Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wie ervaring met Shokz koptelefoon?

Paultje123
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2013 13:07

Paultje123 18 nov 2022 11:13

Ik fiets regelmatig naar het werk. Ik ben op zoek naar geschikte koptelefoon / headset waarbij ik de omgevingsgeluiden nog goed kan horen. Daarnaast wil de headset gebruiken als ik in mijn eentje op de MTB of Racer zit.

Maar voornamelijk woon/werk verkeer, op een e-bike (snelheid max 35 km/uur).
Met deze snelheid heb ik met de normale headsets vaak last van windgeruis. Dit is enigzins op te lossen met een mutsje over de oren, maar dit is niet ideaal.

Ik luister voornamelijk Podcast, daarnaast Radio 2 of een beetje spotify. Zachtjes, op de achtergrond tijdens fietsen, maar wil het uiteraard wel verstaan.

Nu lees ik verschillende recensies over de Shokz. Drie versies: Open Move, Open Run en Open Run pro.
Dan zit ik zelf te denken om de goedkoopste, de Open Move te kopen. Iets sneller opladen, of langere gebruikersduur is geen meerwaarde voor mij, kan in uiterste geval na enkele uren gebruik opladen.

Wie kan zijn ervaring hierin delen?

superfcb
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 okt 2021 18:56

superfcb 18 nov 2022 15:30

Ook benieuwd naar de ervaringen!

hayes

hayes 18 nov 2022 15:40

Ook al bekeken. Zelf geen ervaring maar ik las het en der dat bij een redelijke snelheid de Shokz moeite heeft om boven windgeruis uit te komen. Klank is ook sowieso minder vol dan van een echte hoofdtelefoon.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 nov 2022 15:51

Ik gebruik nu Shokz een jaar en ben er zeer tevreden over. Inderdaad bij harde tegenwind hoor je het wat minder, maar je kan nog prima muziekluisteren, verwacht dan geen Bose ofzo ervaring haha. Voor de wind is het helemaal prima en kan je echt goed een podcast of muziek luisteren. Ik heb zelf een hekel aan oortjes in (ook buiten het fietsen) dus gebruik de Shokz ook thuis voor het luisteren van een podcast. Zelfs in de auto gebruik ik het vaak als handsfree om te bellen maar ook voor het luisteren van een podcast. Ik heb trouwens nog de Aeropex versie toen het nog Aftershokz hete.

Mijn vrouw die zelf ook fietst gebruikte eens mijn Shokz en dat beviel haar zo goed dat ik constant mijn Shokz kwijt was. Daarom heb ik haar ook één gegeven. Echt perfect wat ons betreft! Zij heeft de Openrun.

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 nov 2022 16:03

Gebruik de laatste tijd de Aeropex en zeer tevreden. Geluid niet super maar voor de podcasts goed zat. Geruis komt vooral van de helmbandjes. Omgevingsgeluiden prima te horen.
Niet zijken maar reiden !

pino
Forum-lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 18 nov 2022 16:06

P.S. Wordt hij in Frankrijk voor de wet als koptelefoon beschouwd?
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4310
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 nov 2022 16:22

Koptelefoon waarbij je volledig bewust blijf van alle omgevingsgeluiden en ook nog muziek of podcast kunt horen, dan is inderdaad een bone conduction Koptelefoon de juiste keuze. Welk merk en type, dat ligt voornamelijk aan je budget en merk binding.
Zelf heb ik al zeker 3 jaar een Chinees exemplaar, koste geen drol en doet wat hij voor mij moet doen. Wel alleen muziek trouwens, voor een podcast is de mijne ongeschikt (volume te laag)
De Aftershox en tegenwoordig ook Philips schijnen daar veel beter geschikt voor te zijn.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 617
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 18 nov 2022 17:00

Ik gebruik al jaren aftershokz.
Zeer tevreden van, maar ik gebruik ze wel samen met oordopjes als ik potcasts beluister.
Anders heb ik te veel last van geruis/omgevingsgeluiden.
Als ik ga lopen en dan muziek beluister, dan is dit zonder oordopjes.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37233
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 nov 2022 17:03

Ik heb een Earshokz, denk al jaar of 4-5.
Bij tegenwind en flinke snelheid overheerst de ruis wel, maar is goed te doen. Je houdt altijd beter contact met het verkeer om je heen tov in-ear dopjes.
Geluidskwaliteit is uiteraard minder dan een B&O Headphone, maar dat is gewoon niet vergelijkbaar.
Less is bore

JW123
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 jul 2022 15:35

JW123 18 nov 2022 17:09

Mijn ervaring over de Aeropex is uitstekend. Lange accuduur, blijft perfect zitten en het geluid voldoet prima. Daarnaast krijg je ook echt voldoende mee van de omgeving. Zoals genoemd verwacht geen Bose-ervarimg , maar dat is ook wel wat appels met peren vergelijken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 nov 2022 17:15

Wat ook fijn is dat je met een druk op het oortje de muziek stopzet, of 2x drukken het volgende nummer. Je zet ook heel eenvoudig de muziek luider of zachter. Ideaal ook in de bergen, tijdens klim even hup muziek aan zonder te moeten stoppen ofzo.

walter820
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 jul 2020 08:35

walter820 18 nov 2022 18:17

Sinds een jaartje een Aftershokz Aeropex (nu de Openrun) in gebruik. Ik gebruik hem dagelijks tijdens het fietsen (woon/werk), als ik alleen ga lopen gebruik ik hem ook steevast.
Prima te combineren zelfs met sportbril en helm. Had ik eigenlijk veel eerder moeten kopen. Nog één keertje gewone oortjes gebruikt omdat ik hem was vergeten opladen, na 5 minuten heb ik ze uit gedaan omdat ik het lastig vond dat ik het verkeer niet meer hoorde. In feite zou men gewone koptelefoons en dopjes moeten verbieden in het verkeer.
Geluidskwaliteit, viel zelfs beter mee dan verwacht, is inderdaad niet hetzelfde als een koptelefoon, maar dat primeert helemaal niet op een fiets.
Een typisch geval van iets wat je veel eerder had moeten kopen.

Plaats reactie