Pagina 1 van 5

Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 00:57
door elbachon
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een gravelbike ter vervanging van mijn oude mountainbike (+17 jaar oud) en mijn winter racefiets (+11 jaar oud). Daarnaast heb ik nog een "mooi weer" racer. Via mijn werkgever heb ik de mogelijkheid om een fiets in leasing te nemen.

Ik wil de fiets gebruiken ritten op asfalt (alleen of met club / max. 100km / periode eind september - maart / max 30km/u gemiddeld), woon-werk en onverharde wegen. Fietsgebied situeert zich in Belgisch en Nederlands Limburg.

Ik had voor mezelf besloten om voor een dubbel crankstel te gaan. Echter merk ik dat het aanbod 1x12 gravelbikes aanzienlijk groter is dan 2x11. Ik wil graag voor een Rose Backroad GRX 810 2x11 gaan maar de levertermijn van de fiets is plots 30 weken geworden. :cry: De 1x12 variant is binnen 2 weken leverbaar.

Alternatieven zoals de Orbea Terra, Scott Addict Gravel of de Ridley Kanzo Adventure bij lokale winekls zijn enkel in 1x12 versie snel leverbaar.

Kan een 1x12, in combinatie met een tweede wielset met andere cassette, een alternatief zijn voor een 2x11?

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 07:43
door asmeets
Sinds twee maanden heb ik mijn gravel bike en ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan. Ook om dezelfde reden als jij. Na lang twijfelen heb ik toch voor een 1*12 gekozen en daar heb ik nog geen spijt van.

Ik gebruik twee wielsets.
  • een met gravelbanden met profiel en een 10*44 cassette
  • een met wegbanden en een 10*36 cassette.
Het kettingblad heeft 40 tanden en heb ik ook zo gelaten. Dat zou ook een 42, 44 of 46 kunnen worden in de toekomst. Daar heb ik echter nog geen behoefte aan gehad.

Mij bevalt de 1*12 dus prima.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 08:22
door Woefdram
Een 1x12, in combinatie met een tweede wielset met andere cassette, kan een alternatief zijn voor een 2x11, maar ik heb zelf een grote voorkeur voor cassettes zonder gaten, dus ik rij weliswaar ook met 2 wielsets, maar dan 2x11 (met in NL een 14-28 op de wegset en 11-34 op de gravelset en 11-30 resp 11-40 in de bergen). Je kunt in ritzelrechner.de oid kijken hoe 1x12 uitpakt, maar het is vooral persoonlijke voorkeur. Die 30 weken is wel heel erg veel, maar toch ik zou zelf niet overhaasten om vervolgens een paar jaar met iets te zitten wat je toch niet ideaal vindt. Alternatief is dan nog bestellen wat direct beschikbaar is en zelf ombouwen, wat je overhoudt zet je hier of op MP te koop, maar ik realiseer mij ook dat van 1x12 naar 2x11 er nogal wat moet worden vervangen.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 08:50
door rob74
1*12
Groot voordeel als je heel vaak steil op en af gaat. Anders dan dat zie ik geen voordelen. En de nadelen zijn dure slijtage onderdelen en een gatenkaas cassette.

2*11
Zolang het niet super steil op en af gaat, kan dat vaak ook wel met het grote blad. En die lange klim op het kleine. Verder zijn de reserve onderdelen goedkoper en heb je minder gatenkaas.

Ik snap de 1*12 set-up gewoon niet. Voor een ATB wel,... maar als je op de weg/gravel gaat fietsen, dan echt niet. Maar de fietsen industrie probeert ons wel meer door de strot te douwen, in het kader van 'vernieuwing'. Maar nieuw is niet altijd beter. Vaak is nieuw alleen maar nieuw, anders en geen vooruitgang. Maar ze moeten iets nieuws bedenken om ons aan het kopen te krijgen :roll:

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 09:04
door asmeets
Wat je volgens mij ook in je overwegingen mee moet nemen met wat voor banden je wilt gaan rijden. Een voorderailleur kan een beperking zijn voor erg brede banden. Dat is bij iedere fiets weer anders maar kan wel relevant zijn.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 10:40
door hayes
Ik lees dat je er ook behoorlijk lange ritten op de weg mee wil doen. Dan altijd 2x
Constructeurs zijn idd 1x aan het pushen. Lijkt me vooral voor hen een goeie zaak.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 11:09
door Ernie C.
Voor op de weg met de club inderdaad 2x. Verder is 1x met slecht weer wel lekker. Dat scheelt een hoop met poetsen.

Ik heb genoeg op de weg gereden met 1x maar rijd bijna altijd alleen. Je aanpassen aan het tempo van een groep en je cadans optimaal houden, gaat minder goed met 1x gatenkaas.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 15:38
door Rubik
Ik zou zonder twijfel opnieuw een gravelfiets met 2x11 of 2x12 kopen. De paar nadelen van een voorderailleur wegen ruimschoots op tegen de veel beter aansluitende verzetten. Een 2x maakt de fiets imho ook beter geschikt voor allround gebruik, op de weg of voor bikepacking.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 16:07
door havana
Ik rijd met 1x11 en als ik nu opnieuw voor de keuze zou staan zou ik dat weer doen. Ik rijd er ook mee op de weg, soms zelfs langere ritten. Deze zomervakantie had ik er wegbandjes op zitten en heb ik ook diverse Alpencols mee beklommen (en afgedaald).

Op het vlakke rijd ik met 40T voor en 11-28T achter.
In het buitenland steek ik dan een 11-46T.

40x11 is voor mij zwaar zat. Ik heb er zelfs een gravelwedstrijd mee gereden en kwam niet tekort in een verharde afdaling.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 16:53
door Lcsmet
In een ander topic zijn er legio fietsers die de 18 in de cassette missen.
Dan kan je aannemen dat er dat bij 1x12 nog een pak meer zijn.
Voor op de weg, en dan al zeker heuvelachtig terrein, zou ik altijd voor een 2x kiezen.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 16:58
door Jans
Lcsmet schreef: 26 nov 2022 16:53 In een ander topic zijn er legio fietsers die de 18 in de cassette missen.
Dan kan je aannemen dat er dat bij 1x12 nog een pak meer zijn.
Voor op de weg, en dan al zeker heuvelachtig terrein, zou ik altijd voor een 2x kiezen.
+1, ik verbaas me dat die grote gaten plots geen probleem meer zijn.

Re: Gravelbike 2x11 of 1x12

Geplaatst: 26 nov 2022 18:41
door nijkie
Jans schreef: 26 nov 2022 16:58
Lcsmet schreef: 26 nov 2022 16:53 In een ander topic zijn er legio fietsers die de 18 in de cassette missen.
Dan kan je aannemen dat er dat bij 1x12 nog een pak meer zijn.
Voor op de weg, en dan al zeker heuvelachtig terrein, zou ik altijd voor een 2x kiezen.
+1, ik verbaas me dat die grote gaten plots geen probleem meer zijn.
Met een 18 zit je vaak rond de 32km/u te trappen lange stukken,onverhard is vaak veel afwisselende stukken.