Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Upgrade trekkingfiets naar Shimano Deore: kan dat?

Gebruikersavatar
MennoFietst
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 nov 2022 20:01

Gebruikersavatar MennoFietst 19 nov 2022 20:40

Hoi fietsfanaten!
M'n eerste post op dit forum – en gelijk een lange. Ik heb nu een aantal jaren een Kalkhoff Voyager Pro trekkingfiets, die ik gebruik voor fietsvakanties, dagtochtjes en boodschappen doen. Ketting/cassette/crank altijd netjes schoongehouden maar nooit vervangen.

Tot nu. Recent is m'n ketting gebroken, en dat was het moment voor mij om ook eens naar de andere onderdelen te kijken. De cassette toont slijtage, net als de crank (licht). De voorderailleur ging soms wat stroef.. enfin, ik ben enthousiast om de groepset te upgraden!

Vanuit de winkel is er een bonte verzameling aan onderdelen geplaatst op mijn Kalkhoff:
- Voorderailleur: Acera
- Achterderailleur: Alivio
- Cassette: 11-34 HG200 (Acera)
- Shifters: Altus
- Crank: Altus
- (remmen even buiten beschouwing, de schijfremmen zoals ze nu zitten laat ik zo).

Een paar vragen voor m'n aankomende upgrade:
(1a) Ik heb nu een square bottom bracket. Kan ik die met een Shimano Hollowtech II bottom bracket vervangen? (past dat altijd?)
(1b) Als 1a: ja:Kan ik dan tussen mijn frame en de Hollowtech-sluitring ook mijn kettingbeschermer-metalen ding plaatsen?
(2) Als je alles op de aandrijflijn vervangt van Shimano 9-speed naar een 10-speed: kan elke fiets dat aan (qua ruimte bijv?).
(3) Kunnen jullie eens met mij meelezen of het onderstaande shoppinglijstje als vervanging voor mijn huidige setup kan, en of ik bepaalde dingen vergeet? Ik heb de Shimano compability-guide gecheckt en daar kan dit.
- Voorderailleur: FD-T6000 Deore
- Achterderailleur: RD-T6000 Deore
- Shifters: SL-T6000 Deore
- Crank: Deore
- Bottom Bracket: BB-MT501
- Cassette: HG500 (of HG50? volgensmij geen verschil?)
- Ketting: CN-HG54 116 (of beter: HG95?)
- Optislick kabels voor shifters
- Dynamic Montagepasta

Voor het idee nog een foto van m'n fiets :)
Bijlagen
De houder van mijn open kettingkast
De houder van mijn open kettingkast
Mijn fiets, poetsend in het mooie Zweden
Mijn fiets, poetsend in het mooie Zweden

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 nov 2022 21:26

Kan hier niet alles beantwoorden. Voor montage van kettingkastbeugel bestaan er aparte trapassen, in elk geval voor JIS trapas. Als je over wil gaan naar HTII, moet je absoluut eerst je bracket haaks en parallel laten vlakken. Anders grote kans dat de buitenboordlagers binnen 1000 km naar de kl**** zijn. Mijn advies is: blijf bij je JIS trapas. Cranks zijn er nog in redelijke kwaliteit in Acera. Overigens kun je ook losse kettingbladen vervangen, als ze niet gelast zijn (altus?). Is wel duurder. HTII heeft bij veel mensen geleid tot meer kosten: vervanging en onderhoud. 9 en 10 en 11v passen op alle fietsen met 135mm uitvalpatten. 12v overigens ook. Te overwegen: vooraan één narrow-wide kettingblad en achteraan een cassette van Sunrace met 12 kransen, evt tot 50t. Past op je huidige achterwiel. Geen voorderailleur en shifter/kabel nodig. (inmiddels vier jaar eigen ervaring) Voor onderdelen: kijk ook naar Sunrace: goed spul. Voor kettingen: KMC, gaat langer mee en geen looprichting flauwekul.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 20 nov 2022 23:42

Je kooplijstje is volledig;
Paar kleine details:
- bij aankoop shifters zit er veelal een binnenkabel bij; je moet enkel de buitenkabel kopen. En soms zijn die er ook bij... vraag dat dus even na. Al is een extra setje kabels wel handig.
- Je hebt toch nog wat Tools nodig om de trapas of cups te installeren.

Vraag is nog waarom;-).
Zelf zou ik eerst eens een goed onderhoud doen en vervangen wat nodig is (ketting, kettingbladen, cassette, de shiftercabels vervangen) Bv je voorschifter gekuist, met een nieuwe set kabels, eens opnieuw afgesteld zal weer veel beter werken.

Maar de Upgrade kan, dus waarom niet (al zou ik er een paar xt onderdelen tussen gooien ;-)).

abdr
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 21 nov 2022 02:20

Welkom!

MennoFietst schreef: 19 nov 2022 20:40 Een paar vragen voor m'n aankomende upgrade:
(1a) Ik heb nu een square bottom bracket. Kan ik die met een Shimano Hollowtech II bottom bracket vervangen? (past dat altijd?)
Ja. Geschroefde bottombrackets, zoals het jouwe (BSA 68mm), kan je eenvoudig vervangen. Wel opletten met draairichtingen e.d, de kant van de tandwielen is linkse draad.

MennoFietst schreef: 19 nov 2022 20:40 (1b) Als 1a: ja:Kan ik dan tussen mijn frame en de Hollowtech-sluitring ook mijn kettingbeschermer-metalen ding plaatsen?
Waarschijnlijk wel, een Shimano Hollowtech BB heeft 3 spacers die je tussen links en rechts moet verdelen. Je kan 1 spacer weglaten voor de beugel van de kettingkast.

MennoFietst schreef: 19 nov 2022 20:40 (2) Als je alles op de aandrijflijn vervangt van Shimano 9-speed naar een 10-speed: kan elke fiets dat aan (qua ruimte bijv?).
Tussen 9 en 10 speed is er geen probleem, voor 11 speed heb je (misschien) een bredere cassettebody of andere achternaaf nodig, dat hangt af van de cassette die je wil gebruiken.

MennoFietst schreef: 19 nov 2022 20:40 (3) Kunnen jullie eens met mij meelezen of het onderstaande shoppinglijstje als vervanging voor mijn huidige setup kan, en of ik bepaalde dingen vergeet?
Dat lijstje ziet er goed uit, MAAR ik zou deze upgrade niet doen. Ik begrijp dat je graag aan je fiets wil sleutelen, en dat wil ik zeker aanmoedigen, maar als alles gezegd en gedaan is ga je toch een paar honderd euro betaald hebben om letterlijk 1 versnelling meer achteraan te hebben en dat vind ik het eerlijk gezegd niet waard. De fiets gaat er echt niet anders om rijden, Altus en Acera schakelt best wel OK en die overgang van 9 naar 10 speed gaat niets anders tot gevolg hebben dan dat je ergens tussen 2 versnellingen een minder grote stap hebt.

Zie bijvoorbeeld een 3x9 vs een 3x10, beide met 11-34 cassette:
effe.jpg
Om bij te leren kan je mijns inziens beter de fiets strippen, alle onderdelen grondig kuisen, slijtageonderdelen vervangen en alles terug correct afstellen.

Wat ik eventueel wel interessant zou vinden is een overgang naar een 1x12-systeem zoals klimmer suggereert of een 2x11, waar ik persoonlijk voor zou kiezen omdat ik de stappen tussen de versnellingen van een 1x12 te groot vind. In ieder geval, als je met versnellingen bezig bent moet je https://www.ritzelrechner.de kennen!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 nov 2022 10:24

Eerst eens fatsoenlijk onderhoud doen en slijtagedelen vervangen.
Anders is het water naar de zee dragen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 nov 2022 16:57

MennoFietst schreef: 19 nov 2022 20:40 Tussen 9 en 10 speed is er geen probleem, voor 11 speed heb je (misschien) een bredere cassettebody of andere achternaaf nodig, dat hangt af van de cassette die je wil gebruiken.
Zolang je geen kleine 11v wegcassette (kleiner dan 34t)gebruikt, is er geen probleem

[/quote]

Plaats reactie