Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte vs L'Alsacienne

pino
Forum-lid
Berichten: 3375
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 dec 2022 09:09

Voor “status” is dé Marmotte uiteraard niet te overtreffen. Er is zelfs een serie naar vernoemd.
Met de Otztaler en de Maratona 1 van de 3 iconen in West-Europa.

Voor sfeer, mwwwha.

De mooiste cyclo is waarschijnlijk die kleine die niet op Cycloworld te vinden is :lol:
Niet zijken maar reiden !

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 19 dec 2022 09:44

Tsja, grappig is dat he. Als ik dan een wedstrijd is het de Huttekuttenloop in Schubbekutterveen, met 100 deelnemers. Kost me minder tijd, geld, gedoe. Terwijl dat net zo prima vind. Niets ten nadele van mensen die wel meedoen aan die grote evenementen, ieder zijn meug, en ik snap de sfeer wel. Maar voor mij voorlopig even niet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 dec 2022 13:59

Ik vond de Marmotte leuk, qua naam.
Maar de route zelf was nu niet de mooiste fietsroute die er bestaat toch.

Alpenbrevet in Zwitserland was wat dat betreft mooier. Naar mijn mening dan.
Trois ballons is gewoon een heel ander evenement. Sowieso is de route daar de laatste jaren al tich keer veranderd. Dus daar kan je niet spreken over "het trois ballons parcours". 2x gereden, toen met start 30km van de 1e klim af, en finish 15km van de start af. Nu is de finish dan weer op de planche de belles filles, heeft denk ik meer iets.
Maar ook, het is meer op en af rijden.

De L'Alsacienne zal dat ook zijn, 7 of 8x een stuk omhoog op een dag is anders fietsen dan 4x een lange klim op stiefelen.
In de Vogezen kan het weer "bestendig" zijn, als in.., het kan zomaar een dag lang regenen (niet voor niets is het daar groen). Bij de Marmotte heb je de laatste jaren nogal wat extreem warme edities gehad.
Deelnemersveld??? Ga je het verschil merken tussen 2000 deelnemers of 6000?
Ja, bij 25.000 ga je die filevorming wel voelen. Maar "klein" met 1500 tot 2000 of de grote marmotte met 6000 tot 8000.., uiteindelijk start je, fiets je een stuk en kom je een groep van jouw niveau tegen. Dat voelt in mijn ogen hetzelfde.

Dan heb je nog de organisatie... de sfeer rondom start/finish.., bevoorrading, eventueel beleving van de locals. Kan ik tussen deze 2 niets van zeggen. Marmotte was 10 jaar geleden, locals daar toen niets van meegekregen. Sfeer was er niet, want iedereen was bezig met goud/zilver rijden en nerveus voor de startsprint naar het stuwmeer. En na de finish lag iedereen op apengapen in de tent met doorgekookte pasta en ketchup. Hoe dat bij de L'Alsacienne zou ik niet weten :p
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 dec 2022 15:07

Er zijn toertochten in de Vlaamse Ardennen met een mooier parcours en betere bevoorrading die ook nog eens een pak minder kosten dan de toerversie van de Ronde Van Vlaanderen, idem met de Amstel Gold Race.
Maar je kan de week erna dan niet zeggen dat je een van deze tochten, die ook niet fietsers kennen, hebt gereden.
En er zijn nu eenmaal mensen die meer met de "uitstraling" bezig zijn dan met een mooie tocht rijden.

Bijkomend voordeel van de kleinere tochten is dat er minder verkeer is, dat de organisatoren ook de mooiere wegjes kunnen aandoen en dat het een pak goedkoper is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 dec 2022 15:35

Appels met peren, ik heb daarover al eens een stukje geschreven:

https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... wsarticles

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 dec 2022 16:19

havana schreef: 19 dec 2022 15:35 Appels met peren, ik heb daarover al eens een stukje geschreven:

https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... wsarticles
Ik kijk er net iets anders naar.
En dan heb ik het in eerste instantie niet over de prijs.
I know myself like no one else
Nothing to defend

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1067
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 19 dec 2022 21:20

MarkVeenstra schreef: 19 dec 2022 13:59 Ik vond de Marmotte leuk, qua naam.
Maar de route zelf was nu niet de mooiste fietsroute die er bestaat toch.

De eerste 5 km van de afdaling van de Croix de fer zijn nog mooi, maar dan volgen er 40 lelijke km’s tot Valloire.(de Telegrafe vind ik een lelijke beklimming)

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3526
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 20 dec 2022 07:43

Ik vond juist die Alpe dHuez zelf een lelijk kreng. Als je dezelfde berg via Villard Reculas of aan de andere kant (Col de Sarenne), vind ik dat veel mooier. Galibier vind ik juist wel wat hebben. Die afdaling aan de andere kant, brede weg vanaf de Lautaret, die is ook weer minder vind ik. Dat stuk tussen Glandon en Telegraphe is inderdaad niet om aan te gluren.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 dec 2022 07:53

Tijdens de Marmotte zie je toch alleen je bovenbuis?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 dec 2022 07:55

De Marmotte omhelst de beklimmingen van bekende en zware cols, daarom is die ook zo populair. Ik heb wel de indruk dat de populariteit ervan wat gedaald is. In 2008 was ik er op vakantie met m'n gezin en heb ik me gewoon de dag voordien ingeschreven. In 2009 heb ik met enkele collega's deelgenomen en heb ik me maanden op voorhand nog maar net op tijd kunnen inschrijven omdat de beschikbare plaatsen op een mum van tijd volzet waren. De populariteit was plots enorm gestegen. Maar nu zie ik dat je je nog steeds kan inschrijven. Over de 115 euro inschrijvingsgeld hoef je niet te zeuren vind ik. Ik ben het helemaal eens met de uitleg van havana.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 dec 2022 07:58

Het is zeker een feit dat de populariteit van de Marmotte dalende is. De laatste jaren is het zelfs niet meer uitverkocht. Er doen overigens nu wel meer mensen mee dan vroeger, omdat de cyclo verplaatst is naar zondag en het parcours autovrij is.

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 20 dec 2022 08:01

havana schreef: 20 dec 2022 07:58 Het is zeker een feit dat de populariteit van de Marmotte dalende is. De laatste jaren is het zelfs niet meer uitverkocht. Er doen overigens nu wel meer mensen mee dan vroeger, omdat de cyclo verplaatst is naar zondag en het parcours autovrij is.
Ah oké. Zou ik me nu, net als vroeger, de dag voordien nog kunnen inschrijven?

Plaats reactie