Pagina 2 van 5

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 19:13
door Jans
nijkie schreef: 26 nov 2022 18:41
Jans schreef: 26 nov 2022 16:58
Lcsmet schreef: 26 nov 2022 16:53 In een ander topic zijn er legio fietsers die de 18 in de cassette missen.
Dan kan je aannemen dat er dat bij 1x12 nog een pak meer zijn.
Voor op de weg, en dan al zeker heuvelachtig terrein, zou ik altijd voor een 2x kiezen.
+1, ik verbaas me dat die grote gaten plots geen probleem meer zijn.
Met een 18 zit je vaak rond de 32km/u te trappen lange stukken,onverhard is vaak veel afwisselende stukken.
En dan wil je ook niet soms een tandje meer of minder? Heuveltje, wind? Dan zit er toch een flink gat?

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 22:55
door Ernie C.
Jans schreef: 26 nov 2022 16:58
Lcsmet schreef: 26 nov 2022 16:53 In een ander topic zijn er legio fietsers die de 18 in de cassette missen.
Dan kan je aannemen dat er dat bij 1x12 nog een pak meer zijn.
Voor op de weg, en dan al zeker heuvelachtig terrein, zou ik altijd voor een 2x kiezen.
+1, ik verbaas me dat die grote gaten plots geen probleem meer zijn.
Hetzelfde als met een spijkerbroek: zolang de gaten zijn bedacht door de ontwerper, is het allemaal hip :mrgreen:

Er zijn echt wel situaties waarin 1x de voorkeur kan hebben maar in dit geval zie ik het niet.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 27 nov 2022 07:37
door scottpch
Ik rij zelf ook met een 1x12, 46 voor en een 11/30 cassette achter.
Gisteren een gravelroute die ook over de Razob(Dak v Brabant) ging en vreesde even voor mijn verzet, gelukkig kon ik redelijk makkelijk boven komen.
Je kan ook opteren voor een Classified Powershiftnaaf achter, dan heb je toch 2 bladen voor terwijl je met een 1x12 setup rijdt.
Je hebt idd wel wat gaten in je cassette, zeker wanneer je een 11/42 gemonteerd hebt, maar ik moet zeggen dat dat wel went wanneer je in een groep rijdt.
Voordeel is geen VD (bredere banden kunnen steken) en minder slijtageonderdelen en dus minder kosten.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 27 nov 2022 08:50
door pino
Minder slijtage kan geen reden zijn voor 1x12 omdat een scheve kettinglijn niet tot minder slijtage leidt. De kosten van 12 speed spullen zijn (nog) ook hoger.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 27 nov 2022 09:09
door ccc
ik rij op mijn zomerfiets met 14/28 ultegra cassette en nu op mijn winterfiets met 12/27 campa chorus cassette en ik mis nu al de 18 en de 20 ...ik kan mij niet voorstellen dat ik op een 11/42 cassette comfortabel zou rijden , zeker niet op de weg .

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 27 nov 2022 10:05
door Lion1979
ik kan mij niet voorstellen dat ik op een 11/42 cassette comfortabel zou rijden , zeker niet op de weg .
Dat doet het ook niet, de stappen zijn te groot. Maar met een 11-30 is het gewoon goed te doen. Dus in dit geval zou een 2e wielsets een goede oplossing kunnen zijn voor de 30 weken wachttijd.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 27 nov 2022 10:30
door nijkie
Jans schreef: 26 nov 2022 19:13
nijkie schreef: 26 nov 2022 18:41
Jans schreef: 26 nov 2022 16:58
+1, ik verbaas me dat die grote gaten plots geen probleem meer zijn.
Met een 18 zit je vaak rond de 32km/u te trappen lange stukken,onverhard is vaak veel afwisselende stukken.
En dan wil je ook niet soms een tandje meer of minder? Heuveltje, wind? Dan zit er toch een flink gat?
En soms moet je je erbij neerleggen en het accepteren dat er geen 18 is maar wel een 17 en een 19.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 27 nov 2022 10:43
door Bospaadje
Een 1x12 op de mtb vind ik prima. Daar rij ik toch zelden langere stukken in een stabiel tempo (+/- 3kmh) en kan de candans versus snelheid behoud me ook weinig schelen. Dat is meestal veel draaien keren op lastige singetracks of golvend terein.
Op de gravelbike zou ik echt balen van een 1x12 omdat ik ook graag de wat minder technische stukken rij en de fiets in regenachtig weer ook graag op de weg inzet.
Met mijn huidige 2x11 met een 48/31 en 11/30 of iets met 36 als max (indien lastig parcours in heuvelland) is dat prima te doen. Ook in de wintergroep op de weg met de 32mm all season bandjes kan ik probleemloos meekomen.
Als ik dan kijk naar het gepingel van ons 1x12 groepslid, zou ik niet willen ruilen.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 27 nov 2022 11:02
door rob74
Het merendeel hier lijkt toch fan te zijn van 2×11. Misschien is dat wel de reden dat de 2×11 slecht leverbaar is. Het gros wil juist die setup en als de fabrikant ook nog eens steek sterk op 1×12 heeft ingezet, dan zit je als consument met de gebakken peren. Ik zou wachten ipv iets kopen waar je jezelf de komende vijf jaar alleen maar aan gaat ergeren.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 27 nov 2022 11:57
door pino
Zeker voor Boost aandrijvingen is het wat lastiger om de voorkant van 2x11 aandrijvingen (cranks/brackets/voorderailleur) te vinden, hoewel dat maar voor weinig gravelframes van toepassing is.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 29 nov 2022 14:28
door jakkel
Ik heb nu reeds zes jaar een gravel met 1x11 overbrenging. 44 blad vooraan met 11-26 cassette. Ideaal vind ik, doorgaans rechte kettinglijn, en het oogt bovendien ook wat mooier. Ga je er echt mee gaan klimmen, dan kom je met zulke cassette uiteraard wel wat tekort.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 29 nov 2022 15:42
door synapse
Ik heb sinds dik twee weken een 1x12 gravel bike die eigenlijk vooral als winterfiets is bedoeld.
Na ruim 500km ben ik er nog niet uit.
Komt bij dat ik nog geen gravel kilometers heb gereden.
Op de weg voldoet de 10-42 cassette, maar ik gebruik eigenlijk maar drie kransjes, en daar zitten geen gaten tussen.