Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Geometrie gravelbike

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 dec 2022 10:20

gaisdergerman schreef: 29 dec 2022 17:59 Nog even terug komen op dit onderwerp. Op de racer heb ik een drop van ongeveer 13 cm. Op een gravelracer wil je die drop wat beperken lijkt me.
Hangt er net vanaf waar je fietst, gewoon lekkere gravelpaden ed heb ik gewoon zelfde afstellingen met m'n racefietsen.
Ga je echt techische afdalingen doen (al moet je dan niet eerder naar een mtb kijken?) ja dan wil je drop waarschijnlijk beperken.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 30 dec 2022 11:37

Djemz schreef: 30 dec 2022 09:17 Met 1m92 kun je toch niet op een L passen? Ik ben 1m90 en heb al een xl.
Welke fiets bedoel je?

Met mijn ultimate (2021 model) zit ik icm een 12cm stuurpen nagenoeg hetzelfde als op mijn supersix 2011 (60cm).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op 30 dec 2022 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 dec 2022 11:53

Ik snap trouwens de logica van de langere reach bij de grizl niet echt, ja ze monteren er standaard korte stuurpen op waardoor je reach naar remmen niet langer is dan vergelijkbare gravel fietsen.
Maar voor mij prima, ik heb dus een grizl gekocht als slechtweer fiets en de geometry was daardoor perfect.
Vergelijkbaar met mijn andere fietsen. Grizl maatje s icm langere stuurpen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 dec 2022 12:03

Djemz schreef: 30 dec 2022 09:17 Met 1m92 kun je toch niet op een L passen? Ik ben 1m90 en heb al een xl.
Daar kan je zo toch niets over zeggen, als je niets weet van lengte van ledematen?
Misschien is het wel een zitdwerg.., dan moet je niet een te groot frame hebben, omdat je dan veel te gestrekt komt te zitten. Maar zal je je zadel wel vrij ver moeten laten uitsteken. (ik ben 1.85.., zit op een canyon maat L of een BMC maatje 58cm.., mijn BBL weet ik zo niet, maar spanwijdte van mijn armen is 1.92.., dus voldoende aapfactor)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 30 dec 2022 13:09

DDX schreef: 30 dec 2022 11:53 Ik snap trouwens de logica van de langere reach bij de grizl niet echt, ja ze monteren er standaard korte stuurpen op waardoor je reach naar remmen niet langer is dan vergelijkbare gravel fietsen.
Maar voor mij prima, ik heb dus een grizl gekocht als slechtweer fiets en de geometry was daardoor perfect.
Vergelijkbaar met mijn andere fietsen. Grizl maatje s icm langere stuurpen.
Dat komt uit het MTB-en. Een lang frame geeft meer stabiliteit (gaat rechtdoor). En is icm een korte stuurpen toch redelijk wendbaar. Ook andere merken hebben gravelbikes die dit principe gebruiken. Bijv de BMC Kaius.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 dec 2022 08:57

rene schreef: 02 dec 2022 14:10 Ik zit juist iets korter en lager op de Gravelbike, zo heb ik iets meer controle op ATB stukken die we hier hebben.
Ik snap dit wel, want op een gravelbike rijd je veel meer met je handen op de remgrepen.
Dus zit je altijd een soort ver.

Op de racer zit ik daar veel minder. Ik zou, dat doe ik ook op de racer al als het mogelijk is een stuur met zo kort mogelijk reach, dan zit je rechtop ook nog wel goed.

Daarbij hoe breed is je racestuur en gravel stuur?
De enige maat dit telt voor reach is punt zadel en midden remgreep of einde stuur net hou je meet, als je dit maar altijd hetzelfde doet.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 03 jan 2023 09:35

Op mijn racefiets rijdt ik ook voor 90% van de tijd op mijn shifters.
Toen ik voorheen nog koersen reed iets vaker onderin de beugel.

Met die huidige sturen (breed) meet ik meestal naar de shifter.

Ik neig zelf momenteel net wat meer naar een L overigens. Die zit namelijk het dichtste bij mijn racefiets.
Dan kan ik ook het eenvoudigst wisselen. Indien nodig kan ik nog 1 cm langere stuurpen of spacers monteren.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 03 jan 2023 11:46

Ik ben zelf 1.89m met een zadelhoogte van 81cm. Heb altijd op een L gereden van Canyon (Canyon Grail CF SL in het geval van een gravelbike). Heb nu zelfs een maatje M van de Ridley Kanzo Fast.

Het zal je beide passen denk ik, puur waar je voorkeur naar uitgaat. Maar zoals DDX ook al zegt, eventueel iets langere stuurpen op de L en je bent klaar.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jan 2023 13:16

wasbeer2006 schreef: 31 dec 2022 08:57
rene schreef: 02 dec 2022 14:10 Ik zit juist iets korter en lager op de Gravelbike, zo heb ik iets meer controle op ATB stukken die we hier hebben.
Ik snap dit wel, want op een gravelbike rijd je veel meer met je handen op de remgrepen.
Dus zit je altijd een soort ver.

Op de racer zit ik daar veel minder. Ik zou, dat doe ik ook op de racer al als het mogelijk is een stuur met zo kort mogelijk reach, dan zit je rechtop ook nog wel goed.

Daarbij hoe breed is je racestuur en gravel stuur?
De enige maat dit telt voor reach is punt zadel en midden remgreep of einde stuur net hou je meet, als je dit maar altijd hetzelfde doet.
Dat staat wel haaks op de geldende MTB-wetten. Wielbasis zal het verschil ook niet maken want een gravelracer is meestal al korter dan de MTB waarvoor die routes zijn aangelegd dus ik denk dat dit meer perceptie is dan dat je die stukken daadwerkelijk sneller aflegt met een kortere en diepere zit.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jan 2023 13:25

Ik neig lichtjes naar de L vanwege het beoogde gebruik en de wellicht wat te lange zit op de XL.
Het ideale frame zou de reach van de L en de stack van de XL hebben.

Eventueel zou ik de leeftijd ook mee in het plaatje nemen. In hoeverre is die drop van 13cm nog mogelijk/wenselijk met het verstrijken van de jaren?

Dat zou het plaatje weer net richting XL kunnen duwen.
Campagnolo Ultra Dork

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 03 jan 2023 14:10

En ik snap die brede sturen van tegenwoordig niet zo goed. Alles afhankelijk van wat je wilt met je gravelbike natuurlijk, maar mij zitten die brede sturen meer in de weg dan dat ik het fijn vind.

Had op mijn Grail de shifters altijd naar binnen staan omdat ik het stuur erg breed vond en op mijn Ridley Kanzo Fast heb ik een stuur van de Noah Fast (zelfde model stuur, alleen smaller en weinig flare) laten monteren van 42 in de drops en 40 op de shifters.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 aug 2023 16:57

Even afstoffen omdat ik met een vergelijkbaar vraagje zit.
De missus is op zoek naar een nieuwe fiets en denkt aan een gravelbike ipv een racefiets. Die bouw ik natuurlijk met liefde voor haar op.
Alleen heeft ze een vrij lastige lichaamsbouw, want enorm lange bovenbenen en (dus) een kort bovenlijf. Op basis van de maten van haar huidige fiets kan ik wel tot een lijstje komen met fietsen met overeenkomstige stack en reach, maar vaak is de reach al aan de lange kant gegeven de stack (ondanks dat ze met een 10 cm drop ofzo rijdt).
Met een zero-offset zadelpen, een korte stuurpen (80-90 mm) en een stuur met korte reach is het wel passend te krijgen, maar, gaat dat nog een beetje rijden? Voor MTB's is de trend om met steeds kortere stuurpennen te gaan rijden, maar die combineren dat met een veel flauwere balhoofdhoek. De balhoofdhoeken van gravelbikes lijken echter nauwelijks (maar wel iets) flauwer dan die voor racefietsen.
Wat zijn de huidige inzichten en ervaringen mbt stuurpenlengte en stuurafmetingen voor gravelbikes?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie