Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte vs L'Alsacienne

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 17 dec 2022 16:55

De nieuwe route van L’Alsacienne is overigens 28 km langer en heeft 350 hms meer dan de oude route.

Cijfermatig zit er geen noemenswaardig verschil tussen de Marmotte en L’Alsacienne.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 dec 2022 16:57

Herman_N schreef: 17 dec 2022 16:53
pino schreef: 17 dec 2022 16:50
Jans schreef: 17 dec 2022 16:43
Is de top van de cyclo's werkelijk amateur? Ik denk het niet.
Nee. En daar wringt de schoen.
Wat bedoel je?
De cyclotoppers die ik ken hebben allemaal een gewone baan en verdienen er niks mee.
Wie won vorig jaar bij de dames de GFMontVentoux? Pauline FERRAND PRÉVÔT. Al dacht ik dat profs helemaal niet mee mochten doen, maar dat heb ik misschien fout.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 17 dec 2022 17:04

Granfondo’s vallen niet onder het UCI reglement en kunnen gewoon hun eigen regels hanteren. Er zullen er zeker zijn die profs toestaan deel te nemen. Soms gewoon als publiciteit.

Bij de meeste granfondo’s in Italië en Oostenrijk is er een uitgebreid reglement over deelname van profs en ex-profs.

Verder is het een apart wereldje met allemaal gewone doorsnee fietsers die iets harder kunnen trappen. Het geval van de GFMV is een uitzondering.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 dec 2022 17:17

Herman_N schreef: 17 dec 2022 16:53
pino schreef: 17 dec 2022 16:50
Jans schreef: 17 dec 2022 16:43
Is de top van de cyclo's werkelijk amateur? Ik denk het niet.
Nee. En daar wringt de schoen.
Wat bedoel je?
De cyclotoppers die ik ken hebben allemaal een gewone baan en verdienen er niks mee.
Dat de bevoorradingen en assistentie die ze voor zichzelf creëren vaak heel vervelend is voor de anderen. (En of dat toegestaan of ethisch is laat ik in het midden)
Geldstromen in de sport zijn altijd oneerlijk, maar sport is altijd oneerlijk, daar kan ik niet zo mee zitten.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 17 dec 2022 19:47

Even weer 'on - topic'.

Ik ken de L'Alsacienne niet. Heb wel de Trois Ballons gereden in 2019 en dit jaar de Marmotte Alpes. Voor mij was de Marmotte de Granfondo die ik echt nog van mijn mijn bucketlist wilde kunnen strepen. Wellicht dat het wat met mij leeftijd heeft te maken maar voor mij is dit dé Granfondo.

De totale zwaarte van beide Granfondo's is moeilijk te vergelijken. Daarvoor hebben weersomstandigheden, conditie, ambitie en wat je nog meer kunt bedenken een veel te grote impact.

De Trois Ballons heb ik 100 km met krampaanvallen gereden maar ben ik helemaal voluit gegaan. Na de finish moest ik echt even bijkomen.

De Marmotte dit jaar heb ik in verband met de extreme omstandigheden (op de Alpe maximaal 45 graden) veel meer gepaced en met het oog op uitrijden gekoerst. Ik was heel erg moe na afloop en heb de hele nacht nog last gehad van de oververhitting. Bijkomen nadat ik over de finish was gekomen was echter veel minder nodig.

Mijn keuze zou dus niet moeilijk zijn.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 dec 2022 08:34

pino schreef: 17 dec 2022 16:34
havana schreef: 17 dec 2022 16:20
Zoiets zie je eigenlijk nergens anders, behalve bij de toppers maar voor hen is het noodzaak.
???
Het zijn en blijven recreanten die wielrennertje spelen.
Zonder bevoorrading win je niet, zo simpel is het. Of het amateurs zijn of profs doet niet terzake.

Overigens is het bij bijna alle GF's officieel verboden, maar het wordt gedoogd.

Niemand heeft last van een bidonaangever aan de voet van een klim. Het wordt wel heel irritant als ze met volgauto's in de weer gaan. Maar daar wordt gelukkig wél op gehandhaafd.

Verder hebben de toppers in het GF circuit gewoon een baan. Ruffaut en Kirchmair runnen een trainingspraktijk (Ruffaut heeft daarnaast ook nog een fietswinkel). Hoogerland runt een hotel in Oostenrijk. Glorieux is ambtenaar, Devalckeneer is fysio, Martha Maltha is arts, Michiel Minnaert is jurist en Olivier Godfroid zit in de IT. Kenny Nijssen werkt bij zijn vader in de zaak. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 18 dec 2022 10:18

Wat ik me oprecht afvraag is nu de Velomediane ter ziele is als cyclo en het organiseren van een granfondo in Nederland bijna niet mogelijk is, wordt er vrij dichtbij een ‘nieuwe’ cyclo georganiseerd in de vorm van L’Alsacienne. Cijfermatig vergelijkbaar met de Marmotte. Ik lees nog niet veel enthousiasme. Is er dan zo weinig nieuwsgierigheid?

#serieuzevraag
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 dec 2022 10:38

Heb de Marmotte een aantal keren gereden en de Alsacienne (middenafstand) 1 keer.
Nu rijd ik geen cyclo’s meer, maar ik vond de Alsacienne prima georganiseerd en zou nu mijn voorkeur hebben. Mogelijk is interessant dat ze een aantl afstanden hebben waarvoor je geen keuring nodig hebt ( volgens puristen zijn het dan geen cyclo’s) en met dat circus heb ik het wel gehad.
Alsacienne wordt ook meer door een regio georganiseerd dan door een commercieel bureau als bij de Marmotte. Dat merk je op positieve wijze aan de sfeer.
Parcoursen (afstand, hm, stijgingspercentages) zijn vergelijkbaar.
Slecht weer kun je overal hebben, waarbij het gevaarlijker kan worden in de Marmotte.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 dec 2022 10:59

Herman_N schreef: 18 dec 2022 10:18 Wat ik me oprecht afvraag is nu de Velomediane ter ziele is als cyclo en het organiseren van een granfondo in Nederland bijna niet mogelijk is, wordt er vrij dichtbij een ‘nieuwe’ cyclo georganiseerd in de vorm van L’Alsacienne. Cijfermatig vergelijkbaar met de Marmotte. Ik lees nog niet veel enthousiasme. Is er dan zo weinig nieuwsgierigheid?

#serieuzevraag
Wat is dichtbij?
Het is nog steeds een kleine 7 uur auto rijden, dus stuk lastiger qua logistiek dan naar de Ardennen.

Verder lijkt het mij overigens wel een fraaie tocht.
Less is bore

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 18 dec 2022 21:47

daniel1975 schreef: 18 dec 2022 10:59
Herman_N schreef: 18 dec 2022 10:18 Wat...
Wat is dichtbij?
Het is nog steeds een kleine 7 uur auto rijden, dus stuk lastiger qua logistiek dan naar de Ardennen.

Verder lijkt het mij overigens wel een fraaie tocht.
+ 1: Ik zie een cyclo in de Vogezen niet direct als alternatief voor één in de Ardennen. Niet alleen vanwege de rij-afstand, ook niet qua parcours. De Ardennen is toch nog veel meer op en af, zoals de Vogezen ook meer op en af zijn dan het hooggebergte.

Daarnaast denk ik dat deze tocht eerder concurreert met L3B dan de Marmotte. In dat opzicht doet de route (qua zwaarte en omgeving) zeker niet onder voor L3B. Hoe fraai de tocht ook is, een passage over Col d'oderen, Col du Page, Col de Bussang, etc.. spreekt menigeen toch minder aan dan een finish op Alp d'Huez. Gelukkig maar, zo blijven er ook betaalbaardere en minder drukke evenementen over voor de 'diehard' cyclo-liefhebbers.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 18 dec 2022 21:49

De concurrentie zit hem erin dat beide evenementen op dezelfde dag gehouden worden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 dec 2022 08:47

Je serieuze vraag is mbt interesse: Ik moet zeggen dat ik vroeger regelematig aan grootschalige evenementen meedeed en er ook voor trainde. Marmotte, 3 Ballons, Egmond Pier Egmond, Egmond Halve Marathon.

Tijdens de corona was dat allemaal niet, en blijkbaar heb ik dat niet heel erg gemist. Ik ben nog meer voor mijn gezondheid gaan sporten en daar heb ik dit soort evenementen niet voor nodig. Het valt me ook op dat ik platgespamt wordt door de organisatie van EPE en Egmond HM om in te schrijven(ook nu nog half december) terwijl het vroeger in oktober vol was.

Dus mijn beeld is dat dit soort grootschalige evenementen op retour zijn of nog op gang moeten komen na de corona. Ik heb echt het idee dat de belangstelling op dit moment beduidend minder is, niet alleen vanuit mezelf, maar meet in het algemeen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie