Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote 'off topic' topic

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 dec 2022 12:14

Had een betere titel geweest IMHO!
"Oh als hij maar geen wielrenner wordt, ze rijden hem bijna dooo--ood"

Alhoewel de kleine regelmatig onderuit gaat op de BMX of tijdens een downhill, heb ik toch 10x liever dat hij deze sporten doet dan dat hij zich in een wielerpeloton (of nóg erger, het verkeer) waagt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 dec 2022 12:19

Eensch. En dan te bedenken dat we in een land leven met een (relatief) paradijselijke infrastructuur voor fietsers.
Niet zijken maar reiden !

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 05 dec 2022 12:22

Ik bespeur in dit topic dat het natuurkundig verschijnsel entropie hier niet opgaat. Entropie komt er zeer ruwweg geschreven op neer dat uiteindelijk zaken de neiging hebben in chaos cq uiteenvalling te geraken.
Terwijl dit topic een oproep tot chaos doet en nu naar een evenwicht rondom 'kind op fiets in het bos' lijkt neer te gaan komen.

Kom er maar in met je commentaar op Entropie.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 05 dec 2022 13:41

53x11 schreef: 05 dec 2022 12:14 Alhoewel de kleine regelmatig onderuit gaat op de BMX of tijdens een downhill, heb ik toch 10x liever dat hij deze sporten doet dan dat hij zich in een wielerpeloton (of nóg erger, het verkeer) waagt.
Meen je dat? (Zware) ongelukken in wielerpelotons zijn toch geen schering en inslag? Tijdens DH toestanden gebeurt er van tijd toch ook wat, hé.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 dec 2022 13:48

Het “gevaar” komt op de weg van anderen. Buiten het asfalt ben jij zelf degene die het risiconiveau bepaalt.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 05 dec 2022 13:57

pino schreef: 05 dec 2022 13:48 Het “gevaar” komt op de weg van anderen. Buiten het asfalt ben jij zelf degene die het risiconiveau bepaalt.
Uiteraard, maar er bestaat ook zoiets als defensief en anticiperend rijden. Ik ben alvast tijdens het MTB'en al veel meer gevallen dan met m'n racefiets op de weg.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 dec 2022 14:00

@jakkel: Zeker meen ik dat. Zowel in een peloton als in het verkeer zie ik hem liever niet op een racefiets
@pino: dat gaan op een BMX baan niet helemaal op natuurlijk. Maar ondanks dat de gemiddelde score per nationale wedstrijd minstens 1 botbreuk onder de deelnemers is, blijf ik toch bij mijn mening (die ik mogelijk bijstel tegen de tijd dat de snelheid en springen echt serieus hoog gaan worden...)
@niklas: waarom zou je in een complex dynamisch systeem als een fietsforum enkel een toename van entropie verwachten, en niet een vorm van zelforganisatie en dus convergentie? ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 05 dec 2022 14:07

53x11 schreef: 05 dec 2022 14:00 @jakkel: Zeker meen ik dat. Zowel in een peloton als in het verkeer zie ik hem liever niet op een racefiets
Nochtans is het de beste leerschool om je van jongs af aan in het dagdagelijkse verkeer te begeven met de fiets. Je leert te anticiperen en defensief te rijden. Hoe vroeger je daarmee begint, hoe beter naar de toekomst toe.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3084
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 05 dec 2022 14:09

Gisteren de documentaire over Matthijs Büchli gezien die van baanwielrennen naar wegrennen overstapt. Hij vind in een peloton met 150 renners én remmen veel gevaarlijker dan op de baan. Is overigens te zien op Ziggo sportkanaal.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 05 dec 2022 14:32

53x11 schreef: 05 dec 2022 14:00 @pino: dat gaan op een BMX baan niet helemaal op natuurlijk. Maar ondanks dat de gemiddelde score per nationale wedstrijd minstens 1 botbreuk onder de deelnemers is, blijf ik toch bij mijn mening (die ik mogelijk bijstel tegen de tijd dat de snelheid en springen echt serieus hoog gaan worden...)
Als ik in mijn jeugd was gaan BMX-en was mijn fietsbeheersing nu veel beter geweest. Nu, als pensionado, is het oefenenen van manuals toch wel een dingetje. Botherstel is ook waarschijnlijk een stuk minder dan bij de jongeren. Over het steeds hoger worden van obstakels (en technischer parcoursen in het MTB) heb ik mixed feelings. Voor velen werkt het afschrikwekkend.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 dec 2022 14:42

Oh, ik ben strontjaloers op mijn kleine. Als ik zie wat hij nu al kan op zijn leeftijd en daar een paar jaar bij extrapoleer, dan kom ik op een niveau dat ik van zijn lang zal zijn leven nooit meer ga halen. Wat mij betreft mag het wel een graadje moeilijker in Nederland trouwens (waarom geen alternatieve opties, net als op de skipiste bijvoorbeeld?). Ondanks dat mijn groeipotentieel misschien niet meer zo groot is (en ik na het bereiken van de big four-O al meerdere botten heb gebroken), leer zelfs ik nog steeds bij.
@jakkel: de beste leerschool is om ze vanaf jonge leeftijd op de (school)fiets naar school te laten gaan. Daar schort het bij vele ouders aan helaas. Ik ben het overigens wel met je eens dat je van rijden in een peloton, zeker in wedstrijdverband, een meer oplettende verkeersdeelnemer wordt. Althans, ik heb het idee dat ik beter in staat ben om snelheden in te schatten en te zien wat anderen gaan doen dan verkeersdeelnemers zonder (wedstrijd)peloton ervaring.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 dec 2022 15:26

53x11, je vertelt nu wel heel veel over je zoontje, maar er loopt er toch nog eentje bij jullie rond? Fietste die ook zo snel?
(Wil iemand dit quoten?)

Plaats reactie