Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beste fiets voor afdalen in de bergen (gravelbike of racefiets?)

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 11 nov 2022 10:17

bikerke schreef: 11 nov 2022 10:12 Wat is het verschil tussen een racefiets en een gravelfiets?
De marketing....
Geometrie? Daaraan zul je het niet kunnen zien.
Gewicht? Ook niet echt.
Groepset? Tegenwoordig wel...
Model van stuur? Misschien.
A ja, de breedte van de banden.....
En op de huidige racers kan je tegenwoordig 32mm banden monteren.
Die fietsen waren dan 3 jaar geleden "light graveling bikes"?
Koop bij twijfel de gravelfiets. Dan kan je nog altijd smallere banden monteren.
In geval van dalen zit er wel degelijk verschil in quq geometrie. Veel nieuwe gravelbikes hebben een lager bracket en een vlakkere balhoofdhoek, waardoor ze stabieler/ luier fietsen. Omlaag is dat stabieler dan een “oude” racefiets of cyclocrosser.
Niet zijken maar reiden !

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 11 nov 2022 10:56

Ik ben fanatieke motorrijder. Ik kan je zeggen dat na het behalen van je motorrijbewijs het leren motorrijden past echt begint. Er is nauwelijks aandacht voor het echt onder de knie krijgen van het bochtenwerk. De speciale verrichtingen in het rijbewijs zijn vooral gericht op voertuigcontrole in een kleine ruimte. Natuurlijk is het kijken waar je heengaat daar onderdeel van. Maar dat heeft weinig te maken met het echt goed rijden van de bochten, het durven afschuinen van de motor en daar comfortabel in worden, etc. Laat staan dat je in Nederland iets van doen hebt met het rijden van bergpassen met dalen en stijgen.

Wat echt helpt is een circuittraining of VRO training qua motorvaardigheid. Dan ga je met een instructeur op pad. Alleen al het rustig volgen van de instructeur geeft je al veel vertrouwen qua bochtenwerk. Dat zou je met het afdalen van de fiets en het opbouwen van vertrouwen daarin ook kunnen doen. Het soort motor en fiets doet ook veel met het vertrouwen en gevoel van controle. Ik denk dat een racefiets met een endurance geometrie je meer vertrouwen geeft tov een standaard racer. Of een gravelfiets dat inregelt weet ik niet.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 11 nov 2022 11:14

Jans schreef: 11 nov 2022 09:54
rob74 schreef: 11 nov 2022 06:25 Als je dalen eng vind, en je wilt dat veranderen,... haal je motor rijbewijs. Misschien wat omslachtig en even duur als een nieuwe fiets. Maar je wordt er wel een betere chauffeur en daler van
Betekent dat dat er geen slechte dalers onder de motorrijders zijn? Dit vraag ik me serieus af.
Gezien het feit dat veel motorrijders van vandaag de dag wat oudere personen zijn met een midlifecrisis zou ik zeggen: ja, onder die motorrijders zijn er ook heel wat die vierkant afdalen en die niet fatsoenlijk een redelijk tempo op een slingerend parcours kunnen rijden.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 571
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 11 nov 2022 13:10

Altijd mooi een forum, de vraag is welke fiets, antwoord haal je motorrijbewijs :lol:

Je zoekt een fiets die je meer vertrouwen geeft tijdens het afdalen en ook fijn is om mee te klimmen. Ik zou zeggen hou het gewoon bij een racefiets met schijfremmen en zet daar minimaal 28mm brede banden onder uit het hogere segment, Pirelli P ZERO Race bijvoorbeeld.

Kijk ook eens naar tips op het www en of je niet ergens een training/workshop kunt volgen. Zo maar 2 voorbeelden
https://www.zijwielrent.nl/beste-tips-o ... ielrennen/
https://www.cyclingspirit.nl/product/wi ... c-posbank/
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 11 nov 2022 14:08

Ik zou zeggen, laat de hardcore racers links liggen en kies voor een endurance racefiets. De zit is veel relaxter en het stuurgedrag is ook minder nerveus. Hierdoor zal je zekerder op de fiets zitten en dus makkelijker en met meer vertrouwen af kunnen dalen.

Verder kan ik nog steeds aanbevelen, af en toe met de mtb een technische route te fietsen. Daar krijg je heel veel controle door, waardoor je op de weg ook weer comfortabeler kunt fietsen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8448
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 11 nov 2022 16:17

Informeer bij een club waar ze ook trainingen geven en geef aan waar jij graag aan wil werken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 11 nov 2022 16:37

Ik zou ook voor een endurance fiets gaan met 28/30mm banden en schijfremmen. Dan heb je remkracht genoeg in alle omstandigheden. En heb je iemand in je omgeving die goed kan dalen? Vraag eens of die voor je wil gaan fietsen en rustig daalt. Dan kun je mooi volgen en gelijk leren goede lijnen te rijden. Zo krijg je meer vertrouwen en met vertrouwen wordt het ook leuker. En ga je vanzelf ook wat sneller als je zou willen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 nov 2022 18:56

Of je een fiets met endurance geometrie moet overwegen hangt af van de verhouding van je binnenbeen lengte tov je totale lengte.
Als je in verhouding korte benen hebt zit je voor je het weet op een endurance fiets met je stuur hoger dan je zadel.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 nov 2022 14:32

Het is vooral de berijder. Ik heb vaak op een MTB hele hordes racers ingehaald, maar iemand die echt kan dalen vloog me op een racer met velgremmen als een condor voorbij. Het enige is dat een gravelracers wat vergevingsgezinder is als er eens een wieltje gaat glijden en bij een MTB nog meer.

En doe het vooral in je eigen tempo waar jij een goed gevoel bij hebt. En probeer het hier in de polder al uit. Zo hard en laat mogelijk remmen, dat je weet wat er gebeurt. Blokkeer bewust een keer een achterwiel in een bocht als het dan gebeurt op hoge snelheid schrik je niet zo.

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 19 nov 2022 14:38

Zolang je het gevoel hebt dat jij met de fiets rijdt is er niets aan de hand. Zodra je ook even de indruk hebt dat de fiets met jou rijdt ga je te hard.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 19 nov 2022 14:49

Fiets niet harder dan jouw beschermengel kan vliegen.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 nov 2022 17:13

Mandy10412 schreef: 08 nov 2022 12:12 ...........
Ik wil namelijk een nieuwe fiets en heb de volgende eisen:
...................
Wat hebben jullie hierover te zeggen?
Ondertussen hebben verschillende forummers hun "zegje" gedaan.
Nu jij terug.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie