Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Upgrade wielen

Sergov
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 09 nov 2022 12:53

Gegroet allemaal,

Misschien ben ik wel op zoek naar een nieuwe set wielen. Ik rijd nu met de Giant slr2 42 MM wielen. Op zich helemaal niks mis mee. Ik heb echter ook geen enkel andere referentie omdat dit mijn eerste carbonnen wheelset is.
Ik was aan het kijken naar een aantal wielen:
Elite d500
Hyperx 50 of 65 2023 model
DT Swiss arc 1400
Eventueel wielen laten maken.

Ik vraag me echter af omdat ik geen referentie heb of die wielen een groot verschil gaan maken ten opzichte van de wielen die ik nu heb?
Of moet ik dan echt wel kijken naar wielen boven de €2000?
Iemand die mij wat inzicht kan verschaffen?
Ik rijd nogal graag criteriums of kermiskoersen, dus gewicht is op zich niet echt een probleem denk ik.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 nov 2022 14:56

Sergov schreef: 09 nov 2022 12:53 ....Misschien ben ik wel op zoek naar een nieuwe set wielen...........
Iemand die mij wat inzicht kan verschaffen?
...........
Misschien?
Kijk eens op het forum in de verschillende topics, gebruik eventueel de zoekfunctie.
Je bent de "weetikondertussenhoeveelste" met deze vraag en dan nog maar "misschien" op zoek.

Sorry als het nogal bot overkomt, dat is niet de bedoeling, maar doe ook een beetje moeite als je wil.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Sergov
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 09 nov 2022 15:04

Ik stel me gewoon de vraag of er iemand een upgrade heeft gedaan van een SLR2 of iets gelijkaardigs naar een iets 'beter'/'duurder' wiel... En of dat verschil het waard is. Lijkt me nogal moeilijk om daar gericht op te zoeken, maar bon. Daarom de 'misschien'...

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 09 nov 2022 15:51

Uw wielen zijn gewoon goede wielen. 1.500 gr., carbon en halfhoog. Je bent helemaal mee met de tijd, bovendien hebben ze een binnenbreedte van 19,4 mm, lekker breed, dat moet ook want met minder kom je tegenwoordig naar 't schijnt nergens meer.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 nov 2022 15:55

Wat zoek je in de nieuwe wielen, gewoon iets nieuws, looks of gewichtsverlies?
Bij gewichtsverlies is het belangrijk waar het gewicht zit in het wiel om er voordeel van te hebben, in de naaf of in de velg.
Wil je een hogere velg dan die 42mm, dan vanwege de looks.
Alle opties kosten je een aardige duit, terwijl je er waarschijnlijk niet veel van merkt.
Ga je toch die beslissing nemen dan zou ik een handgemaakte set nemen met een lichte, hoge velg en een goede naaf, DTSwiss 240 of 180 en Sapim Cx-ray SL spaken.
Dan heb je een erg lichte set die kwalitatief beter is dan een fabriekssetje.
Succes.

Sergov
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 09 nov 2022 22:18

Het gaat me vooral over stijfheid en iets hoger misschien omwille van rijden op hoge snelheid.
Gewicht gaat niet zoveel uitmaken voor wat ik doe.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 09 nov 2022 22:58

Voor criteriums moet je vooral niet hoger nemen dan 42 mm. Dat stuurt gewoon minder. Bovendien zijn hogere carbon velgen zwaarder dan lagere. Je verliest dan energie na de bochten. Je moet het niet in de wielen zoeken, denk ik, tenzij je 90 kilo weegt of zo. Dan zou je baat hebben bij een carbon wiel met meer spaken (=stijver).

Groet,

Hans


Sergov schreef: 09 nov 2022 12:53 Gegroet allemaal,

Misschien ben ik wel op zoek naar een nieuwe set wielen. Ik rijd nu met de Giant slr2 42 MM wielen. Op zich helemaal niks mis mee. Ik heb echter ook geen enkel andere referentie omdat dit mijn eerste carbonnen wheelset is.
Ik was aan het kijken naar een aantal wielen:
Elite d500
Hyperx 50 of 65 2023 model
DT Swiss arc 1400
Eventueel wielen laten maken.

Ik vraag me echter af omdat ik geen referentie heb of die wielen een groot verschil gaan maken ten opzichte van de wielen die ik nu heb?
Of moet ik dan echt wel kijken naar wielen boven de €2000?
Iemand die mij wat inzicht kan verschaffen?
Ik rijd nogal graag criteriums of kermiskoersen, dus gewicht is op zich niet echt een probleem denk ik.

Alvast bedankt!

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 10 nov 2022 09:33

Rationeel gezien is er niets mis met de wielen die je hebt. Dit zijn al hele mooie wielen. Je gaat echt niet een stuk sneller met de andere wielen die je benoemt. Gaan de andere wielen een groot verschil maken ? Nee dus. Vind je het leuk heb je het geld prima. Ik denk dat met veel criteriums een valpartijtje niet uit te sluiten is. Wil je dan nog veel duurdere wielen ? Om die reden zou ik gewoon al de wielen houden die je hebt.

Sergov
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 24 nov 2021 19:04

Sergov 10 nov 2022 12:07

Allemaal hartelijk dank voor jullie input 😉

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 nov 2022 17:00

Sergov schreef: 10 nov 2022 12:07 Allemaal hartelijk dank voor jullie input 😉
Vraag is nu wat je er mee gaat doen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie