Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wie ervaring met Shokz koptelefoon?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 nov 2022 20:24

walter820 schreef: 18 nov 2022 18:17 Een typisch geval van iets wat je veel eerder had moeten kopen.
Dit

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 18 nov 2022 21:17

Ook hier een tevreden gebruiker, ik gebruik het voor woon-werk verkeer op de stadsfiets, maar ook als ik bereikbaar moet zijn en toch op de racefiets/MTB wil gaan.

hayes

hayes 19 nov 2022 07:49

Ik fiets al jaren lang met gewone oordopjes tijdens woonwerk fietsen. Ik ben op al die jaren misschien één of twee keer echt verrast door een situatie. Maar dat heb je zonder oortjes ook soms.
Ik kijk ter compensatie als een gek om me heen. Ik denk dat ik elke 10-15 seconden even omkijk als ik muziek in heb.
Verbieden is de makkelijkste oplossing, maar niet noodzakelijk. In een auto hoor je toch ook niets van buiten? Zeker niet met radio op.

Koempell
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2022 19:07

Koempell 19 nov 2022 07:59

Geen ervaring met de shokz, zou ze wel eens willen proberen. Ik fiets nog wel eens met een oordopje in, met het andere oor hoor je dan nog de omgeving. En goed kijken idd!

kristof047
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2006 20:05

kristof047 19 nov 2022 08:19

Ik gebruik de Shokz (Aftershokz aeropex) ook bij woon-werk en sommige solo ritjes. Lange batterijduur, water/zweet dicht, omgevingsgeluid prima te horen. Voor de ultieme muziekervaring hoef je ze niet te gebruiken, maar eigenlijk is de kwaliteit best ok. Ik beperk het volume sowieso tot maximaal +- halverwege, dat is tijdens het sporten voldoende voor muziek, maar niet genoeg voor een podcast. Bij verkeer rondom hoor je dan nog weinig van de muziek, maar dat is eigenlijk een pluspunt.

In combinatie met een Garmin Varia (of achteruitkijkspiegel 🫣) is het wel relaxed fietsen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 nov 2022 09:18

hayes schreef: 19 nov 2022 07:49 Ik fiets al jaren lang met gewone oordopjes tijdens woonwerk fietsen. Ik ben op al die jaren misschien één of twee keer echt verrast door een situatie. Maar dat heb je zonder oortjes ook soms.
Ik kijk ter compensatie als een gek om me heen. Ik denk dat ik elke 10-15 seconden even omkijk als ik muziek in heb.
Verbieden is de makkelijkste oplossing, maar niet noodzakelijk. In een auto hoor je toch ook niets van buiten? Zeker niet met radio op.
Met oortjes in schrik ik me dood als er op eens een scooter ofzo langs komt. Het is toch niet relaxed dat je elke 15 sec moet omkijken? :lol:
hayes schreef: 18 nov 2022 15:40 Ook al bekeken. Zelf geen ervaring maar ik las het en der dat bij een redelijke snelheid de Shokz moeite heeft om boven windgeruis uit te komen. Klank is ook sowieso minder vol dan van een echte hoofdtelefoon.
Buiten de fiets is het geluid gewoon perfect en op de fiets wil je juist een minder vol geluid zodat je niet constant hoeft om te kijken. De reacties in dit topic spreken de negatieve reviews wel tegen. Ik denk dat die mensen sowieso een andere verwachting er van hadden. Je wil juist om de omgeving kunnen horen, dat gaat altijd ten koste van de kwaliteit, maar ten voordele van de veiligheid (en beter voor je gehoor)

kristof047
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 aug 2006 20:05

kristof047 19 nov 2022 10:02

Bij hoge snelheid en veel wind tegen komt het windgeruis idd wel boven de muziek uit. Maar het lukt nog net. Toch bij een aanvaardbaar volume. Op max zal je het altijd wel horen.

Op een speed pedelec ofzo misschien niet ideaal, maar daar heb ik geen ervaring mee. Meestal snelheid tussen 20 en 35 en bij normale wind goed geluid.

Wout88
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 jan 2022 07:25
Locatie: Zuid-Holland

Wout88 19 nov 2022 10:30

Fiets dagelijks met de Shokz pro woon-werk. Verwacht niet de kwaliteit van echte oordopjes. Maar desondanks vind ik het acceptabel mede vanwege de veiligheid. Ik vind oordopjes verschrikkelijk vanwege de veiligheid.

Muziek is altijd prima te doen. Ook met tegenwind nog redelijk te horen.

Podcasts zijn op de fiets alleen goed te volgen als er weinig wind staat. Veel wind word door ruis onverstaanbaar.

Bellen op de fiets kan ook maar ook hier bij beetje wind bijna onverstaanbaar. Meestal stop ik met fietsen als ik toch een telefoontje moet beantwoorden.

Waar de shokz pro in uitblinken is dagelijks gebruik als headset. Gebruik hem heel de dag als headset. Op kantoor en onderweg naar klanten/projecten. Super batterijduur en je merkt ook niet dat ie op je hoofd zit. Gaat nergens irriteren.

i-mac

i-mac 19 nov 2022 10:53

NuitKor schreef: 19 nov 2022 09:18
hayes schreef: 19 nov 2022 07:49 Ik fiets al jaren lang met gewone oordopjes tijdens woonwerk fietsen. Ik ben op al die jaren misschien één of twee keer echt verrast door een situatie. Maar dat heb je zonder oortjes ook soms.
Ik kijk ter compensatie als een gek om me heen. Ik denk dat ik elke 10-15 seconden even omkijk als ik muziek in heb.
Verbieden is de makkelijkste oplossing, maar niet noodzakelijk. In een auto hoor je toch ook niets van buiten? Zeker niet met radio op.
Met oortjes in schrik ik me dood als er op eens een scooter ofzo langs komt. Het is toch niet relaxed dat je elke 15 sec moet omkijken? :lol:
Dan kan je ik je de Garmin Varia radar alleen maar aanraden.

Verbieden lijkt idd de meest voor de hand liggende oplossing. En in sommige gevallen kan ik het ook wel begrijpen. In Frankrijk en Spanje is het al verboden. Misschien weten andere forumleden of het zoden aan de dijk bracht.

Wat je zegt over auto's is ook weer waar. Vraag dit maar aan de hulpdiensten.

Ik fietste zelf jaren met oortjes in. Maar sinds een paar jaar doe ik dat niet meer, en ik mis het eigenlijk ook niet echt.

walter820
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 jul 2020 08:35

walter820 19 nov 2022 13:35

hayes schreef: 19 nov 2022 07:49
Verbieden is de makkelijkste oplossing, maar niet noodzakelijk. In een auto hoor je toch ook niets van buiten? Zeker niet met radio op.
Je bent een pak kwetsbaarder op de fiets, vandaar dat ik liever hoor wat er om me heen gebeurt. Het eerste jaar ook met gewone dopjes woon/werk gedaan, toen had ik er ook geen erg in, tot ik ben overgeschakeld op Shokz, dan besef je pas hoe hard je je afsluit van het verkeer.
De aard van je traject is natuurlijk ook een bepalende factor, als dat 90% van de afstand een jaagpad of afgeschermd fietspad is vs. 90% stedelijk verkeer.

hayes

hayes 19 nov 2022 13:39

Woonwerk is 12km jaagpad, daarna 1km centrum en daarna weg met plaatselijk verkeer. Het is een tweede natuur geworden om veel rond te kijken.
Weekendritten doe ik zonder.

Is het veiliger zonder? Ja.
Is het onveilig met? Nee.

Ik ga misschien toch eens een Chinese versie kopen.

walter820
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 jul 2020 08:35

walter820 19 nov 2022 13:57

hayes schreef: 19 nov 2022 13:39 Woonwerk is 12km jaagpad, daarna 1km centrum en daarna weg met plaatselijk verkeer. Het is een tweede natuur geworden om veel rond te kijken.
Weekendritten doe ik zonder.

Is het veiliger zonder? Ja.
Is het onveilig met? Nee.

Ik ga misschien toch eens een Chinese versie kopen.
https://www.fashionforcycling.be/catalo ... t/?q=shokz

Plaats reactie