Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Castelli Alpha RoS 2 light of niet?

christiaan25
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39

christiaan25 09 nov 2022 15:56

Ik ben in het bezit van een Castelli Perfetto jack. Dit is een super jack, maar bij temperaturen onder de 5 graden mij eigenlijk te koud op de racefiets. Mijn oog is gevallen op de Alpha RoS 2 of de light variant hiervan. Volgens Castelli is de gewone geschikt voor een temperatuur van -5 tot +10, de light versie vanaf 7 graden. De keuze voor gewone variant lijkt dus snel gemaakt. Echter lees ik op allerlei fora dat de gewone RoS boven nul snel te warm is en de light variant met een extra warm ondershirt prima gaat tot het vriespunt. Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik wil voorkomen 200+ euro uit te geven aan een jack wat ik in de praktijk maar een paar keer per jaar kan dragen. Onder nul pak ik eigenlijk nooit de racefiets, maar de MTB en heb ik iets minder last van de kou. Ik zoek een jack welke geschikt is voor een temperatuur tussen grofweg -5 en +5 en welke warmer is dan de perfetto. Zouden jullie kiezen voor de gewone Alpha of de light variant?

hayes

hayes 09 nov 2022 16:04

Ik draag de Perfetto RoS altijd in de winter, van -10 (wat nooit gebeurd) tot ca. 12-13 graden.
Vanmorgen gewoon met tussenseizoen ondershirt bij ca. 11 graden. Kouder met je gewoon je onderlaagjes aanpassen.
Bij vriestemperaturen moet je al snel twee laagjes onder de Perfetto, een gewoon ondershirt en een winter of merino shirt. Dat gaat voor mij perfect.

De Alpha heb ik geen ervaring mee.

christiaan25
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39

christiaan25 09 nov 2022 16:11

Dank voor je reactie. Bij 5 graden heb ik al een dik thermo shirt lange mouw, ondershirt korte mouw en een koerste mouw fietsshirt aan onder de Perfetto. Met een zonnetje en weinig wind prima, maar anders voor mij al snel te koud.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 09 nov 2022 16:35

hangt n beetje af wat voor training je afwerkt in de winter. Maar bij lange (extensieve) duurrit bij temperaturen onder de 5 graden is een winterjack toch wel lekker. Ga je intervallen dan is iets dunners met wat laagjes wellicht wat toepasselijker.

Castelli Espresso voor lage temperaturen bevalt me prima als aanvulling op de Perfetto

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 nov 2022 16:42

Ga er maar vanuit dat een ander de beslissing niet in jouw plaats kan nemen.
Zweet je gemakkelijk?
Kan je goed tegen de kou?
Niet iedereen is gelijk, ik doe al relatief snel een echt wintervest aan en afhankelijk van de temperatuur/wind doe ik er meer of juist minder laagjes onderaan.
In de praktijk volstaat heel dikwijls een ondershirt, heb ik ook in verschillende diktes, en de wintervest.
Als het ect heel koud is nog een wielershirt met lange mouw eronder, een windbreaker, een.............
Gewoon laagjes, laagjes en nog eens laagjes of juit minder laagjes.
Als ik echt doorgedreven wil trainen dan doe ik iets lichter aan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 nov 2022 19:30

Alpha,maar belangrijkste vraag is welke inspanning ga je doen met dit jack aan?Ik heb dit jack nu 5 jaar en draag het onder de 4-5 graden bij droog weer met alleen een ondershirt.Bij deze temperaturen doe in sowieso niet interval etc.Het is een flinke uitgave maar nog geen seconden spijt van gehad.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

christiaan25
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39

christiaan25 09 nov 2022 19:37

Ik zal het inderdaad gebruiken bij een wat lagere inspanning. Daarnaast ben ik ook wel een beetje een koukleum. Heb beide jacks nu besteld tegen volgens mij redelijke prijzen. Dan ga ik even vergelijken om te bepalen wat mij het fijnst lijkt. Blijft natuurlijk lastig zonder echt te testen.

@nijkie; gebruik je het Alpha jack ook op een MTB? En dan ook vanaf 4 graden, of is dat te warm?

hayes

hayes 09 nov 2022 19:49

Als je snel koud hebt, is merino shirt echt wel een oplossing.
Ik heb snel koude voeten. Met (goedkope) merino sokken nooit meer koude voeten.
Dus nu ook eens een merino ondershirt met lange mouwen besteld in de hoop met een laagje minder toe te komen in de winter.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8451
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 09 nov 2022 20:00

christiaan25 schreef: 09 nov 2022 19:37 Ik zal het inderdaad gebruiken bij een wat lagere inspanning. Daarnaast ben ik ook wel een beetje een koukleum. Heb beide jacks nu besteld tegen volgens mij redelijke prijzen. Dan ga ik even vergelijken om te bepalen wat mij het fijnst lijkt. Blijft natuurlijk lastig zonder echt te testen.

@nijkie; gebruik je het Alpha jack ook op een MTB? En dan ook vanaf 4 graden, of is dat te warm?
Ook met gravellen trek deze aan,ik kijk altijd eerst naar de gevoelstemperatuur die dag.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

christiaan25
Forum-lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 jan 2010 14:39

christiaan25 09 nov 2022 20:22

hayes schreef: 09 nov 2022 19:49 Als je snel koud hebt, is merino shirt echt wel een oplossing.
Ik heb snel koude voeten. Met (goedkope) merino sokken nooit meer koude voeten.
Dus nu ook eens een merino ondershirt met lange mouwen besteld in de hoop met een laagje minder toe te komen in de winter.
Heb vanavond toevallig een rondje gedaan in een merino longsleeve van futurum met de Perfetto erover. Fijn spul die merino shirts, maar voor mij nog niet warm genoeg als het echt koud wordt.

hayes

hayes 09 nov 2022 20:38

En ik dacht dat ik snel koud had :o ;)
Ik heb ook een Chinees onderhemdje met dikke fleece binnenin. Warm, maar ook heel zweterig.
Ik draag die enkel als het écht kou dis.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 nov 2022 10:05

Ik heb zelf ook de Alpha, de gewone versie. Dure aanschaf, destijds 265 euro.

Het is zeker zo dat de gewone Perfetto (Gabba) overlap heeft met de Alpha als je die draagt met bijvoorbeeld 2 ondershirts.

Voordeel van de Alpha is echter dat je er minder onder hoeft te dragen en dat de mouwen ruimer zitten. Ook zit er een binnenjasje in. Je voelt je in de Alpha minder een Michelinmannetje dan in een Perfetto met veel ondershirts. Daar komt nog eens bij dat de nieuwe Perfetto behoorlijk krap valt. Als je daar veel onder wil dragen zul je een grotere maat moeten nemen.

Ik draag de Alpha meestal vanaf een graad of 5. Heb 'm gebruikt tot en met -10 gr, ook tijdens schaatsen op natuurijs. Heel fijn jasje, zou 'm niet willen missen. Ik gebruik 'm niet vaak, misschien 10x per jaar indien we een "normale" winter hebben. Hebben we een zachte winter zoals vorig jaar dan misschien paar een paar keer.

Eens met de opmerking dat ie bij intensieve trainingen snel te warm is. Op de MTB zal ik dus eerder kiezen voor een Perfetto/Gabba.

Plaats reactie