Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Betse fiest voor 3 manden Europa

miz-tess@hotmail.com
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2022 08:24

miz-tess@hotmail.com 22 nov 2022 08:36

De beslissing is dan eindekijk genomen. In maart zal ik samen met mijn fiets vanuit Malaga Europa door gaan fietsen

Tijd om te beginnen met plannen en ik wil beginnen met een fiets. Op dit moment bezit ik een Trek FX3 (vrouwelijk model), waar ik veel plezier aan beleefd heb en die mij al door heel Europa heeft geholpen. Hij is niet goed voor gravel en slechte wegen, en ik overweeg daarom dit jaar een gravel fiets aan te schaffen of iets wat er op lijkt. Ik zit alleen op dit moment wel met het wielren stuur die op gravel fietsen zit. Ik heb namelijk liever een stuur dat meer lijkt op een mountainbike/ hybride stuur omdat je dan iets behendiger bent en hij naar mijn idee een stuk comfortabeler is. Wie kan mij vertellen welk soort fiets het meest geschikt is voor een reis over alle terreinen en in alle weersomstandigheden?

Ik heb een budget van ongeveer 1500 euro. Heeft iemand een idee welke fiets bij mij zou passen? Ik hoor graag wat jullie mening hierover is!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 nov 2022 09:37

Jouw fiets is prima geschikt voor gravel. Een gravelbike is min of meer jouw fiets met een krom stuur. Je zou kunnen overwegen de spatborden eraf te halen zodat je 38mm banden kwijt kunt.
Eventueel kun je op zoek naar een vergelijkbare fiets met ruimte voor wat bredere banden maar de noodzaak daarvan hangt af van hoe extreem offroad je wil gaan. Als je het echt bont wil maken, kun je beter een mtb met voldoende mogelijkheden voor het monteren van dragers kiezen zoals deze: https://www.12gobiking.nl/marin-pine-mountain-2
Of b.v. een Genesis Longitude.


Laat wel even je forumnaam aanpassen want deze is een recept voor spam.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 nov 2022 10:01

Je hebt al de goede fiets. Wat bredere banden en klaar.
Ik heb in 2021 een grote ronde in Spanje gereden. Met een Trek FX-nogwat. Het preciezen fx nummer weet ik even niet. Afgemonteerd met een Tiagra 10 speed groep en 32 Scwhalbe Marathon banden. En ook onderweg de nodige gravel wegen meegepakt.

Een strava link van het 'ojos negros' pad. Een 140 lange gravel route over een oud trein tracé van Teruel naar Valencia:
https://www.strava.com/activities/5861879157
Live fast; die young. mijn blog

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 23 nov 2022 20:22

Een reden waarom je je huidige fiets niet goed vindt op gravel/mindere wegen?
Wat denk je dat een andere fiets beter kan?

miz-tess@hotmail.com
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2022 08:24

miz-tess@hotmail.com 25 nov 2022 16:14

Hoi Bedankt iedereen voor de reacties! Ik had eerlijk gezegd niet een nagedacht over mij eigen fiets upgraden. Ik was zo gefocust op het zoeken naar een nieuwe fiets. Ik heb besloten mijn fiets te gerbuiken maar hem extreem te gaan upgraden. nieuwe wielen, groepset en dingen eromheen. Bedankt!

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 25 nov 2022 17:25

De FX 3 kan met spatborden maximaal 32 mm banden aan. Kun je prima mee op gravel rijden maar ik kan me voostellen dat je liever iets breder zou willen.
Ik zou trouwens niet te bang zijn voor een krom stuur.

Plaats reactie