moe bent ga je eerder voor gaas, dat is in een notendop wat er gebeurt. En is het s avonds tien uur ga je naar bed, maar is het 3 uur dan heb ik de neiging te gaan eten.
Ik heb ook de neiging tot suikerverslaving, altijd al gehad van jongs afaan, alcohol vind ik lekker maar zeg je een maand niet geen probleem, patat/chips etc, kan ik een jaar laten staan als het moet.

Opzich is dit fenomeen heel erg bekend. Per persoon zit hier natuurlijk ook verschil in.
Als ik bv stress heb ga ik niet eten, ik ken ook mensen die van stress gaan eten.

Hoe minder vaak je eet hoe beter voor je lichaam, dat komt nu wel uit heel veel onderzoeken naar boven.
Je kan beter twee keer heel veel eten, dan zes keer een beetje. Met zes keer een beetje komt je vetverbranding nooit tot stand.
Een leeuw snackt ook niet even een eekhoorn om 15u.

Dat dit voor bepaalde inspanningen niet ideaal is, dat is weer wat anders..... en als ik intensief sport/beweeg eet ik ook wat vaker.
Slaaptekort veroorzaakt veranderingen in hormonen die honger en eetlust reguleren. Het hormoon leptine onderdrukt de eetlust en moedigt het lichaam aan om energie te spenderen. Slaaptekort vermindert leptine. Het hormoon ghreline veroorzaakt daarentegen hongergevoelens en ghreline gaat omhoog als je te weinig slaapt.
Dus weinig slaap is geen voordeel als je wil afvallen.

Wat betreft intermittent fasting, het lijkt me logisch dat als je in een tijdspanne van slechts 8 uur eet, je over all minder Kcal. gaat binnenkrijgen dan wanneer je de hele dag door eetmomenten hebt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 dec 2022 15:22

Volgens mij is moe zijn en slaaptekort hebben niet per definitie hetzelfde.
@wasbeer, hoe zit dat dan met grazers? Een mens is geen koe en ook geen leeuw.
Voor diegenen die een paar kilo minder op de weegschaal willen zien. Succes, op welke manier je het dan ook bereikt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37663
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 dec 2022 16:17

Een koe is sowiso compleet anders met herkouwen en meerdere magen.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8346
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 dec 2022 16:52

daniel1975 schreef: 26 dec 2022 16:17 Een koe is sowiso compleet anders met herkouwen en meerdere magen.
Ja, en een leeuw weer anders op een andere manier. Maar ben je er al uit hoe je het aan gaat pakken?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 dec 2022 16:54

Klein_Verzet schreef: 26 dec 2022 12:38
wasbeer2006 schreef: 26 dec 2022 10:42 Hoe minder vaak je eet hoe beter voor je lichaam, dat komt nu wel uit heel veel onderzoeken naar boven.
Kan je een paar van die onderzoeken noemen (met link of zo), want ik heb zo mijn twijfels of het beter is om in een keer 10 boterhammen naar binnen te proppen dan om gespreid over de dag 10 keer 1 boterham te eten.
Ik ga ze even zoeken. Ik weet iig Dr berg op Youtube, die is ook extreem voorstander van IF.

Nu zijn tien boterhammen sowieso vrij veel. Ik heb even niet onze 14 jarige zoon meegenomen in dit voorbeeld.
Maar stel even 4 boterhammen, dan kan je volgens die theorie dus beter om 12u 4 boterhammen eten en niet vanaf 9u 1 boterham.

@Jans het hoeft ook niet zo te zijn dat jij dat hebt, maar vaak is moe wel een trigger om te gaan eten.
Maar een vrouwenlichaam is heel anders he, daarvoor wordt bv IF ook vaak afgeraden lees maar eens.

En nogmaals en dat zeg ik ook vaak tegen vrienden en familie die gezonder willen leven of af willen valllen.
Zoek of doe iets wat je volhoud. Een collega van mijn is dit jaar 5 kilo afgevallen en het enige wat ie heeft gedaan is geen toetje na het eten, maar pas om 20u, zodat ie dan niets extra,s neemt. Het is maar een voorbeeld.

Ik ga nooit snoep of cola laten staan, maar bv tijdens het fietsen eet ik dan winegums, dat scheelt me erna weer, of tussendoor een cola bij het bezine station.

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 26 dec 2022 17:38

Als iemand "heel erg voorstander is" van iets bekruipt mij altijd al een wantrouwen.
IF is een methode die kan werken, maar ook bij de mensen voor wie het werkt komt het uiteindelijk neer op dat ze minder calorieën hebben genuttigd. Het intermitterend vasten zelf doet eigenlijk weinig op gewicht. Zie bijvoorbeeld https://www.science.org/doi/10.1126/sci ... ed.abd8034

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 26 dec 2022 18:31

Bij mij is het simpel; algemene regel = 3 boterhammen > honger na 3h.
4 boterhammen is honger na 4h.
Wat dan het beleg is heeft ook nog wel een invloed natuurlijk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 dec 2022 10:26

@Vicenza, dat klopt, dat schreef ik ook al. IF is geen afval methode.
Het enige dat daarvoor werkt is minder calorieën dan je verbruikt. IF kan daar wel bij helpen om dat beter onder controle te krijgen.

Ik merk bij mij dat goed en genoeg eten met een verzadigd gevoel het beste werkt om weer een tijd niet te eten.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 27 dec 2022 11:36

Ik wacht nog op de reactie van Louis van Gaal. Iets in de trend van "Zijn jullie nou zo dom, en ik zo slim?" of "We can come an end."

Verder interessant om te lezen: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/12/07/ve ... n-a4150699.

Plaats reactie