Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Goede momentsleutel set

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 12 nov 2022 11:13

Ik zoek een goede momentsleutel voor zaken als aandraaien balhoofd, stuurbouten, pedalen, zadelpen en evt. Cassette.
Liefst inclusief setje dopsleutels. Er zijn er veel verkrijgbaar.
Ik dacht aan eentje van BBB van rond de 55 euro. Is dat voor de incidentele klusser goed genoeg of beter een paar tientjes meer uitgeven? Ik zal het niet meer dan een keer of 5 per jaar nodig hebben verwacht ik.
Iemand tips voor een goede set?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 nov 2022 12:28

Zo eentje bij BBB is op zich prima. Ook te krijgen bij bike-discount.de.

Casette ga je niet redden qua bereik. Dan heb je een grotere nodig. Maar TBH zet ik de lockring gewoon op gevoel vast.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 12 nov 2022 12:40

Ik heb er een van Pro, is volgens mij dezelfde als die van BBB. Werkt prima voor de kleine aanhaalmomenten tot 20 Nm.
Wel altijd na gebruik de veer weer ontspannen, ofwel terug naar nul draaien om te voorkomen dat ie onnauwkeurig wordt door de gespannen veer.
Cassette en cranks bv op gevoel vastzetten, daar komt het niet heel nauwkeurig.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 12 nov 2022 13:33

havana schreef: 12 nov 2022 12:28 Zo eentje bij BBB is op zich prima. Ook te krijgen bij bike-discount.de.

Casette ga je niet redden qua bereik. Dan heb je een grotere nodig. Maar TBH zet ik de lockring gewoon op gevoel vast.
Op bike-discount kan ik 'm niet vinden, heb je een link? Is dat trouwens een webshop die aan te raden is (veel aanbod, nette prijzen)?

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 12 nov 2022 13:56

Niets ten nadele van de BBB of welke 'klik' momentsleutel dan ook. Maar in plaats van een paar tientjes meer, heb ik een paar tientjes minder uitgeven voor deze. Alle bits die je voor een fiets nodig hebt zitten er bij. Geen doppen, maar waar heb je die voor nodig? Alles is inbus of torx.

https://www.futurumshop.nl/topeak-combo ... UkEALw_wcB

Edit: cassette kan gewoon met de hand, met een speciale sleutel die je sowieso nodig hebt. Geen enkele noodzaak voor een momentsleutel daar, gewoon vastdraaien tot er geen speling meer is. Loskomen doet de cassette niet dankzij de borg-ribbels in de lock ring.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 12 nov 2022 19:18

Een goedkope momentsleutel 5-25Nm, echter zonder accessoires maar deze kunnen m.i. voor maximaal € 10 bij de Action of Lidl worden gekocht. Op Aliexpress zijn er voor die prijs inclusief bitjes etc. te koop.

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 nov 2022 19:32

Voor fijn werk kan je het beste de Proxon ( Balhoofd / stuurpen / zadelpen ) schroef momentsleutel van 0,1-5Nm gebruiken - voor het "iets"grovere voldoet de BBB prima die @havana noemt. Het voordeel van de Proxon is dat deze bij het ingestelde moment door gaat draaien en je dus "Nooit" de boutjes te vast kan draaien.

https://www.conrad.nl/nl/p/proxxon-indu ... 3AEALw_wcB

https://www.mantel.com/bbb-cycling-mome ... JvEALw_wcB
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 12 nov 2022 19:32

Mhmm, die levert Canyon mee bij haar fietsen (bitjes dan niet in het handvat maar in los doosjes), ook op basisvan torsie en een schaalverdeling. Simpel en effectief. Hierdoor zelf ook nog geen 'klik' sleutel gekocht. Met deze sleutel de crank (Shimano) op de trapas vastzetten vergt wel wat kracht in de handen omdat je nauwelijks iets van een hefboom hebt.

Indien ik nog eens een momentsleutel koop dan denkelijk eerder eerder eentje van de bekende gereedschapsboeren als Gedore, Teng tools, Wera, etc. dan Topeak, BBB, Birzman, Parktool.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 nov 2022 09:26

br@m schreef: 12 nov 2022 13:56 Niets ten nadele van de BBB of welke 'klik' momentsleutel dan ook. Maar in plaats van een paar tientjes meer, heb ik een paar tientjes minder uitgeven voor deze. Alle bits die je voor een fiets nodig hebt zitten er bij. Geen doppen, maar waar heb je die voor nodig? Alles is inbus of torx.

https://www.futurumshop.nl/topeak-combo ... UkEALw_wcB

Goed koop = duurkoop
Dat is ongecalibreerde baggerzooi. Paar tientjes meer uitgeven en je hebt iets wat stuk meer betrouwbaar is.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 nov 2022 09:31

Er zijn hier al aardige suggesties voorbij gekomen.
Ik zou altijd een momentsleutel van een echt "gereedschapsmerk" kopen.
BBB ed kopen ook maar gewoon in en plakken er hun eigen sticker op.
I know myself like no one else
Nothing to defend

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 13 nov 2022 11:56

Bbb sleutel is wel goed genoeg? Dus geen ongekalibreerde bagger, maar ook geen professionele tool.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 13 nov 2022 12:17

Het uitgangspunt van een momentsleutel voor handige sleutellaars is dat je een boutje niet te vast draait en of dat nu 4,9Nm of 5,1Nm (onnauwkeurigheid van 2%) van het ingestelde moment van 5Nm is maakt m.i. niet zo veel uit. De door mij aangegeven momentsleutel van HBM is daar goed genoeg voor. Verder is het kopen van een duurdere momentsleutel met een calibratiecertificaat leuk maar verkeerd gebruik maakt e.e.a. nutteloos. Goed gereedschap is halve werk maar dan ook met verstand sleutelen want anders maak je nog alles kapot. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie