Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

UCI Gran Fondo World Series 2023

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 15 nov 2022 19:51

De UCI Gran Fondo World Series bestaat al een jaar of 10 en wordt steeds populairder. Afgelopen jaar was een groot succes met de finale in Trento.

In 2023 is de finale in Glasgow, gelijk met het WK voor de profs. We merken nu al dat fanatieke cyclorijders opgewonden worden van dat idee. De populairste kwalificatiewedstrijden voor de meeste Nederlanders zijn de Schleck GF en GF Vosges. Hierdoor is het voor gemiddele cyclorijders steeds lastiger om kwalificatie te realiseren. Steeds meer mensen kijken naar alternatieven zoals de Neusiedlersee Radmarathon (Oostenrijk), Tour of Camebridgeshire (VK) en Maraton Franja (Slovenië).

Wie gaat er naar Glasgow? En waar gaan jullie je kwalificeren?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 nov 2022 19:54

Ik ga dit jaar GF Schleck rijden en het doel is wel bij de beste 20%, alleen weet ik niet of ik ook naar Glasgow ga.
Paar jaar terug nog 64e bij Charly Gaul, dus denk dat het wel binnen de mogelijkheden ligt, alleen weet ik niet of het deelnemersveld te vergelijken is.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 18 jan 2024 14:42

En, is het gelukt om te kwalificeren afgelopen jaar?
Ik zou mij dit jaar graag kwalificeren. Heb mij ingeschreven voor de 3Rides fondo in Duitsland, en als backup de gran fondo vosges een week later in Frankrijk.
Hebben jullie nog tips? Behalve hard trainen en in topvorm zijn natuurlijk. :like:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jan 2024 15:12

esmeew schreef: 18 jan 2024 14:42 En, is het gelukt om te kwalificeren afgelopen jaar?
Ik zou mij dit jaar graag kwalificeren. Heb mij ingeschreven voor de 3Rides fondo in Duitsland, en als backup de gran fondo vosges een week later in Frankrijk.
Hebben jullie nog tips? Behalve hard trainen en in topvorm zijn natuurlijk. :like:
Ja ik heb mij bij Schleck kunnen plaatsen voor het WK in Glasgow in de categorie 35-39j. Ben er trouwens niet heen geweest.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 jan 2024 15:14

De finale is dit jaar toch in Denemarken? Een vlak parkoers, meen ik me te herinneren uit eerdere chats. Ik ga ook de 3rides rijden, maar niet met de reden om me te kwalificeren. Mocht dat lukken, dan ga ik wel eens nadenken of ik de finale wil rijden. En volgens mij kon dat niet eens zonder licentie. Dat zou een andere obstakel zijn
Live fast; die young. mijn blog

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jan 2024 15:15

rob74 schreef: 18 jan 2024 15:14 De finale is dit jaar toch in Denemarken? Een vlak parkoers, meen ik me te herinneren uit eerdere chats. Ik ga ook de 3rides rijden, maar niet met de reden om me te kwalificeren. Mocht dat lukken, dan ga ik wel eens nadenken of ik de finale wil rijden. En volgens mij kon dat niet eens zonder licentie. Dat zou een andere obstakel zijn
Ja klopt, ik moest dan ook opeens een licentie aanvragen a 150 euro voor 1 wedstrijd. Daar komt dan nog de inschrijving voor het WK bij. Mij iets te gortig allemaal :mrgreen:

esmeew
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 18 jan 2024 17:00

+ de aanschaf van een tenue.

Moet je naast de licentie ook nog betalen om mee te mogen doen met het WK?

Nou het doel is kwalificeren! Lijkt me een hele unieke ervaring om aan het WK mee te kunnen doen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jan 2024 17:04

Ja dat gaf ik aan "Daar komt dan nog de inschrijving voor het WK bij"

Ik vind het trouwens wel bijzonder dat je zonder licentie je wel kan kwalificeren en dan als je de finale dan wil rijden dan moet je opeens wel een licentie bezitten.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 18 jan 2024 17:18

Beetje jammer dat een WK Gran Fondo over een vlak parcours loopt. Het staat natuurlijk niet in steen gehouwen, maar voor mij maken hoogtemeters toch wel deel uit van het Gran Fondo wereldje en leven.

Ik ga me ook proberen kwalificeren in de 3rides maar ga zeker niet meedoen aan het WK. Misschien een volgende keer (en bij een nog oudere leeftijdsgroep :roll: ) wanneer het parcours wat selectiever is.
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 18 jan 2024 19:18

Inderdaad. Was het in de Alpen geweest ofzo dan had ik het overwogen. Heeft er vooral mee te maken dat ik met 4000 man over een vlak parcours niet veilig vind. Schleck was ook verre van veilig en daardoor teveel valpartijen (waaronder een dodelijke). Voor mij een reden om aan dit soort cyclo's niet meer mee te doen.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 19 jan 2024 13:15

raven14 schreef: 18 jan 2024 17:18 Beetje jammer dat een WK Gran Fondo over een vlak parcours loopt. Het staat natuurlijk niet in steen gehouwen, maar voor mij maken hoogtemeters toch wel deel uit van het Gran Fondo wereldje en leven.

Ik ga me ook proberen kwalificeren in de 3rides maar ga zeker niet meedoen aan het WK. Misschien een volgende keer (en bij een nog oudere leeftijdsgroep :roll: ) wanneer het parcours wat selectiever is.
Een aanrader is de UCI Gran Fondo Suisse: https://ucigranfondosuisse.com/ Volgens mij de zwaarste gran fondo uit de hele serie.

Zeer selectief, ook interessant als je geen ambitie hebt om je te kwalificeren. Zoals ik.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie