Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De knutselhoek: rommelen in de fietsenberging - Training Desk

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 nov 2022 20:56

c.zaballa schreef: 14 nov 2022 18:11
@ Sulla, jouw suggestie was zo gek nog niet. Ziet er uit als een leuk projectje. Heb zelf een oude racer aan de muur hangen, ook met een zelfgemaakte houten plank.

Plaats daarvan eens een fotootje aub.

In onze schuur hebben we vreselijke gipsplaatjes (gemaakt van nat wc papier of zo) dus niks blijft fatsoenlijk hangen (ook niet met hollewandpluggen), dus ik wil al tijden ook iets 'plankerigs' gaan bouwen dat uitzich zelf blijft staan (of aan de vloer geschroefd kan worden).

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 14 nov 2022 21:29

Zondagmiddag weer een paar uurtjes geklust aan het project: "Zwift desk"

De 2 frames/zijkanten moeten met elkaar verbonden worden. Hiervoor gebruik ik het stuk van 550mm lang. De plank van circa 195mm zaag ik in 2 stroken van 80mm breed. Hierdoor zaag ik de kern uit de plank en hopelijk trekt ie op die manier iets minder krom.

Afbeelding

Afbeelding

Het simpelste zou zijn om de stijlen (verticale latten) wederom met halfhoutverbinding aan de regels (horizontale latten) te verbinden. Dezelfde manier als ik de zijkanten heb gemaakt.

Om 2 redenen, waar ik achteraf enigszins spijt van heb, heb ik daar niet voor gekozen: (1) Geïnspireerd door het filmpje dacht ik nog voor wat extra uitdaging te zorgen door (deels) met handgereedschap eens pen- en gatverbindingen te maken. En (2) wil ik het zo maken dat je het uit elkaar kan halen zonder schroeven/bouten.

In de stijlen moeten dus gaten komen van 40 bij 20 mm.

Aftekenen met een kruishoutje:

Afbeelding

Ik roep wel handgereedschap, maar de massa verwijder ik met een forstnerboor in de kolomboor.

Afbeelding

Dan krijg je 2 gaten naast elkaar van 20mm.

Afbeelding

Dan kan het hakken beginnen.

Afbeelding

Op dat moment begin ik al enigszins spijt te krijgen dat ik de freesmachine niet gepakt heb, omdat het nog niet meevalt om mooie rechte gaten krijgen.

Dan maar even valsspelen met rasp/vijl
Afbeelding

Het resultaat is oké, als je maar niet van te dichtbij kijkt :roll:

Afbeelding

Op het uiteinde van de regels maak ik nu de pen. Die moet van een kopmaat van 27*80 naar 20*40mm. Eerst van 27 naar 20mm op de zaagtafel. Daarvoor stel ik de zaagdiepte in op 3mm en haal met een heleboel zaagsneden naast elkaar van beide kanten met de zaagslede een stukje af.

Afbeelding

Vervolgens van 80 naar 40mm. Het begin doe ik wederom op de zaagtafel.

Afbeelding

Omdat het zaagblad rond is, kom je niet helemaal tot in de hoek. Zaagsnedes vervolledigen met een handzaagje.

Afbeelding

Vervolgens de schouders definitief bevrijden met een klein stukje afkorten.
Afbeelding

Afbeelding

En dan begint het op maat maken, zodat de pen netjes in het gat past. Hier ben ik feite het grootste deel van de middag mee zoet geweest. :lol: Steeds een beetje afsteken met de bijtel of wegvijlen..

Afbeelding

Het idee is dat er door het gedeelte van de pen dat uitsteekt een rond gat komt. Hier past dan een deuvel in, die ik taps schaaf. Als je die dan door het gat steekt trekt die de verbinding strak.

Afbeelding

Dit is momenteel de status:

Afbeelding

En met 2 plankjes erop om een beeld te krijgen van hoe het er min of meer komt uit te zien.

Afbeelding

Aangezien ik qua verbinding ben afgeweken van m'n plan, zijn de 2 zijkanten nu 50/60mm dicht bij elkaar gekomen. Het geheel is dus smaller geworden. Net ff gemeten en m'n stuur past er nog maar net tussen :oops:

2 oplossingen: (1) ik laat het blad aan de voorkant verder uitsteken. Of (2) ik zaag de schouders van de pen- en gatverbinding onder een kleine hoek. Hierdoor wordt het onderstel niet mooi haaks, maar krijg je meer een trapezium (met gelijke benen). Op die manier krijg je aan de voorkant, waar de fiets er onder komt, dus meer ruimte.

Afbeelding

Wat zouden jullie doen? Betere suggesties?
Laatst gewijzigd door c.zaballa op 14 nov 2022 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gazelle Team TVM \'99

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 14 nov 2022 22:06

Sulla schreef: 14 nov 2022 20:56 ....

Plaats daarvan eens een fotootje aub.

