Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beste fiets voor afdalen in de bergen (gravelbike of racefiets?)

Mandy10412
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2022 12:04

Mandy10412 08 nov 2022 12:12

Wat zijn tegenwoordig de echte verschillen tussen een gravelbike en racefiets?

Ik wil namelijk een nieuwe fiets en heb de volgende eisen:
- Minimaal Shimano 105
- Schijfremmen
- Budget is maximaal 2200.
Daarnaast is het voor mij vooral belangrijk dat de fiets goed remt. Ik wil namelijk graag de bergen in, maar vind afdalen op de racefiets zo eng. Ik had vroeger altijd een mountainbike en daarmee vond ik afdalen super leuk, maar nu op de racefiets vind ik het maar niks.
Ik ben mijn nieuwe fiets dus vooral aan het uitzoeken op remkwaliteiten, controle en stabiliteit. Daarnaast wil ik natuurlijk wel de berg opkomen, dus een beetje goede fiets met schakelsysteem en niet te zwaar is wel wenselijk.

Nu kwam ik bij de gravelbikes, die hebben vaak grote remschijven, veel controle, etc. Ik zie op eerste oogopslag niet erg veel verschillen tussen de gravelbikes en racefietsen. Zouden jullie aanbevelen om een gravelbike aan te schaffen met twee wielsets? Ik ben eerlijk gezegd niet echt van plan de bossen in te gaan ofzo, dus het is puur voor de comfort en minder angst bij het afdalen in de bergen.
Wat hebben jullie hierover te zeggen?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 nov 2022 21:47

Als je snelheidsrecords wil: racefiets, want minder luchtweerstand en goede remmen. Anders je gevoel volgen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2847
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 nov 2022 22:02

Als je niet kunt dalen of daar te bang voor bent, gaat een gravelfiets je niet redden. Daarnaast is een gravelfiets zwaarder dan een racer wat voor het klimwerk niet bevorderend is.

Ik zou eerder geld investeren in een cursus klimmen en dalen zodat je wat vertrouwen er in krijgt en kennis hoe je het beste kunt remmen zonder op je plaat te gaan en dan gewoon een fiets kopen wat in bij jou en jouw budget past.

Racers en gravelfietsen hebben doorgaans dezelfde schijven overigens.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 nov 2022 22:04

Als je op asfalt blijft zou ik lekker racefiets kopen met schijfremmen waar je brede banden in kwijt kan.
En dan 30 of 32 mm banden erop zodat je wat meer comfort hebt op slecht wegdek.

Maar een gravelbike op echte asfalt afdalingen is naar mijn idee (en ervaring) niet veel prettiger, echt brede banden (die je vaak op lage druk rijd) gaan meer zoeken in bochten/willen meer rechtuit.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 10 nov 2022 22:13

Op super glad asfalt (Zwitserland) ben je waarschijnlijk op een racer sneller. Op een minder perfect wegdek (Frankrijk, Italië) zul je meer plezier hebben van bredere banden met de overeenkomstige iets lagere druk.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 nov 2022 22:16

Brede banden op lage druk kunnen inderdaad wat gaan dweilen, en gravelbanden met glad loopvlak en zijnoppen kunnen ook wat onvoorspelbaar zijn.

Ronde banden a la G-One Allround zijn juist erg voorspelbaar.

Maar een moderne racefiets met 30mm banden en schijfremmen zal het ook prima doen. Vertrouwen in afdalingen is vooral een kwestie van goed op de fiets zitten, spelen met je lichaamsgewicht, goed kijken, niet remmen en heel veel oefenen.

https://youtu.be/Zkpnj8WQGrA
Zo dus!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

abdr
Forum-lid
Berichten: 533
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 10 nov 2022 23:38

Ik geniet heel erg van de dropper post op mijn gravelbike. Het maakt mij niet uit met welke banden ik rij, 32mm GP5000 of 40mm Terraspeeds of 42mm Hurricane Ridge, als het naar beneden gaat is het dropper naar beneden, handen onder in de beugels, wijsvingers op de remmen en gaan. Je hoeft hiervoor geen gravelbike te hebben, 27,2mm dropper posts zijn in beperkte mate te vinden. Maar het maakt een wereld van verschil om 100mm te zakken.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 11 nov 2022 06:25

Als je dalen eng vind, en je wilt dat veranderen,... haal je motor rijbewijs. Misschien wat omslachtig en even duur als een nieuwe fiets. Maar je wordt er wel een betere chauffeur en daler van
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 nov 2022 09:09

Mandy10412 schreef: 08 nov 2022 12:12 ........
Ik ben mijn nieuwe fiets dus vooral aan het uitzoeken op remkwaliteiten, controle en stabiliteit.........
Zouden jullie aanbevelen om een gravelbike aan te schaffen met twee wielsets?
Ik ben eerlijk gezegd niet echt van plan de bossen in te gaan ..............
Koop jezelf gewoon een racefiets in de juiste maat en eventueel remschijven. Als is het maar omdat remschijven, zeker voor de mindere daler, een beter gevoel ook tussen de oren geven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8288
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 nov 2022 09:54

rob74 schreef: 11 nov 2022 06:25 Als je dalen eng vind, en je wilt dat veranderen,... haal je motor rijbewijs. Misschien wat omslachtig en even duur als een nieuwe fiets. Maar je wordt er wel een betere chauffeur en daler van
Betekent dat dat er geen slechte dalers onder de motorrijders zijn? Dit vraag ik me serieus af.

bikerke
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 11 nov 2022 10:12

Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelfiets?
De marketing....
Geometrie? Daaraan zul je het niet kunnen zien.
Gewicht? Ook niet echt.
Groepset? Tegenwoordig wel...
Model van stuur? Misschien.
A ja, de breedte van de banden.....
En op de huidige racers kan je tegenwoordig 32mm banden monteren.
Die fietsen waren dan 3 jaar geleden "light graveling bikes"?
Koop bij twijfel de gravelfiets. Dan kan je nog altijd smallere banden monteren.

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 nov 2022 10:14

Jans schreef: 11 nov 2022 09:54
rob74 schreef: 11 nov 2022 06:25 Als je dalen eng vind, en je wilt dat veranderen,... haal je motor rijbewijs. Misschien wat omslachtig en even duur als een nieuwe fiets. Maar je wordt er wel een betere chauffeur en daler van
Betekent dat dat er geen slechte dalers onder de motorrijders zijn? Dit vraag ik me serieus af.
Ik denk dat er onder motorrijders meer liefhebbers zijn van het betere sturen / mooie lijnen rijden zijn dan onder de fietsers. Uiteraard zijn er slechte dalers onder de motorrijders, maar niet veel.
Als rustige daler verbaas ik mij wel vaak over hoe beroerd veel fietsers dalen.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie