Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zwift FTP builder

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 21 dec 2022 18:29

Misschien deze eens kijken en die informatie dan koppelen aan de info die je hebt opgedaan in de beter worden podcast..

https://youtu.be/xmVZshpLaqs

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 dec 2022 22:19

Zojuist bekeken en een deel van de kritiek herken ik en heb ik hierboven ook al aangehaald met de opmerking dat rustdagen en de opbouw niet goed staan.

In mijn geval heb ik dit jaar 3.000km gefietst op de racefiets en 2.000km woon-werk. Dat is meer dan de afgelopen 30 jaar voor me. Langzaamaan reageert mijn lichaam hierop door mijn beenspieren aan te passen hierop.
Dit schema motiveert me om 4 keer per week op de fiets te stappen in een periode waarin ik anders 1 a 2 keer per week een uurtje zou fietsen.
Vanuit mijn perspectief zijn die extra uren dus al winst en best veel in verhouding tot mijn totale fietstijd.

Dat FTP een trucje is klopt deels wel. Mijn FTP kan ik geen uur volhouden heb ik afgelopen jaar ervaren op de weg, maar daar kun je ook nooit een uur je benen bewegen in Nederland.
Voor mijn gevoel kan ik al aardig pacen dus de winst daar lijkt me vrij beperkt. Mijn voorgaande testjes waren behoorlijk vlak en ook tot een behoorlijk niveau van uitputting.
Hoewel de FTP niet alles zegt over hoe ik kan fietsen over een periode van 3 uur denk ik wel dat een hogere FTP voor mij nog altijd beter is dan een lagere. Ik heb sowieso zogenaamde langzame spiervezels. Gedurende het voorjaar nemen de kilometers toe en werk ik er aan om de decoupling die ik heb naar achteren te schuiven.
Twee jaar geleden heb ik een sportkeuring gedaan. Komend voorjaar wil ik dit weer doen en dan hoop ik dat mijn aërobe en anaerobe zone dichter bij elkaar zijn gekomen.

Voor mijn gevoel en op mijn niveau wegen de voordelen op tegen de nadelen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 dec 2022 20:27

Mijn FTP geeft wel goed mijn snelheid aan en met die programma,s verbeteren die wel.
Echter het zakt bij mij altijd als ik na twee maanden langere stukken buiten ga doen zeker op de racer.
Als ik redelijk wat blijf mtb,en gaat het nog wel.

Ik doe het meestal in Jan en Feb en dan de cape epic training eigenlijk precies hetzelfde.
Dan in maart weer 3x per week buiten en dan zakt mijn pure power altijd wel iets.

Een ftp zegt in zoverre wat dat als de een 250 heeft en de ander 300 die wel in het voordeel is.
Maar 10 of 20 watt verschil kan ook de dag en omstandigheden zijn.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 dec 2022 20:32

wasbeer2006 schreef: 23 dec 2022 20:27 Mijn FTP geeft wel goed mijn snelheid aan en met die programma,s verbeteren die wel.
Echter het zakt bij mij altijd als ik na twee maanden langere stukken buiten ga doen zeker op de racer.
Als ik redelijk wat blijf mtb,en gaat het nog wel.

Ik doe het meestal in Jan en Feb en dan de cape epic training eigenlijk precies hetzelfde.
Dan in maart weer 3x per week buiten en dan zakt mijn pure power altijd wel iets.

Een ftp zegt in zoverre wat dat als de een 250 heeft en de ander 300 die wel in het voordeel is.
Maar 10 of 20 watt verschil kan ook de dag en omstandigheden zijn.
Je FTP zakt omdat je met die programma's niets aan basis doet. Sterker nog, door veel intensief breek je juist wat basis af. Als je dan meer buiten gaat fietsen en weer minder intensief, ben je zo weer kwijt wat je met dat intensieve werk erbij hebt gekregen.. zoals ik hierboven al zei mis je dan fundering en zakt het als een kaartenhuis in elkaar.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 dec 2022 11:37

Nouja deels.......... Dat wordt inderdaad veel geroepen, maar ik heb best goede ervaringen.
Ik heb juist na deze trainingsprogramma,s de snelste rondje (in vermogen) op de MTB neergezet en die waren dan toch 4 uur.

Wat ik deed drie of vier van die zwift uurtjes per week en dan in het weekend 1 x 3 a 4 uur rustig op de weg.
Daar kwam ik toch een heel eind mee.

Ik merk vooral dat het terug zakt als ik weer op de racer ga. Dan rijd ik gewoon veel te gemiddeld.
Op de MTB is het gewoon heel makkelijk het is altijd interval. Je kan nog zo proberen een lage intensiteit te rijden maar er zitten altijd stukken bij waar je 1,5 tot 2xFTP rijd en dat werkt gewoon.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 24 dec 2022 13:19

Als ik het meningenveld overzie dan denk ik dat de betekenis van FTP (Functional Threshold Power) niet door iedereen op dezelfde wijze wordt begrepen:

So what is FTP and how can you ensure it’s right? Functional Threshold Power is defined as the greatest mean maximal power you can currently produce for one hour.

https://www.trainingpeaks.com/blog/func ... er-metric/

Het lijkt me dan ook onzin om een FTP waarde te gebruiken die groter is dan een inspanning die je maar 50 minuten kan volhouden (TTE).

Met een klein beetje wiskundige kennis kan je alle inspanningen vanaf zo'n 6 minuten tot Sint-Juttemis berekenen via de Regel van Riegel: je vermogen neemt met de 7 honderdste macht af met de tijdstoename, onder de voorwaarde dat je duurvermogen optimaal getraind is - voor de mindere goden wordt die 7 honderdste dan 8 of 9 honderdste.

Zo zal een 20-minuten test (3 keer zo kort als een uur, maar da's logisch) een factor 3^0,07 = 1,08 lager uitpakken dan een echte FTP (een uur tot aan 't gaatje). Omgekeerd, dus 1 : 1,08 levert dat een factor van 0,93 (93%), zodat het vermogen in je 20 minuten test met 0,93 vermenigvuldigt je geschatte FTP geeft.

De oude Grieken zieden het al. De beste manier om je FTP te meten is om een uur lang tot aan 't gaatje te gaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 dec 2022 14:04

Klein_Verzet schreef: 24 dec 2022 13:19 Als ik het meningenveld overzie dan denk ik dat de betekenis van FTP (Functional Threshold Power) niet door iedereen op dezelfde wijze wordt begrepen:

So what is FTP and how can you ensure it’s right? Functional Threshold Power is defined as the greatest mean maximal power you can currently produce for one hour.

https://www.trainingpeaks.com/blog/func ... er-metric/

Het lijkt me dan ook onzin om een FTP waarde te gebruiken die groter is dan een inspanning die je maar 50 minuten kan volhouden (TTE).

Met een klein beetje wiskundige kennis kan je alle inspanningen vanaf zo'n 6 minuten tot Sint-Juttemis berekenen via de Regel van Riegel: je vermogen neemt met de 7 honderdste macht af met de tijdstoename, onder de voorwaarde dat je duurvermogen optimaal getraind is - voor de mindere goden wordt die 7 honderdste dan 8 of 9 honderdste.

Zo zal een 20-minuten test (3 keer zo kort als een uur, maar da's logisch) een factor 3^0,07 = 1,08 lager uitpakken dan een echte FTP (een uur tot aan 't gaatje). Omgekeerd, dus 1 : 1,08 levert dat een factor van 0,93 (93%), zodat het vermogen in je 20 minuten test met 0,93 vermenigvuldigt je geschatte FTP geeft.

De oude Grieken zieden het al. De beste manier om je FTP te meten is om een uur lang tot aan 't gaatje te gaan.
Die info dat je FTP altijd 60min moet kunnen volhouden is gebaseerd op het verkeerd interpreten van Coggan zijn boek. Dat heeft hij zelf een tijd terug nog verklaard. Waarbij hij aangaf dat FTP meestal tussen de range van 40-60min ligt.

Kolie Moore heeft ook een goede FTP test. https://www.trainingpeaks.com/blog/the- ... protocols/

Hier nog wat luistervoer: https://open.spotify.com/episode/1EQufX ... c2Cd5QEtLQ

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 24 dec 2022 14:31

Mag ik het vreemd vinden dat er mensen zijn die twijfelen bij een definitie, waar sowieso (uhh, dus per definitie) niet aan te tornen valt; een definitie is een vast uitgangspunt en dus eenduidig beschreven. Het is alsof een wiskundige beweert dat een axioma ook maar een mening is. In hoeverre de FTP in de praktijk algemeen toepasbaar is, is van een geheel andere orde. Wie geen uur volle bak kan fietsen, zou sowieso eerst eens aan z'n duurvermogen mogen werken, alvorens met een ingewikkelde trainingsleer aan de slag te gaan.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 dec 2022 14:49

Klein_Verzet schreef: 24 dec 2022 14:31 Mag ik het vreemd vinden dat er mensen zijn die twijfelen bij een definitie, waar sowieso (uhh, dus per definitie) niet aan te tornen valt; een definitie is een vast uitgangspunt en dus eenduidig beschreven. Het is alsof een wiskundige beweert dat een axioma ook maar een mening is. In hoeverre de FTP in de praktijk algemeen toepasbaar is, is van een geheel andere orde. Wie geen uur volle bak kan fietsen, zou sowieso eerst eens aan z'n duurvermogen mogen werken, alvorens met een ingewikkelde trainingsleer aan de slag te gaan.
Je mag gelukkig alles vinden. Het is mij om het even wat jij denkt.

Toen dat boek is geschreven hadden ze het over een tijdrit van 40min oftewel ongeveer een uur. Dat dat niet handig is om vaak te testen en daarom 95% van 20min. De wetenschap staat niet stil en nu zie je ze de laatste jaren er op terug komen dat het niet per definitie een uur hoeft te zijn. Maar als jij het op een uur wil houden is dat ook prima.

Het nadeel van een FTP test van een uur is dat het a) lastig te pacen is voor iemand die dat niet zo vaak doet. b) zo vermoeiend (lichamelijk en geestelijk) is dat je het niet zo vaak wil testen en c) dat je het door de vermoeidheid je het ook fris wil doen en daarna nog paar dagen herstel nodig hebt, kost je veel trainingsdagen.

Ik ben ook geen voorstander van de 20min test alhoewel het beter is dan een ramp test. Die baseline test van Kolie Moore vind ik wel goed om te starten. Je hoeft dan ook niet 20min boven je FTP te rijden.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2016
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 jan 2023 23:09

Resultaat:

Van ca 200-205 naar 217 in 8 weken. Doel was 220 dus niet gehaald maar wel tevreden. De test was niet onder optimale condities: na 5 uur werken en wat vermoeide benen. Op het einde kon ik nog iets versnellen dus er had misschien nog wel ergens een wattje extra ingezeten.

Ik kom op 8 weken omdat ik een weekje ziek ben geweest en ik na het schema even een weekje rustig aan heb gedaan.
3 keer heb ik training wat aangepast op zwift omdat een rustige training altijd bovenin je zone zit. Ik had die dag de benen niet en dus ERG uitgezet en wat rustiger gefietst. 2 keer ben ik met vrienden gaan mountainbiken en heb ik een intensievere training doorgestreept. Ik ga geen ritje met vrienden afzeggen voor een schema.

Conclusie is wel dat ik denk dat de grootste winst zit in het 4 keer per week op de fiets zitten in mijn geval. De periode daarvoor fietste ik echt minder vaak.
Zoals al opgemerkt wil zwift je nogal entertainen op de fiets en je kunt je afvragen wat het nut is van hun trainingen. Soms lijkt het echt variatie om de variatie in de training.
Ook vind ik het vreemd dat een rustige training vlak onder de bovenliggende zone wordt afgewerkt in plaats van midden in de zone.
Maar het heeft me lekker bezig gehouden en mijn ftp is nu hoger dan meestal in de winter.
Zo’n schema helpt me op de fiets te stappen ook als ik een keer geen zin heb.

Als het een keertje lekker weer is buiten ga ik proberen wat langere ritten te maken om ook de duur conditie te verbeteren. Mijn doel blijft om dit voorjaar aan te sluiten bij een toerclub en dan lekker op zondagochtend toertochtjes te maken in een groepje dat richting de 30kmh gemiddeld rijdt.

Plaats reactie