Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De knutselhoek: rommelen in de fietsenberging - Training Desk

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 12 nov 2022 18:48

In mijn riante berging van 2,5 bij 3 durf ik zo nu en dan, vaak op verzoek van familie/vrienden, nog wel eens wat te knutselen. Zo ontving ik recent een verzoek om wat te maken, wat zowaar fiets gerelateerd was. Ter lering en vermaak deel ik het proces.

10 punten voor degene die als eerst raad wat het wordt.

Stap 1: men nemen een geschaafde steigerplank (2500mm x 195 x 25mm).

Afbeelding

Dit exemplaar lag al ruim een jaar in de berging als overblijfsel van een ander project. Hierdoor al aardig hol/bol getrokken. Eens kijken of we er nog wat van kunnen maken..

Stap 2: de plank afkorten in 3 stukken van 1050 mm / 440 mm / 550 mm
Afbeelding

Stap 3: de planken wil ik met halfhout-verbindingen aan elkaar bevestigen. Dat oogt net wat 'professioneler' in vergelijking met koud aan elkaar lijmen/schroeven/spijkeren. Maakt het geheel wat steviger. En geeft de knutselaar daarnaast nog wat extra uitdaging.

Afbeelding

De plank van 1050mm krijgt een uitsparing aan het einde van 40mm breed en 12/13 mm diep (de helft van de materiaaldikte).

Afbeelding

Ergens halverwege maak ik een tweede uitsparing, in dit geval 400mm vanaf de tegenovergestelde kant (t.o.v. de andere uitsparing).

Afbeelding

De uitsparingen maak ik op m'n zaagtafeltje met een geïmproviseerde afkort slede (crosscut sled in goed Engels). Door meerdere zaagsnedes vlak naast elkaar te maken krijg je een uitsparing. In dit geval van 40mm breed. Uiteraard kan het ook met een handcirkelzaag, invalzaag, freesmachine, of handzaag&beitel.
Afbeelding

Afbeelding

De zaagsnedes vlak naast elkaar laten een licht geribbeld oppervlak achter. Hier en daar nog wat bijwerken met de beitel.
Afbeelding

De plank van 440mm krijgt aan beide uiteinden een zelfde uitsparing.
Afbeelding

Op deze manier zitten de uitsparingen bij al m'n latjes straks op dezelfde plek.

Stap 4: De planken nu opdelen in stroken van 40mm.

Afbeelding

Zaagtafeltje met aanslag werkt dan wel precies en snel.
Afbeelding

Stap 5: De planken zijn een paar tienden van een milimeter te breed gelaten, zodat je ze mooi op maat kan schaven en de verbindingen in elkaar passen.. (dat is in ieder geval het idee).

M'n favoriete gereedschap..
Afbeelding

Stap 6: Eens kijken hoe de latjes in elkaar passen.
Afbeelding

Als proef even ingeklemd, alvorens definitief met lijm te verbinden.

Afbeelding

Behoorlijk mooi fietsweer vandaag, dus rond de middag vond ik het wel weer genoeg geweest. Morgen verder verwacht ik.
Laatst gewijzigd door c.zaballa op 14 nov 2022 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 nov 2022 18:58

Dat doet mij denken aan een frame voor de kalibratie van een spaakspanningsmeter.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 12 nov 2022 20:12

Timmerman van beroep in ieder geval😉
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 12 nov 2022 23:10

Houtbewerking is prachtig! Ken je deze houtbewerker al?
https://youtu.be/sxcktjIEn1M
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 13 nov 2022 08:51

Fantastisch! Gewoon met zeer simpel gereedschap en geen leesbril (!)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 nov 2022 09:27

Een opbergrek voor fietsspullen?
I know myself like no one else
Nothing to defend

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 13 nov 2022 10:46

Orlok schreef: 12 nov 2022 18:58 Dat doet mij denken aan een frame voor de kalibratie van een spaakspanningsmeter.
Nog niet zo gek bedacht. Doet me denken aan de wielenrichter die ik een paar jaar geleden heb geknutseld naar het recept van Roger Musson.

Afbeelding
Gazelle Team TVM \'99

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 13 nov 2022 10:56

@ Nijkie: dank voor alle eer, maar veel verder dan wat geklungel kom ik niet. ;) Na 40 uur per week achter de laptop zitten, vind ik het wel leuk om af en toe wat met de handen te maken.

@ Borgmaster: leuk filmpje, kende dat kanaal nog niet. Probeer zo nu en dan ook wat taakjes met handgereedschap te volbrengen, maar dat valt vaak tegen.

@Lcsmet: komt in de buurt, maar kan het nog niet goed keuren.

Dit is de stand overigens van het project.

Afbeelding

Twee half verlijmde framepjes. Nog maar aan één kant verlijmd, omdat ik de 2 kanten nog met elkaar wil verbinden, zoals hieronder gedemonstreerd met de waterpas. Daarvoor moet ik dus nog verbindingen maken.

Afbeelding

Zo weer eens richting de berging.
Gazelle Team TVM \'99

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 nov 2022 08:45

fietsophangsysteem-bh22.jpg
Wordt het zoiets?

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 14 nov 2022 09:45

Wat het wordt weet ik niet, maar je manier van de verbindingen maken inspireert me wel!

Vraagje, hoe heb jij je zaagtafel verbeterd met de extra geleiding? Ik heb een Metabo TKHS 315C - 2.0 WNB, maar de geleiding is echt beschamend klein. Ik heb al gezocht of ik iets groters kon kopen, maar dat is er voor deze machine niet.
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2022 09:52

Een tafeltje voor de indoor trainer?

Je werkt zo te zien erg secuur. Leuk om te zien. Zelf heb ik na een week werken met de handen en klussen in huis vaak het geduld niet meer voor leuke projectjes. Ik hoop dat het snel weer komt.
Campagnolo Ultra Dork

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 14 nov 2022 18:11

De tien punten gaan naar Ernie C.

Als winnaar maakt hij aanspraak op het restant van de steigerplank van 460mm (2500 - 1050 - 440 - 550). Naar keuze kan de plank worden afgekort / geschulpt op een lengte of breedte naar keuze. Zaagtoleranties tot max. 1mm. Prijs kan in onderling overleg afgehaald worden.

@ Sulla, jouw suggestie was zo gek nog niet. Ziet er uit als een leuk projectje. Heb zelf een oude racer aan de muur hangen, ook met een zelfgemaakte houten plank.

@ Tornadotom: als ik jouw zaag even google, zie ik dat het een type 'bouwzaag' is. In feite wat meer bedoeld voor het grove werk. Standaard meegeleverde geleiders zijn in dit segment vaak niet erg nauwkeurig.

Ik heb zelf de aanslag gemaakt van aluminium constructieprofielen (verkregen via Motedis). 2 profielen aan de voor en achterkant van het tafelblad van de machine gemonteerd (die achterste is eigenlijk niet nodig). Hierop schuift de geleider. Uit mijn hoofd beide 60*30 profielen. De geleider zelf is een profiel 80*40. Die wordt gefixeerd aan de voorste rail met een hoekprofiel. In de constructieprofielen zitten inkeping waar bouten/moeren inpassen. Het hoekprofiel zit aan de voorste rail vast met sterknoppen. Op die manier kan je de geleider op een bepaalde plek vastklemmen. De geleider zelf zit permanent gefixeerd met bouten. Kan er nog wel een aparte foto van maken. Youtube staat overigens vol met suggesties, zoektermen: "table saw (rip) fence".

Gistermiddag nog wat rommel gemaakt in de berging, zal er zo verslag van uitbrengen.
Gazelle Team TVM \'99

Plaats reactie