Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Merino ondershirt

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 07 nov 2022 09:53

Na vele jaren beginnen een aantal ondershirts meer te stinken dan de omgeving leuk vind. Na een nacht in de azijn kan het weer 2 keer mee, maar daarna is het weer snel raak.
Nu hoor je veel marketing verhalen over merino, maar ik ben beniuwd naar echte belevenissen en dan vooral na vele keren gebruik.
- Blijft merino goed, en slijt het niet als een gek tov die tech shirts?
- Gaat de zweetlucht hier ook na vele keren niet inzitten?
- Is het uiteindelijk zijn geld waard?
Ik hoor graag jullie mening.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 nov 2022 09:59

- Blijft merino goed, en slijt het niet als een gek tov die tech shirts?
Nee,.... merino wollen shirts slijten net zo rap/langzaam als elke ander kledingstuk

- Gaat de zweetlucht hier ook na vele keren niet inzitten?
Nee,.... de zweetgeur blijft een paar dagen weg, maar dan gaat het uiteindelijk ook stinken. Maar bij wassen verdwijnt dat weer. Maar dat geldt ook voor synthetische kleding. Dat komt bij mij gewoon fris uit de wasmachine

- Is het uiteindelijk zijn geld waard?
Ik vind van wel. Zeker op lange fietsreizen en zo min mogelijk bagage meenemen, vind ik merino kleding fantastisch spul
Live fast; die young. mijn blog

Fredje00
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 10 feb 2020 17:07

Fredje00 07 nov 2022 11:26

Merino is bij mij lievelings. Zweet veel en kom doorgaans doorweekt thuis. Neem shirt mee onder de douche, alleen uitspoelen. Zeep maakt zelfreinigend vermogen van Merino blijkbaar stuk. Geen luchtjes, ook niet na 50+ ritjes. Het slijt idd wel net zo snel (sneller misschien zelfs) als andere shirts. Maar qua stank wint het bij mij ruimschoots van al het andere wat ik eerder heb geprobeerd.

'Ze' zeggen dat je eigenlijk merino alleen maar uit hoeft te hangen, maar dat gaat me te ver. Goed uitspoelen en je hebt er heel lang plezier van.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 nov 2022 12:01

Ik snap wel je probleem niet ;-).
Alle kleding op een paar soorten na, zal na sporten gaan ruiken. Maar als je het wast is de geur er toch altijd uit? Indien niet, is er iets fout met je wascyclus. Ik ben hier geen expert maar mijn echtgenote krijgt alle kleding frisruikend uit de was op 30 of 40 graden. En met een wielrenner in huis is dat een gigantische hoeveelheid aan was en ervaring.... ;-).

Gewoon katoen, alles wat voldoende synthetisch materiaal bevat zal na gebruik gaan ruiken ; katoen iets minder snel. Maar je lichaamseigen bakterien leven nu eenmaal graag in zweet en kunnen zich super vermenigvuldigen in katoen en syntetische kleding. Er is geen andere oplossing dan je kleding na sporten in de was te doen en jezelf ook te wassen...

Merino; ik ben absolute fan; je geurt idd niet na 1 keer sporten en afhankelijk van de duur van het sporten kan je de kleding ook meerdere keren dragen. Al is dat bij mij toch eerder uitzonderlijk. Midlayer merino draag ik wel meerdere keren. En ook hier helpt de echtgenote; die heeft een gevoelige neus voor slechte geuren.

Merino heeft idd wel een probleem met slijtage. In mijn ervaring niet met dragen maar het gebeurt echt wel dat een t-shirt uit de was komt met een gaatje. Dus altijd het wolwas programma, misschien zelfs in een aparte waszak. Nooit samen met BH's ;-). Voor onder t-shirt geen.probleem dat gaatje...
Maar ik heb ook Merino truien die ik al 10 jaar draag zonder problemen. Het is niet altijd negatief.
Ter info; ik fiets woon-werk met de fiets enkel een kleine 15km en kan ik echt niet zonder zweten; was me niet na fietsen en nooit klachten gehad als ik het met de juiste t-shirts doe. Ik heb een lieveling t-shirt zonder het goede materiaal en dan krijg ik direct klachten ;-).
Er is natuurlijk die prijs die dikwijls absurd is (50-150 euro voor een t-shirt is absurd). In mijn geval is het veelal koopjes zoeken. Maar dan nog is het dikwijls duur. Een t-shirt met combinatie merino - iets anders is wel iets slijtage vaster. Maar om nog de merino ervaring te hebben moet je toch 80-90% merino hebben.

Er is nog wel een alternatief: Tencel (de merknaam) of Lyocell (product naam). Naar geur geeft dat dezelfde ervaring als merino. Iets minder slijtage, voelt voor mij wel iets ruwer maar 'fris'. Maar helaas voorlopig veelal in vrouwenkleding verwerkt ;-). Komt maar langzaam op voor mannenkleding en je ziet het zelden in technische kleding (...als je de prijs niet te hoog wil ;-)).

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 07 nov 2022 14:02

Bedankt voor de reacties. Ik ga met black friday maar eens uitkijken naar iets moois.

En nee, de wasmachine krijgt mijn shirt niet helemaal meer reukvrij, dus dan gaat het stinken erna nog sneller.
Andere ondershirts gaan prima, maar een paar hele oude (> 5 jaar) dus niet meer.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 07 nov 2022 14:12

Ik heb afgelopen weekend bij de Decatlon merino kleding gekocht. Dat scheelt een stuk qua prijs.

Een t-shirt met korte mouwen (30 euro)
Een lang warm shirt (65 euro)
Een onderbroek (20 euro)
Alle drie met 86% wol

Bij Bever was je makkelijk 200+ euro kwijt geweest voor dezelfde outdoor kleding.
Live fast; die young. mijn blog

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 nov 2022 16:23

dickw schreef: 07 nov 2022 14:02 ...

En nee, de wasmachine krijgt mijn shirt niet helemaal meer reukvrij, dus dan gaat het stinken erna nog sneller.
Andere ondershirts gaan prima, maar een paar hele oude (> 5 jaar) dus niet meer.
Ik ben eens benieuwd welk wasmiddel en programma je dan gebruikt. Ik heb nog nooit geweten dat zweetgeuren niet weggelaten.
Een optie dat te delen?

En toen zocht ik toch nog eens op 'zweetgeuren kwijt geraken' en dat blijkt toch een heel ding te zijn.... ;-).

hopjes
Forum-lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 07 nov 2022 16:54

Op basis van positieve ervaringen o.a. op dit forum enige tijd geleden merino ondershirts gekocht van Icebreaker. Na enkele keren gedragen te hebben gaatjes in meerdere shirts (zonder aanwijsbare reden), voor mij voorlopig geen 100% merino shirts meer.

Geen last van stank in ondershirts van craft, santini en isadore.

niklas2
Forum-lid
Berichten: 1046
Lid geworden op: 03 jan 2006 13:08

niklas2 07 nov 2022 19:42

Ik heb prima ervaring met de DHB merino shirts van Wiggle. En die zijn op dit moment niet duur.
De shirts blijven prima in de was, geen gaatjes oid na tig keer wassen.
Wel geldt, dat is volgens mij voor alle merino shirts het geval, dat ze flink veel zweet vasthouden en niet heel snel drogen. Maar in een zweetnat shirt word je niet koud.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 07 nov 2022 19:50

+1 voor Decathlon. Paar jaar geleden gekocht, lange mouwen shirt, voldoet prima. Lekkerder dan normaal ondershirt: warmer, droogt snel en veel goedkoper dan andere merino shirts.
Michiel

hayes

hayes 07 nov 2022 20:27

Van waar verzendt Wiggle eigenlijk? Kwestie van geen onaangename verrassing te krijgen bij levering...

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 07 nov 2022 20:31

Draag al jarenlang craft onderkleding en dat lijkt niet te slijten

Plaats reactie