Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Intermittent fasting

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2022 15:14

Na de kerst móét er echt weer wat af.
84kg nu, kg of 5 minder is zeer wenselijk.
En ja, ik ken alle clichés; pondje gaat door het mondje, afvallen is minder innemen dan je verbruikt, bla bla.
Feit bij mij is dat afvallen zonder keihard doel gewoon niet werkt. Noem het zwak, maar praktijk laat zijn dat er heel veel verleidingen zijn. Zeker in dit soort maanden. (Riep daar iemand kerststol?? :mrgreen: )

Je hoort veel over intermittent fasting laatste tijd, de 16-8 variant. Tot 12:00 niet eten, dan tot max 20:00 en weer klaar.
Voordeel: niet dat knagende hongergevoel (vooral irritant op werkdagen) en toch minder inname en meer verbranding. Uiteraard in die 8 uur niet schransen ;-)

Zijn er hier al forumleden die er ervaring mee hebben?
Less is bore

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 dec 2022 15:24

daniel1975 schreef: 24 dec 2022 15:14 Na de kerst móét er echt weer wat af.
84kg nu, kg of 5 minder is zeer wenselijk.
En ja, ik ken alle clichés; pondje gaat door het mondje, afvallen is minder innemen dan je verbruikt, bla bla.
Feit bij mij is dat afvallen zonder keihard doel gewoon niet werkt. Noem het zwak, maar praktijk laat zijn dat er heel veel verleidingen zijn. Zeker in dit soort maanden. (Riep daar iemand kerststol?? :mrgreen: )

Je hoort veel over intermittent fasting laatste tijd, de 16-8 variant. Tot 12:00 niet eten, dan tot max 20:00 en weer klaar.
Voordeel: niet dat knagende hongergevoel (vooral irritant op werkdagen) en toch minder inname en meer verbranding. Uiteraard in die 8 uur niet schransen ;-)

Zijn er hier al forumleden die er ervaring mee hebben?
Wij hebben dat hier thuis wel een wat geprobeerd, maar kwamen er achter dat het met sport toch lastig is.

Wat wij nu vooral doen is het eten voor het sporten en erna plannen en dan op andere momenten vooral wat minder. Zo heb je voldoende energie om te sporten en erna om te herstellen. Bijvoorbeeld voor een nacht heb je dan weer niet veel koolhydraten nodig. Dus ons avondeten is vaak veel minder qua koolhydraten dan ons ontbijt of middag eten.

Sowieso is onze westerse manier van eten vreemd. Vaak ontbijten we slecht terwijl we overdag energie nodig hebben en avonds eten we een bord vol op om daarna in de rust te gaan.

Overdag eet ik vaak tijdens werk rauwe wortels. Vult gigantisch, maar erg laag in koolhydraten. Je moet gewoon met mate eten en Je lichaam opnieuw leren wat het verschil is tussen honger en trek.

Ik zit al jaren rond de 67 met 1m80, dus voor mij werkt het wat ik doe, zo moet iedereen dat voor zichzelf uitvinden.

Na een lange rit gewoon een bord havermout eten met sojamelk, dat voorkomt dat je gaat snaaien en goed voor herstel.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 24 dec 2022 17:09

Ik ontbijt altijd uitbundig, lunch paar boterhammen. Avondeten rustig aan.
Al jaren 77-81kg.
En wordt het eens wat meer, dan zet ik alle snoep weg, geen chocolade meer etc. Dan zijn er zo 2kg vanaf.
Dogma F

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 dec 2022 18:17

Ramon73 schreef: 24 dec 2022 17:09 Ik ontbijt altijd uitbundig, lunch paar boterhammen. Avondeten rustig aan.
Al jaren 77-81kg.
En wordt het eens wat meer, dan zet ik alle snoep weg, geen chocolade meer etc. Dan zijn er zo 2kg vanaf.
Hier ook die strategie. Avondeten is meestal alleen heel veel groente en een beetje rijst of bulger.

ijpie013
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2022 15:27

ijpie013 24 dec 2022 20:08

Ik doe dat al een paar jaar. Voor mij werkt het met name omdat ik bewuster met eten bezig ben hierdoor. Ook gemerkt dat met name zo weinig mogelijk suikers eten heel erg helpt omdat het dan langer duurt voordat ik weer trek krijg.
En naar mijn bevindingen ook minder snel zweet en veel minder vaak hongerklop en zelfs minder vaak kramp.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 dec 2022 21:23

Knagend hongergevoel: geen idee hoe je dat kan voorkomen als je 16u niet eet.
Ik hoor vooral van collega's die het probeerden dat ze er gek van werden ;-).

Maar; bij mij: ik kan dat blijkbaar natuurlijk heb ik ontdekt en heb het de laatste 20 jaar al een paar keer gedaan. Ik kan dus idd gewoon savonds eten; de ochtend met koffie (cappuccino met half-volle melk ;-)) en heb geen hongergevoel. Alleen vraag me dat niet op commando en op de minuut nauwkeurig.
Ik kan me in vermager modus zetten, het ontbijt overslaan, smiddags met skyr (veel) en (beetje) muesli en savonds een gewone maaltijd. Beetje sport tussendoor en vooral niet -massaal- snoepen savonds (dat is wel de belangrijkste in mijn hoofd; dat knopje omdraaien om niet massaal ongezond te snoepen) en ik vermager. En bij ochtendsport (joggen of naar werk fiets) wel klein ontbijt.
Ik kom zo perfect zonder een hongergevoel de dag door; denk niet tussendoor dat ik honger heb. En de weinige keren dat ik toch behoefte heb kan ik tevreden zijn met wat skyr, fruit of wat kaas (vooral iets waarbij ik niet te veel ga eten).

De 2 jaar corona en de 2 jaar daarvoor (dat ik minder ging sporten maar evenveel bleef eten) hebben me bijna 20 kg doen bijkomen. 10kg meer dan ik ooit woog de voorbije 52 jaar. In eerste kwartaal van dit jaar ergens in vermager modus gegaan (regelmatig ontbijt overslaan, en vooral niet meer snoepen, minstens 1 maaltijd op hoog proteïne yoghurt (10%+) en beperkt muesli (die weinig suiker bevat <5%) . Zo ben ik nu bijna 15kg afgevallen op kleine 10 maanden.
Dat regime houd ik nu wel al lang vol en redelijk tot mijn verbazing blijf ik vrij veel afvallen. Vroeger deed ik zelfde wel eens om kortere periodes een beetje af te vallen (om de paar jaar kg of 2-3). Zo hoop ik nu nog een maand of 3 verder te gaan en dan mag dagelijks onbijt weer (grofweg 72kg+/- 2kg voor 1m74 zou goed zijn).

Dus je vraag; ik hoor van anderen dat het moeilijk is, mij gaat het bijna vanzelf.

Walter

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 24 dec 2022 21:25

Sinds een aantal jaar ontbijt ik niet meer en begin ik pas te eten wanneer ik echt trek krijg. Soms is dat 13:00, soms 14:00. Ik werk niet, ik kan me voorstellen dat als je werkt en vroeger opstaat, dat het moment van trek eerder komt.
Het gaat me gewoonlijk heel makkelijk af met weinig hongergevoel. Pas rond het genoemde tijdstip is dat gevoel van trek niet meer te negeren.

Ik kan niet goed zeggen of ik er nu helderder van ga denken (ik programmeer als hobby) of dat mijn brein minder helder is door minder glucose. Ik merk dat ik nu sowieso meer doorkachel op een lagere verbranding.
Opvallende verandering was dat ik echt minder tandsteen had bij de tandarts. Een even groot verschil als toen ik overstapte op elektrisch borstelen.
Ik ben er ook van afgevallen, dat werkt zeker ook. Ik jojo altijd wel wat, ook nu zijn de getallen weer te hoog :)

Voor het sporten eet ik gewoonlijk wel. Laatst zat ik op de racefiets en was ik vergeten te eten. Vreemd genoeg leek het beter te gaan dan anders. Als iemand dat kan verklaren, graag :) Wel ben ik eerder aan mijn bananen begonnen. Ik eet voor het fietsen gewoonlijk 5 plakken knackebrood, op broodproducten doe ik het lang.
Misschien moet ik simpelweg een tijdje afwisselen, de ene keer wel eten voor het fietsen, de andere keer niet. Alleen dan kan ik daar wat consistente resultaten uit krijgen.

Fietsgenieter
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 12 jul 2017 10:26

Fietsgenieter 24 dec 2022 21:32

daniel1975 schreef: 24 dec 2022 15:14 Na de kerst móét er echt weer wat af.
84kg nu, kg of 5 minder is zeer wenselijk.
En ja, ik ken alle clichés; pondje gaat door het mondje, afvallen is minder innemen dan je verbruikt, bla bla.
Feit bij mij is dat afvallen zonder keihard doel gewoon niet werkt. Noem het zwak, maar praktijk laat zijn dat er heel veel verleidingen zijn. Zeker in dit soort maanden. (Riep daar iemand kerststol?? :mrgreen: )

Je hoort veel over intermittent fasting laatste tijd, de 16-8 variant. Tot 12:00 niet eten, dan tot max 20:00 en weer klaar.
Voordeel: niet dat knagende hongergevoel (vooral irritant op werkdagen) en toch minder inname en meer verbranding. Uiteraard in die 8 uur niet schransen ;-)

Zijn er hier al forumleden die er ervaring mee hebben?
Er is één oplossing: de blablabla serieus nemen. De enige manier. De rest is een vermoeiende omweg naar hetzelfde.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 dec 2022 21:50

Fietsgenieter schreef: 24 dec 2022 21:32 ...
Er is één oplossing: de blablabla serieus nemen. De enige manier. De rest is een vermoeiende omweg naar hetzelfde.
Probleem is alleen dat de mens een ontwerpfout heeft die zorgt dat als we teveel eten hebben, velen van ons te veel eten (of 'fout' eten). Het is niet altijd evident tegen die ontwerpfout in te gaan. Maar extra kennis helpt natuurlijk te begrijpen wat voor jou zou helpen. En er is denk ik niet 1 manier om gezond te eten (of te vermageren).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37369
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 dec 2022 22:04

Die ontwerpfout is lang niet alleen bij mensen.
Als ik de hond eten blijf serveren vreet ze ook door.
Less is bore

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 24 dec 2022 22:19

Het is geen ontwerpfout. Alleen is er in onze samenleving een overschot aan voedsel.

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 24 dec 2022 22:21

MPolleke schreef: 24 dec 2022 21:25.......Laatst zat ik op de racefiets en was ik vergeten te eten. Vreemd genoeg leek het beter te gaan dan anders...
Als je kort na het eten al gaat fietsen is dat niet zo raar, je lijf is waarschijnlijk nog bezig met verteren.

Plaats reactie