In onze schuur hebben we vreselijke gipsplaatjes (gemaakt van nat wc papier of zo) dus niks blijft fatsoenlijk hangen (ook niet met hollewandpluggen), dus ik wil al tijden ook iets 'plankerigs' gaan bouwen dat uitzich zelf blijft staan (of aan de vloer geschroefd kan worden).
[/quote]

Zal morgen bij daglicht een foto maken. Is overigens een hele simpele constructie: een eiken plank van +- 300 x 300 x 50mm blind aan de muur geschroefd (beton). Aan de bovenkant een klein gootje waar het frame met de bovenbuis invalt, zodat ie op z'n plek blijft. Merk dat er wel behoorlijk wat kracht opkomt, want plank heeft neiging om af te hangen, maar voorlopig vertik ik het om chemische ankers in de muur te steken.

Met gipsplaten zijn de mogelijkheden inderdaad beperkter. Het idee waar je zelf mee kwam, is dat betreft wel een uitkomst en volgens mij niet super moeilijk te realiseren.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 15 nov 2022 11:06

c.zaballa schreef: 14 nov 2022 18:11
@ Tornadotom: als ik jouw zaag even google, zie ik dat het een type 'bouwzaag' is. In feite wat meer bedoeld voor het grove werk. Standaard meegeleverde geleiders zijn in dit segment vaak niet erg nauwkeurig.
Type bouwzaag... Dat heb ik op voorhand niet geweten, dat is niet waarvoor ik hem aangeschaft heb. :|
Vertrouwen is goed, controle is beter.

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 15 nov 2022 14:32

c.zaballa schreef: 14 nov 2022 21:29 Het resultaat is oké, als je maar niet van te dichtbij kijkt :roll:
Juist met steigerhout is dit ook wel erg lastig. Zacht hout en bepaald geen fijne nerven. Mijn ervaring is dat dit juist beter werkt met hardhout als eiken of kersen. Mooie poging hoor.
c.zaballa schreef: 14 nov 2022 21:29 2 oplossingen: (1) ik laat het blad aan de voorkant verder uitsteken. Of (2) ik zaag de schouders van de pen- en gatverbinding onder een kleine hoek. Hierdoor wordt het onderstel niet mooi haaks, maar krijg je meer een trapezium (met gelijke benen). Op die manier krijg je aan de voorkant, waar de fiets er onder komt, dus meer ruimte.

Wat zouden jullie doen? Betere suggesties?
Heb je niet nog wat andere stukken liggen, zodat je de achterste dwarsverbinders opnieuw kunt maken? Trapezium zou ik niet aan beginnen, want dan krijg je hoe dan ook gapende pengatverbindingen. Blad aan de voorkant wat over laten steken zou ik trouwens sowieso wel doen. Idem aan de achterkant, dan kun je de boel netter vast tegen de muur zetten.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 nov 2022 14:43

c.zaballa schreef: 14 nov 2022 21:29 Aangezien ik qua verbinding ben afgeweken van m'n plan, zijn de 2 zijkanten nu 50/60mm dicht bij elkaar gekomen. Het geheel is dus smaller geworden. Net ff gemeten en m'n stuur past er nog maar net tussen :oops:

2 oplossingen: (1) ik laat het blad aan de voorkant verder uitsteken. Of (2) ik zaag de schouders van de pen- en gatverbinding onder een kleine hoek. Hierdoor wordt het onderstel niet mooi haaks, maar krijg je meer een trapezium (met gelijke benen). Op die manier krijg je aan de voorkant, waar de fiets er onder komt, dus meer ruimte.

Afbeelding

Wat zouden jullie doen? Betere suggesties?
Hoezo, afgeweken van je plan, maak je dan van te voren geen bouwtekening of bedenk je het maar ter plaatse . . . . . . :roll:

Als goed ambachtsman zou ik gewoon de verbindingen over maken, jammer dan, zodat de 'oorspronkelijke' afmeting weer wordt gehaald. :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 nov 2022 15:05

smaller stuur op je fiets plaatsen ;) , meeste fietsjes zijn toch afgebouwd met een te breed stuur voor de bereider.
ik heb nog een 40cm 3t in de koopjes hoek

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 nov 2022 16:37

Orlok schreef: 15 nov 2022 14:43
c.zaballa schreef: 14 nov 2022 21:29 Aangezien ik qua verbinding ben afgeweken van m'n plan, zijn de 2 zijkanten nu 50/60mm dicht bij elkaar gekomen. Het geheel is dus smaller geworden. Net ff gemeten en m'n stuur past er nog maar net tussen :oops:

2 oplossingen: (1) ik laat het blad aan de voorkant verder uitsteken. Of (2) ik zaag de schouders van de pen- en gatverbinding onder een kleine hoek. Hierdoor wordt het onderstel niet mooi haaks, maar krijg je meer een trapezium (met gelijke benen). Op die manier krijg je aan de voorkant, waar de fiets er onder komt, dus meer ruimte.

Afbeelding

Wat zouden jullie doen? Betere suggesties?
Hoezo, afgeweken van je plan, maak je dan van te voren geen bouwtekening of bedenk je het maar ter plaatse . . . . . . :roll:

Als goed ambachtsman zou ik gewoon de verbindingen over maken, jammer dan, zodat de 'oorspronkelijke' afmeting weer wordt gehaald. :like:
Er is natuurlijk verschil tussen een vakman en een hobbyist die iets maakt van een reststukje hout dat nog in de schuur ligt. Voor 90% van de dingen die ik maak, maak ik geen tekeningen en de tekeningen die ik wel maak zijn meer kladblaadjes, ook voor wat ik op het werk maak trouwens.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 nov 2022 16:42

Ik zou denk ik voor de stabiliteit van de trapezium gaan. Een uitstekend blad met een laptop erop vind ik riskant.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 nov 2022 16:49

Ernie C. schreef: 15 nov 2022 16:37
Orlok schreef: 15 nov 2022 14:43
c.zaballa schreef: 14 nov 2022 21:29 Aangezien ik qua verbinding ben afgeweken van m'n plan, zijn de 2 zijkanten nu 50/60mm dicht bij elkaar gekomen. Het geheel is dus smaller geworden. Net ff gemeten en m'n stuur past er nog maar net tussen :oops:

2 oplossingen: (1) ik laat het blad aan de voorkant verder uitsteken. Of (2) ik zaag de schouders van de pen- en gatverbinding onder een kleine hoek. Hierdoor wordt het onderstel niet mooi haaks, maar krijg je meer een trapezium (met gelijke benen). Op die manier krijg je aan de voorkant, waar de fiets er onder komt, dus meer ruimte.

Afbeelding

Wat zouden jullie doen? Betere suggesties?
Hoezo, afgeweken van je plan, maak je dan van te voren geen bouwtekening of bedenk je het maar ter plaatse . . . . . . :roll:

Als goed ambachtsman zou ik gewoon de verbindingen over maken, jammer dan, zodat de 'oorspronkelijke' afmeting weer wordt gehaald. :like:
Er is natuurlijk verschil tussen een vakman en een hobbyist die iets maakt van een reststukje hout dat nog in de schuur ligt. Voor 90% van de dingen die ik maak, maak ik geen tekeningen en de tekeningen die ik wel maak zijn meer kladblaadjes, ook voor wat ik op het werk maak trouwens.
Juist dan als hobbyist zou het maken van een duidelijke werktekening (mag op een kladblok) onnodige fouten cq vergissingen kunnen voorkomen. ;)

Btw. een trapezium is niet per definitie steviger. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 nov 2022 18:08

Maar staat wel steviger dan een blad dat voor uitsteekt ;) .

Uiteraard is het best moeilijk maar als het niet lukt om de pen en gat verbindingen netjes te krijgen kun je altijd nog een paar latjes bij halen.

Zolang ik alleen werk, kan ik de bouwtekening prima in mijn hoofd maken en onthouden. Wat ik voornamelijk op papier zet is een zaagschema zodat ik minimaal materiaal hoef aan te schaffen en/of maximaal bruikbare stukken overhoud.
Campagnolo Ultra Dork

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 15 nov 2022 18:16

Dank voor de reacties en het delen van jullie inzichten.

De dwarsverbindingen opnieuw maken in de juiste afmetingen is denk ik inderdaad de beste oplossing.

@ Joep: dank voor de bemoedigende woorden. Ik was van plan het blad aan beide kanten circa 50mm uit te laten steken. Vastmaken aan de muur zou het geheel inderdaad nog een stuk stabieler maken. Dat zit echter niet in de planning, omdat de trainer + tafeltje niet permanent op dezelfde plek gestald zullen worden. Vandaar ook de voorkeur voor iets wat demonteerbaar is.

@ TornadoTom: uiteindelijk gaat het er om wat je er mee wil en kan maken. Blijft een zaagtafel, dus met wat hulpstukken zoals een iets betere geleider kan je vast leuke dingen maken.

@ Orlok: zoals je constateert is er hier absoluut geen ambachts/vakman aan het werk. :lol: Had uiteraard wel een paar minimale maten in mijn hoofd zitten. Maar bij het switchen naar pen-en-gatverbindingen onvoldoende stilgestaan bij het feit dat het geheel dan te smal zou worden. Stom uiteraard. Gelukkig is het puur hobby/amateuristisch tijdsverdrijf, daarnaast schijn je van fouten te leren. :D

@TKMP dank voor het aanbod. De test was al met een stuur van 40cm. Dat past net. Rijd zelf overigens met 38cm, dus dat van die te brede sturen kan ik beamen.

@ Ernie: door de hoogte van de poten is de constructie vrij top zwaar inderdaad. Denk dat ik dat trapezium eerst eens probeer, en anders kan ik de onderdelen altijd op nieuw maken.

Uit piëteit met de buurt gebruik ik de zaagtafel s'avonds doordeweeks niet. Project ligt dus even stil.

Voor Sulla nog 2 plaatjes van de 'hangende fiets':

Afbeelding

Afbeelding
Gazelle Team TVM \'99

Plaats reactie