Alles over vakanties op én met de fiets

Lusjes van circa 100 km in de Franse Alpen?

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 21 nov 2022 10:48

Komend jaar ga ik in het late voorjaar met een paar vrienden fietsen in de bergen. We willen naar de Franse Alpen. Drie dagen fietsen, elke dag ongeveer 100 km, mag ook een keer 120/130 zijn, maar dat is wel de max.

Ik fiets graag een rondje, ipv op-en-neertjes, en juist dat lijkt ingewikkeld in de Franse Alpen, rond de Galibier is een rondje dan al snel richting de 200 km bijvoorbeeld.

Mijn vraag aan jullie, is er een uitvalsbasis waar je drie dagen een rondje van circa 100 km kan fietsen, met 2 á 3 cols erin, in de Franse Alpen?

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 nov 2022 10:49

Barcelonette

( en in de Alpen zijn kms irrelevant, het gaat om hoogtemeters)
Niet zijken maar reiden !

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 21 nov 2022 12:32

Hoogtemeters is idd goed om in de gaten te houden, dat bepaalt nogal hoe zwaar het wordt.

Wat er zo in mijn hoofd opkomt (aantal kilometers kan sowieso variëren afhankelijk van waar je precies zit:

Bourg d'oisans
Rondje Glandon - Croix de Fer
Rondje Balkonroute - Sarenne - evt afdalen via Pas de la Confession. (start is onderaan Alpe d'Huez, eerste 6 bochten omhoog en dan Balkonroute op).
Er is een topic met als standplaats Bourg, daar staan nog wel meer routes in.

Mauriennevallei (ik zat in La Chambre)
Col de Madeleine, deze heeft 2 wegen aardig parallel omhoog, dus maak je (bijna) een rondje. Voor extra kilometers/hoogtemeters kun je Lacet de Montvernier ook nog meepakken.
Rondje Glandon - Croix de Fer
Rondje Croix de Fer - Glandon

En wat Pino al aangaf: Barcelonette
3 Cols route
Rondje Lac Serre-Poncon
En als je een stukje met de auto wil kun je ook een rondje Col de Izoard doen.
En wellicht zijn er nog meer rondjes te maken

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 nov 2022 12:35

In Barcelonette zijn juist heel weinig mogelijkheden voor dat soort rondjes. Ja, wel als je richting het meer gaat maar je komt daar toch voor de grote beklimmingen. Als je die wil gaan rijden in rondjes zit je steevast boven de 100 km. Bijvoorbeeld Les 3 Cols of Larche - Lombardia - Bonette.

In Bourg d'Oisans heb je aanzienlijk meer mogelijkheden voor (kortere) rondjes. Het is ook nog eens een stuk dichterbij.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 21 nov 2022 13:21

Dat is zeker waar. Barcelonnette leent zich veel minder goed tot rondjes , maar in theorie zou net moeten kunnen.

En qua afstand is Bourg inderdaad veel sneller. Zelfde geldt trouwens voor La Chambre, dat ligt praktisch op de snelweg :).

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 21 nov 2022 13:28

Bourg is prima inderdaad. Je kunt ook via La Garde rechtsaf en dan richting stuwmeer (Lac du Chambon) en vanaf daar nog weer een lusje eraan knopen. Dan kan je richting Les Deux Alpes (al dan niet nog heen en weer naar de top).

Le Bourg via D1091 naar Col d'Ornon, terug via Villard Reymond en Villard-Notre-Dame naar Le Bourg, rechtdoor Alpe op tot aan La Garde, daar rechtsaf via balkon naar Lac Du Chambon, klein stukje omhoog vervolgens naar Les Deux Alpes en via D220 terug naar de D1091 naar Le Bourg. Heb je ongeveer 80km en 2300hm.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 21 nov 2022 14:23

Voor een rondje in de bergen zijn alpencols van 2000+ vaak lastig en kies je beter iets lagere beklimmingen.

Denk ook eens aan de omgeving Morzine / Cluses, rondjes mogelijk met:

- Joux Plane / Joux verte / Avoriaz
- Col de la Ramaz / Col de l'encrenaz / Col des Gets
- Col de Romme/ Col de la Colombiere / Col de Solaison
- Uitstapje naar Zwisterland via Col du Corbier / Pas des Morgins (met de gravelbike zou je evt. terug kunnen via Col des Bassachaux, met racer zelf niet aangedurfd).
- Tussen Cluses en Thonon-les-Bains liggen overigens een heleboel kortere klimmetjes zoals de Jambaz / Terramont, waar je ook een mooi rondje van kan maken.

Paar jaar geleden 5 dagen prima vermaak gehad en voordeel is dat het wat dichterbij is.

Edit: ik weet niet hoeveel fietservaring jullie in de bergen hebben, persoonlijk vind ik heen-en-weertjes in de bergen niet zo heel vervelend. Sterker: een dal inrijden wat je steeds verder van de bewoonde wereld omhoog slingert heeft altijd wel iets. Ik denk aan de klassieker: la Berarde, maar ook aan beklimmingen als Cirque de Troumousse/ Col des tentes / Kaunertalergletscherstrasse etc. Het klimmen en dalen geeft vaak toch een heel ander perspectief.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 nov 2022 14:55

Meer van Annecy voldoet overigens wel aan je eisen.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 21 nov 2022 15:11

Aantal jaren geleden de Sportful Dolomiti gereden en toen viel het mij op dat er veel wegen in het gebied liggen, waardoor ik veel lokale rondjes kon rijden ter vermaak. Kijk dus eens rond Feltre.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 nov 2022 17:03

Op en neer in de bergen geeft een heel ander perspectief. En oneway wegen zijn vaak veel stiller en daarmee mooier.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 nov 2022 06:52

JoostG schreef: 21 nov 2022 15:11 Aantal jaren geleden de Sportful Dolomiti gereden en toen viel het mij op dat er veel wegen in het gebied liggen, waardoor ik veel lokale rondjes kon rijden ter vermaak. Kijk dus eens rond Feltre.
Alleen ligt dat niet in Frankrijk :D

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 nov 2022 08:45

havana schreef: 22 nov 2022 06:52
JoostG schreef: 21 nov 2022 15:11 Aantal jaren geleden de Sportful Dolomiti gereden en toen viel het mij op dat er veel wegen in het gebied liggen, waardoor ik veel lokale rondjes kon rijden ter vermaak. Kijk dus eens rond Feltre.
Alleen ligt dat niet in Frankrijk :D
Maar wel een mooie Castelli/Sportful outlet en een bierbrouwerij.
(Maar dat valt buiten dit topic)
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie