Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote 'off topic' topic

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 22 mar 2023 10:15

Vertrouwen…
Gisteren las ik op de NOS dat de FED en ECB dollars makkelijker willen kunnen uitlenen aan particuliere banken.

Oftewel een munt waar nu met goede reden momenteel minder vertrouwen in zit omdat de us banken erg gevoelig zijn, moet nu in grotere hoeveelheden de markt in worden gepompt naar particuliere banken.

De reden is om het vertrouwen in het financiële systeem terug te krijgen.

Als ik dat lees denk ik dat ik gek word. Een ballon verder opblazen om maar vertrouwen te geven dat die echt niet zal klappen?
Het zijn wel de particuliere banken die straks als enige met alle rotzooi blijven zitten. FED en ECB hebben het er dan echt niets minder om. Ik vraag me serieus af wie of wat voor idee hierachter zit.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

senior
Forum-lid
Berichten: 2210
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 22 mar 2023 14:28

Wat dacht je van "geen enkel idee". Het is meer iets van: "laten we dat maar eens proberen. Misschien helpt, misschien ook niet. En dan zien we weer verder".

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mar 2023 16:29

Dat is ook het rare. Waarom is bv die rente niet een paar jaar terug al verhoogd?
"We willen graag groei" nee dat willen we niet, we denken dat dat nodig is, maar dat is niet zo.

Het bizarre is dat iemand op een aardige positie in het nederlandse bank leven, mij in het vragenuurtje geen antwoordt kon geven op mijn vraag waarom bv de rente niet eerder is verhoogd. Een extreem slimme econoom met jaren studie, hoe kunnen die hier overheen kijken?
Daarna zei ik als geld lenen gratis is heb je een enorm probleem, hij zei letterlijk ik snap je vraag niet. Ik sta nooit zo snel met een mond vol tanden maar toen wel........ Diezelfde bank heeft heel hard gezegd, zet hier je geld maar neer, hier is het veilig en door de rente stijging komen ze nu een paar miljard per jaar te kort. Wie zou dat gaan betalen?

Maar serieus hoe kan dat in vredesnaam?? Het is net als de brandweer zegt je huis staat in de fik maar we wachten nog een paar dagen met blussen en dan verbaasd is dat de straat is afgebrand. Ik kan er niet bij, ogenschijnlijk goed opgeleide mensen die dit niet kunnen voorkomen.

Het is natuurlijk ook heel raar dat het systeem zo in elkaar zit dat je zakelijk goed bezig bent als je leent en maar een paar maanden buffer hebt max een stuk of 3 a 4 en dat je prive wordt aangeraden dat precies andersom te doen. heel apart..... Wat zakelijk normaal is doe je prive hooguit de laatste 10 jaar van je leven. Ik blijf dat bijzonder vinden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mar 2023 17:10

Je koopt vandaag een aandeel dat morgen plots 20% minder waard is.
Op zich is dat geen enkel probleem want je mag, dixit je beleggingsadviseur, aandelen enkel op de lange termijn bekijken.
Op de beurs "spelen", een spel waarbij letterlijk slachtoffers vallen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 mar 2023 19:42

Jans schreef: 21 mar 2023 20:09 .....
Laat ik, in dit verband, totaal niet geïnteresseerd zijn wat die oude mannen heel erg lang geleden gezegd zouden hebben. Het gaat mij toch echt om het hier en nu.
Laat de kennis van het verleden nu net de sleutel zijn tot het inzicht (en doorzicht) van het heden en de toekomst van de politiek.
Net het gebrek aan, en de teloorgang van die kennis is een essentiële component van het politieke spel, ik durf het zelfs benoemen als een teleologisch doel van een groot deel van de mainstream centrum-politiek.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 mar 2023 19:48

borgmonster schreef: 22 mar 2023 10:15 Vertrouwen…
Gisteren las ik op de NOS dat de FED en ECB dollars makkelijker willen kunnen uitlenen aan particuliere banken.
De angst dat het kaartenhuisje nogmaals invalt is er groot. Er is eigenlijk weinig veranderd sinds de vorige keer. Herinner u dat Greenspan toen in de senaatscommissie vertelde dat het geen wetenschap was, maar een 'belief', of beter gezegd een geloof in de onmogelijkheid van het falen ervan.
Ondertussen is men dat al lang vergeten en zijn de theorieën van de Rand-discipel terug bon-ton en wordt hij terug opgevoerd als expert.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 22 mar 2023 19:51

Jans schreef: 21 mar 2023 22:34
daniel1975 schreef: 21 mar 2023 22:17 Politiek is een groot spel helaas.
Dan is het tijd om het minder een spel te maken.
Dat kan niet, dat wordt intrinsiek onmogelijk gemaakt door verdragen en conventies. Tenzij door revolutionaire krachten, maar ook die zijn vandaag nagenoeg machteloos.
Misschien toch maar eens Machiavelli lezen.

bever
Forum-lid
Berichten: 2121
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 22 mar 2023 19:56

lugosi schreef: 22 mar 2023 19:48
borgmonster schreef: 22 mar 2023 10:15 Vertrouwen…
Gisteren las ik op de NOS dat de FED en ECB dollars makkelijker willen kunnen uitlenen aan particuliere banken.
De angst dat het kaartenhuisje nogmaals invalt is er groot. Er is eigenlijk weinig veranderd sinds de vorige keer. Herinner u dat Greenspan toen in de senaatscommissie vertelde dat het geen wetenschap was, maar een 'belief', of beter gezegd een geloof in de onmogelijkheid van het falen ervan.
Ondertussen is men dat al lang vergeten en zijn de theorieën van de Rand-discipel terug bon-ton en wordt hij terug opgevoerd als expert.
Ik herinner met het als de dag van gister. Maar eerlijk Lugosi, ben jij nou heel leuk op feestjes :D ?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37638
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mar 2023 20:57

Lijkt mij dan juist weer een hele boeiende avond aan de bar :winkthumb:
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 23 mar 2023 07:08

bever schreef: 22 mar 2023 19:56

Ik herinner met het als de dag van gister. Maar eerlijk Lugosi, ben jij nou heel leuk op feestjes :D ?
Veel mensen die geld verloren zijn toen herinneren zich die dag als gisteren. Helaas is er niets veranderd en rolt de machine gewoon verder.

Mijn feestjestijd ligt al enkele decennia achter mij en dat is goed zo. Voor de rest wel fluitend door dag hoor.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 23 mar 2023 12:31

Politiek is hélemáál geen spel, maar bittere ernst: een machtsstrijd. Daarbij wordt alles uit de kast gehaald; massa-manipulatie, micro-doelwitten, oneigenlijke massa controle, en bovenal misleidende beeldvorming, waaronder "appel, fiets en Nokia."

De media, met de NOS en met name Xananas v/d Wulp voorop, mogen zich de vraag stellen "Zijn wij de spreekbuis voor de politiek, of dienen wij op z'n minst een poging te doen om politieke kwesties in het licht van de machtsstrijd te bekritiseren?"

Een aangespoelde walvis op het schild hijsen als coryfee van de stikstofcrisis is een pregnant voorbeeld van die volslagen kritiekloosheid.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 23 mar 2023 12:43

senior schreef: 22 mar 2023 14:28 Wat dacht je van "geen enkel idee". Het is meer iets van: "laten we dat maar eens proberen. Misschien helpt, misschien ook niet. En dan zien we weer verder".
Wellicht wordt de rente verhoogd om inkomsten te genereren voor de uitgevende banken en overheden. De uitgaven aan de oorlog moeten toch ook ergens doorberekend worden.
Voor de rest heb ik ook geen idee.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Plaats reactie