Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote 'off topic' topic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jan 2023 21:19

El Pistolero schreef: 11 jan 2023 21:11 Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen? Als ik denk aan te veel mensen op deze aarde schiet me een woord te binnen. Condooms.
Chemtrails!!
Less is bore

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 11 jan 2023 21:21

Religies hebben ook invloed op het aantal kinderen las ik ooit in een artikel.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 11 jan 2023 21:41

Mehekachtohapi schreef: 11 jan 2023 17:35
Ernie C. schreef: 11 jan 2023 09:00
Mehekachtohapi schreef: 10 jan 2023 22:39 Einde van de retrohype op het forum denk ik. Ik ben juist weer bezig met projectjes en veel bekenden van mij ook. Die zijn alleen niet meer op het forum te vinden.
Ik zal na zondag wel wat fotootjes posten van de beurs in Dessel. Misschien dat anderen dan uit hun caves kruipen ;-)
De liefhebbers zijn er inderdaad nog steeds maar de tijd dat zo ongeveer iedereen naast de mooi weer fiets en de winterfiets er nog een retrofiets naast had is wel een beetje voorbij. Deels door de gravelhype en waarschijnlijk ook omdat een basis carbon fietsje met 105 al net zoveel kost als een schuur vol retrospul.
De hype is wellicht wat over, maar de handel is nog heel levendig hoor. En niet alleen dat vroege ‘70 en ‘80 spul, maar steeds meer eind ‘80, 90 en zelfs 2000. Er gaat alleen wel veel naar rijke Duitsers, de VS en Japan tegenwoordig. Dat maakt de zoektoch niet makkelijker. Maar als de hype echt over gaat, hoop ik op dumpprijzen op MP :mrgreen:
Ik ben een 90s kid. Dus 90s spul blijkt helemaal mijn ding te zijn.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 jan 2023 22:03

Vooral de praktische bruikbaarheid van het spul uit de 90's en vroege 00's maakt het voor mij een stuk leuker. Daar trek ik gewoon de bergen mee in.
Om dat met buiscommandeurs en delta remmen te doen ben ik nog net niet gek genoeg.
Campagnolo Ultra Dork

Neil
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 31 mar 2022 16:08

Neil 11 jan 2023 22:21

Ernie C. schreef: 11 jan 2023 09:00
Mehekachtohapi schreef: 10 jan 2023 22:39 Einde van de retrohype op het forum denk ik. Ik ben juist weer bezig met projectjes en veel bekenden van mij ook. Die zijn alleen niet meer op het forum te vinden.
Ik zal na zondag wel wat fotootjes posten van de beurs in Dessel. Misschien dat anderen dan uit hun caves kruipen ;-)
De liefhebbers zijn er inderdaad nog steeds maar de tijd dat zo ongeveer iedereen naast de mooi weer fiets en de winterfiets er nog een retrofiets naast had is wel een beetje voorbij. Deels door de gravelhype en waarschijnlijk ook omdat een basis carbon fietsje met 105 al net zoveel kost als een schuur vol retrospul.
Ho, ho! Er zijn er nog wel, hoor ;) Hier een mooiweer carbon Colnago (die gaat er wel uit...), een alu winterfiets (ook een Colnago), een stalen retrofiets (óók een Colnago :D ), nóg een retrofiets (1985 Peugeot, de eerste racer die ik kocht), een hypefiets (gravelbike) en nog een fully.
Eigenlijk slaat het nergens op, maar wat je zegt, Ernie, is wel waar. Die Alu Colnago was een steal (€ 500 voor een fiets van 5 jaar oud met 11 speed 105), die stalen Colnago was net zo'n steal voor € 400 en die Peus is al lang en breed afgeschreven :lol:

De droombike is een C40 Mapei, maar die zijn onbetaalbaar en krijg ik er niet doorheen. Maar da's off-topic.
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 390
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 11 jan 2023 22:37

El Pistolero schreef: 11 jan 2023 21:11 Wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen? Als ik denk aan te veel mensen op deze aarde schiet me een woord te binnen. Condooms.
Prima toch?

En wat ik bedoel te zeggen? Mensen die te koop lopen met dat er te veel mensen zijn en vinden dat er maar velen moeten overlijden, die vind ik nogal dubieus. Ook alleen al de suggestie ervan vind ik dubieus. Retorisch wordt dit argument nogal eens gemaakt zonder met de ogen te knipperen.

Ik denk ook dat het goed is om bij de stelling "er zijn teveel mensen" dan te zeggen hoe je dat vervolgens wilt aanpakken, om duidelijk te maken waar je precies staat. De maatschappelijke discussie is wat vervuild. Geboortebeperking lijkt me prima.

pino
Forum-lid
Berichten: 3365
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 jan 2023 23:50

MPolleke schreef: 11 jan 2023 22:37
Ik denk ook dat het goed is om bij de stelling "er zijn teveel mensen" dan te zeggen hoe je dat vervolgens wilt aanpakken, om duidelijk te maken waar je precies staat. De maatschappelijke discussie is wat vervuild. Geboortebeperking lijkt me prima.
"Er zijn teveel mensen". omdat.... het te druk is, teveel files zijn, het te druk is, iedereen last van een ander heeft, er teveel grondstoffen gebruikt worden.

Dat geeft aan dat er een probleem is (of mogelijk vind jij het prettig om in de rij te staan of dat er ongewenste mensen voor je lens staan).

Dat zegt helemaal NIETS over de manier waarop het aangepakt moet worden. Misschien wil jij dat er in lezen, maar het staat er echt niet.

Zelf vind ik dat de mensen die per ongeluk op een beroerde plek zijn geboren er niet op aangekeken moeten worden als zij ook het nodige westerse bezit begeren.
Het is geen makkelijk onderwerp, één van de laatste taboes in de huidige samenleving.
Niet zijken maar reiden !

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4693
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 12 jan 2023 07:55

pino schreef: 11 jan 2023 23:50

Zelf vind ik dat de mensen die per ongeluk op een beroerde plek zijn geboren er niet op aangekeken moeten worden als zij ook het nodige westerse bezit begeren.
............
Iemands bezit begeren is één ding,

Wat de bezitter met zijn bezit doet is iets anders.

Zelf vind ik niet dat de bezitter die op een niet-beroerde plek geboren is erop aangekeken moet worden als die zijn bezit wil behouden....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2023 11:12

Ernie C. schreef: 11 jan 2023 22:03 Vooral de praktische bruikbaarheid van het spul uit de 90's en vroege 00's maakt het voor mij een stuk leuker.
Wat dat betreft had de hele ontwikkeling bij de 10 of 11 speed gewoon mogen stoppen.
Is heel veel (dure!) flauwekul bij gekomen die we in the end toch weer gaan kopen.
Less is bore

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 621
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 12 jan 2023 11:50

Klopt ja. Ik heb twee fietsen met 11-speed en de rest is 10, 8, 7 en 6 speed (9-speed was in toen ik in mijn fietsinterbellum zat, dus daar heb ik helemaal niets mee ;-) ). Het rijdt allemaal prima en ik heb niet snel het idee dat ik verzetten mis als ik rustig rij. Met 11 speed gebruik ik vrij vlakke cassettes en schakel ik wel veel om een goede cadans te houden. Met die oude meuk trap ik gewoon wat harder of zachter als het gat te groot is. Op die klassiekers rij ik sowieso op een andere manier dan met de moderene racers.

Ik ben wel benieuwd wat er dit weekend in Dessel te koop wordt aangeboden. In Geel vorig jaar ook best wel wat 10-speed spul al.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16199
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 jan 2023 13:41

Ik heb twee 10 speed mooiweer fietsen. De Tommasini met 52/39 en 12-23 voor het vlakke. De Vision met 50/34 en 13-29 voor de bergen. De slechtweer fiets heeft een triple.
12 speed geeft geen enkel voordeel wat betreft beter aansluitende verzetten en is zwaarder, wellicht tenzij ik Superrecord neem.

De laatste keer in Deurne heb ik nog wat Pro-Fit schoenplaatjes en een set Chorus 10 speed carbon Ergopowers gescoord.
Voor die Ergopowers heb ik nog geen doel. Ze zouden eigenlijk op de Vision Spirit komen maar omdat het thema van het project low budget, licht gewicht staal is, heb ik daar de lichtere Centaurs gehandhaafd.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 23 jan 2023 08:43

Voor de liefhebbers, de geschiedenis van Vlaanderen door de eeuwen heen.

Waarom Vlaanderen Vlaanderen heet (en niet Brabant), maar we Nederlands spreken (en geen Vlaams)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/20 ... lands-maa/

Plaats reactie