Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Geometrie gravelbike

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 02 dec 2022 10:29

Ik overweeg naast mijn mtb en racer ook een gravelbike aan te kopen. Zal pas op zijn vroegst dit voorjaar worden, aangezien dan mijn oude racer in de verkoop kan.

Ik wil hem als winterfiets gaan gebruiken voor in het veld en op de weg. Daarnaast heb ik nog MTB (HT) welke ik het gehele jaar gebruik.

Nu twijfel ik een beetje voor de maat. Vroeger was de regel dat je op een veldritfiets/cyclocrosser ongeveer 2 cm korter kwam te zitten en ook 2cm hoger.

De reach bij de huidige gravelfietsen (frame) is meestal vrij lang, echter met een vrij korte stuurpen.

Als ik mijn onlangs aangekocht Canyon Ultimate (maat L) vergelijk met een Grizl maat L dan is de stack 13mm hoger, de reach is 10mm langer. Maar doordat de stuurpen 30mm korter is zou ik 20mm korter komen te zitten (120mm vs 90mm).

Iemand die in de algemeenheid wat kan zeggen m.b.t. van de geometrie van een racefiets vs gravelbike?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 02 dec 2022 14:00

Iets hoger en korter zitten vind ik wel zo fijn op de gravel. Hou ook rekening met de reach van het stuur.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 dec 2022 14:10

Ik zit juist iets korter en lager op de Gravelbike, zo heb ik iets meer controle op ATB stukken die we hier hebben.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 02 dec 2022 21:34

rene schreef: 02 dec 2022 14:10 Ik zit juist iets korter en lager op de Gravelbike, zo heb ik iets meer controle op ATB stukken die we hier hebben.
Het is wellicht afhankelijk hoeveel drop je hebt op je racefiets.

Alleen normaal gezien wil je op een technisch parcours net minder druk op je voorwiel.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 03 dec 2022 08:20

De afstelling van mijn gravelracer is bijna gelijk aan die van mijn asfaltracer, met dien verstande dat mijn stuur iets breder is voor meer controle en dat het een paar mm hoger staat.
De maat is gelijk an de racer.
That's all.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 dec 2022 10:06

Als je gravelriten niet langer dan 1 uur gaan duren dan kan je kort zitten anders gaat dit je wel opbreken.Ik heb bijna dezelfde afstelling als de racer gezien ik ook ritten van 4-5 uur maak.Tegenwoordig zijn er 2 soorten gravelbikes:De race gravelbike en de relaxte gravelbike,bijvoorbeeld Cannondale heeft beide.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 29 dec 2022 17:59

Nog even terug komen op dit onderwerp. Op de racer heb ik een drop van ongeveer 13 cm. Op een gravelracer wil je die drop wat beperken lijkt me.

Als je naar cyclocross fietsen van de profs kijkt (vd poel, van anrooij enz) dan zie je dat de drop echt wel beperkt is. Veel minder dan op de racefietsen.

Nu heeft een cyclocross natuurlijk een heel andere geometrie dan gravelbike maar toch.

Met mijn Canyon Ultimate zat ik tussen een L en XL in (volgens canyon xl). Uiteindelijk voor een L gegaan met een langere stuurpen en dat werkt goed voor mij. althans de eerste indruk is goed.

Nu zou ik ook graag een Grizl aanschaffen. Hier zit ik weer tussen twee maten in. In de praktijk scheelt het niet heel veel maar ik zou toch graag de juiste maat bestellen. Ik ben overigens 1.92 lang en mijn zadel staat op 82cm hoogte.

Hieronder een geometrie vergelijk met mijn huidige Ultimate L (blauw) , een grizl size L, grizl size xl en mijn trek procaliber MTB.

Canyon Ultimate L ten opzichte van Grizl L
Afbeelding

Canyon Ultimate L ten opzichte van Grizl XL
Afbeelding

Canyon Ultimate L ten opzichte van Trek procaliber MTB
Afbeelding

Een grizl L komt het dichtste bij mijn racefiets, een xl zit een beetje tusen mijn racefiets en MTB in. Wat is wijsheid?
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op 29 dec 2022 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1339
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 dec 2022 18:27

Verklaar de kleuren svp. Wat is wat?
hun fietsen.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 29 dec 2022 18:49

De blauwe kleur is mijn huidige racefiets (ultimate).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 dec 2022 19:10

gaisdergerman schreef: 29 dec 2022 17:59 .......... Op een gravelracer wil je die drop wat beperken lijkt me.

...........Veel minder dan op de racefietsen.
................. een xl zit een beetje tussen mijn racefiets en MTB in. Wat is wijsheid?
Je geeft zelf het antwoord.
Een XL dus.
I know myself like no one else
Nothing to defend

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2828
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 29 dec 2022 19:26

Lcsmet schreef: 29 dec 2022 19:10
Je geeft zelf het antwoord.
Een XL dus.
Haha....

Ik zeg ook altijd dat je altijd voor het kleinst mogelijke frame moet gaan (zonder teveel spacers). Voor de geometrie vergelijking dacht ik dat een L de beste keuze was. Nu neig ik idd meer naar een xl.

Uiteindelijk ligt het een beetje aan het gebruik. Ik verwacht de fiets het meest in de winter te gebruiken als slecht weer fiets en voor gravel tochten. Voor de echt single-tracks pak ik de mtb.

Volgende week maar eens met mijn ultimate en 33mm crossbanden het veld in.
Wellicht is het daarna heel eenvoudig een keuze te maken.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 30 dec 2022 09:17

Met 1m92 kun je toch niet op een L passen? Ik ben 1m90 en heb al een xl.

Plaats reactie