Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

8 speed cassette voor Tacx Neo 2

Hardloper95
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 feb 2018 15:07

Hardloper95 16 nov 2022 21:07

Na een aantal jaar op een wheel on trainer gefietst te hebben stap ik over op een direct drive, de Tacx Neo 2.

De vorige eigenaar had hier een mountainbike met een 10 speed cassette op staan. Nu zit op mijn (nogal oude) racefiets een triple met 8 speed (tiagra). Met mijn gebrekkige technische kennis heb ik hier uiteraard niet direct over nagedacht en past dit dus op dit moment niet.

Hoe krijg ik nu het makkelijkst mijn fiets fatsoenlijk op deze Tacx?

Volgens mij zijn er 2 opties, maar ik kan er compleet naast zitten. Vandaar dat ik het hier even wil verifiëren.
Optie 1: Ik koop een nieuwe 8 speed cassette en een spacer (?) voor op de Tacx, als het goed is kan ik mijn fiets er dan goed op zetten?
Optie 2: Ik koop waarschijnlijk deze winter ook nog een nieuwe racefiets, dus eventueel kan ik ook de cassette van mijn achterwiel (laten) halen? Dan heb ik denk ik alleen een spacer nodig? Als ik dan een nieuwe fiets heb kijk ik daarna wel weer hoe ik het oplos.

Kloppen mijn redeneringen, of mis ik iets cruciaals?

Chefske
Forum-lid
Berichten: 734
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 16 nov 2022 21:19

https://www.sheldonbrown.com/cribsheet-spacing.html

Hier vind je de totale breedtes van de verschillende cassettes. Een Shimano 8 speed cassette is totaal 35.4 mm en een 10 speed is 37.2 mm breed, dus er moet een 1.8 mm spacer bij de eventueel al reeds aanwezige 1.8 mm spacer (ervan uitgaande dat het een 11 speed hub op je Tacx is) én een eventuele 1 mm spacer afhankelijk van welk type 10 speed cassette er nu gemonteerd is (bij Tiagra niet, 105 of Ultegra wel).
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Plaats reactie