Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Intervallen voor aeroob vermogen

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 24 dec 2022 21:38

Dan is het hooguit bijzonder dat veel wielertoppers dit soort lage cadans training nog in hun programma hebben staan. De krachttraining in een sportschool is ook niet echt te vergelijken dan de lage cadans training op de fiets. Met de lage cadans train je voornamelijk kracht uithoudingsvermogen.
Ik heb zelf wel veel baat gehad bij de lage cadans trainingen. Dus blijkbaar heeft het ergens een positief effect.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 dec 2022 21:55

Symen schreef: 24 dec 2022 21:38 Dan is het hooguit bijzonder dat veel wielertoppers dit soort lage cadans training nog in hun programma hebben staan. De krachttraining in een sportschool is ook niet echt te vergelijken dan de lage cadans training op de fiets. Met de lage cadans train je voornamelijk kracht uithoudingsvermogen.
Ik heb zelf wel veel baat gehad bij de lage cadans trainingen. Dus blijkbaar heeft het ergens een positief effect.
De wielersport zit vol met oude gewoontes.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 25 dec 2022 11:49

Kan me voorstellen dat je nog wel wat traind als je op lage cadans een berg op fietst maar op t vlakke is het ook lastig uitvoerbaar

Gebruikersavatar
buzz
Forum-lid
Berichten: 2318
Lid geworden op: 26 okt 2005 02:02

Gebruikersavatar buzz 25 dec 2022 12:58

Fietsen met een lage cadans is weliswaar geen krachttraining, maar (wat mij betreft) een prima klimtraining. Klimmen doe je doorgaans toch ook met een lage(re) cadans. Kan prima in de polder met de wind pal tegen over afstanden van zo'n 5 à 25 km. En dan stevig op de pedalen trappen maar zeker níet stoempen! Eén van m'n favoriete trainingen.

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 25 dec 2022 19:50

BertL schreef: 24 dec 2022 14:08 Ik zou lange rustige duurritten gaan doen in D1.
Vertel eens wat meer over je sportieve achtergrond, je achterliggende sportjaren, je leeftijd en je vermogen. Wie weet geeft de glazen bol dan wat meer helderheid.
Fiets nu ruim 3,5 jaar. Aërobe drempel was 180 watt eind september, omslagpunt op 225 watt. Weeg ongeveer 78,5

Nu sinds 3 maanden wat gestructureerder bezig. Had voor m’n blessure (dus begin december) wel het gevoel een aardige vordering (met hetzelfde gevoel/hartslag 10 watt hoger dan begin oktober).

Mij lijkt het me vooral heel belangrijk om veel te gaan duurtrainen, met 1x per week VO2Max. Maar die VO2Max mag dus nu even niet meer :(

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 26 dec 2022 12:54

De paradox van de krachttraining zie je vooral in het (top)voetbal van deze tijd: bijna allemaal sportschooljongens met brede armen, waarop de tattoo's weelderig tieren. Voorzover mijn statistisch geheugen me niet bedriegt, zijn er momenteel veel meer hamstringblessures dan "vroeger." Kijk, je neemt dus plaats onder zo'n martelwerktuig alias fitness-apparaat en doet wat semi- ultra- of supra-maximale inspanningen, of hoe dat fitness-jargon ook maar mag heten. Prachtig, heb je die specifieke spiergroep ook weer verder ontwikkeld. Met de nadruk op "specifiek."

Maar hoe zit het nou met de rest van de spiergroepen die je bij een bepaalde totaal-beweging gebruikt, zoals hardlopen (sprinten) of fietsen? En net name al die spiergroepen train je wel mee als je op het grote mes met lage cadans aan het stoempen (bij voorkeur herhaaldelijk en kortdurig) bent.

Uiteraard kan je al die vergeten spiergroepen weer een beetje opkalefateren met core-training, wat sowieso altijd aan te bevelen is, maar het is en blijft een beetje achter de kar aanhobbelen.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 26 dec 2022 16:28

MariusH schreef: 23 dec 2022 20:51 Hallo forumleden,

In oktober ben ik begonnen met trainen voor de toertochten voor de Ronde van Vlaanderen en de AGR (Beide 240km).
Tot nu toe heb ik het allemaal heel gepolariseerd aangepakt (4x echt rustige duurrit en 1x VO2Max sessie per week, met soms wat lage cadans krachttraining erbij).
Je weet dat die toertochten geen wedstrijd zijn? 😉
Maak voldoende kilometers over wisselende parcoursen, je zal zeker klaar zijn om de afstand vlot te rijden.
Succes!

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 dec 2022 16:33

Lange rustige duurritten gaan je helpen om de lengte van de Cyclo makkelijk vol te houden. Daar word je lichaam ook sterker van. Je fiets al cq pas 3,5 jaar, dus daar zal nog winst te behalen zijn.
Op dat stevige fundament kun je na je herstel van je blessure met intervallen aan je snelheid gaan werken.
hun fietsen.

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 26 dec 2022 21:31

patrickvb schreef: 26 dec 2022 16:28
MariusH schreef: 23 dec 2022 20:51 Hallo forumleden,

In oktober ben ik begonnen met trainen voor de toertochten voor de Ronde van Vlaanderen en de AGR (Beide 240km).
Tot nu toe heb ik het allemaal heel gepolariseerd aangepakt (4x echt rustige duurrit en 1x VO2Max sessie per week, met soms wat lage cadans krachttraining erbij).
Je weet dat die toertochten geen wedstrijd zijn? 😉
Maak voldoende kilometers over wisselende parcoursen, je zal zeker klaar zijn om de afstand vlot te rijden.
Succes!
Dank je! :)

Je hebt helemaal gelijk dat het geen wedstrijd is. Maar het zal toch een flinke inspanning worden, dus wil graag fit aan de start staan

Plaats reactie