Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Merino ondershirt

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 nov 2022 08:56

Inderdaad de thermo gebruik ik nu tot max 15 graden (afhankelijk van de inspanning)
Dan heb je ook nog de cool dat gaat daarna aan.

Ik heb ze ook nog met lange mouwen en ook een soort boxers voor in de winter.
1x gekocht allemaal nog nooit een hoeven te vervangen.

En oma,s tip altijd voor de was. Probeer zoveel mogelijk witte was op 60 graden te wassen.
Dan blijft het wit, doe we nu ook met overhemden en t shirts.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 nov 2023 09:47

Even een lans breken voor de merino ondershirts van Futurum. Sinds kort in gebruik en het bevalt perfect. Ik gebruik eigenlijk al jaren Under Armour onderkleding. Dat wil maar niet slijten (heel goed dus) maar het is synthetisch en gaat dus naar zweet ruiken op een gegeven moment. Nachtje in de azijn helpt dan weer voor een aantal keren. Maar wat ik minder vind is dat mijn jasjes ook mee gaan doen met dat gestink.

Onlangs dus Futurum merino ondershirts besteld en wat een openbaring. Nu al meerdere malen aangehad maar niks ruikt. Nog niet gewassen en ik heb ook gelezen dat dat eigenlijk niet eens moet. En als dan met een wasmiddel met lanoline en op wolwasprogramma. Maar voorlopig trek ik het shirt gewoon weer aan nadat het weer heeft gelucht. Als dit over tijd zo blijft dan gaan alle synthetische shirts zo de deur uit.

Ik heb het gisteren zelfs bij mijn vriendin onder de neus gehouden (na 5x dragen) en die zegt dat ze niets ruikt behalve wol. Die test is dus wel geslaagd.

Die shirts zijn danwel niet goedkoop maar gelukkig zijn er vaak aanbiedingen.
Ride bikes, not tanks!

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 16 nov 2023 10:05

In een lang verleden eens shirts bij Hopmans gekocht die tijdens de kerstshow in een doos onder de trap stonden.
Van die stof die lijkt op een verband wat ze eerder ook in ziekenhuizen gebruiken. Gebruik ze vanaf oktober tot eind febr. Ventileert mega goed en in de winter ook perfect qua warmte, alleen kom ik die shirts nergens meer tegen. Ze waren ook lekker warm waardoor je ze diep in jouw broek kan stoppen.
Gebruik nu ook de merino shirts van Futurum (ook lang trouwens) en ben ook hier meer dan tevreden over.
Maar om ze nou niet te wassen :shock: Ik was na elke inspanning mijn kleding, moet er niet aan denken.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 nov 2023 10:12

Eens, het niet wassen is even gek maar went ook wel snel. De rest van de kleding gaat natuurlijk wel meteen in de was. Ik heb ondertussen veel verschillende websites gelezen en de meeste raden wassen alleen maar aan als het echt nodig is (en dan met een middel met lanoline). Maar ik ben zeker van plan nu te testen tot hoever ik kan gaan hiermee. Onderkleding wordt niet vies als in vlekken van eten of smeer. Het wordt alleen vochtig van zweet en daarvoor schijnt het toch echt een zelfreinigende functie te hebben.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 nov 2023 10:36

Ik heb best veel merino kleding inmiddels. Geen specifieke ondershirts voor wielrennen. Maar voornamelijk outdoor kleding. En de merino kleding gaat minder rap naar zweet stinken, maar uiteindelijk gaat het ook gewoon naar zweet ruiken. En alle merino kleding wordt gewoon gewassen. Meestal samen met de wielrenkleding, normaal programma, normaal wasmiddel, geen wasverzachter.

En kleding slijt. Misschien minder als je niet wast. Maar voordat de huidige merino kleding die ik nu heb, versleten was dan ben ik echt jaren aan dragen, wassen, dragen, wassen, dragen, wassen verder.
Live fast; die young. mijn blog

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 16 nov 2023 10:50

leon1 schreef: 16 nov 2023 10:12 ....Onderkleding wordt niet vies als in vlekken van eten of smeer. Het wordt alleen vochtig van zweet en daarvoor schijnt het toch echt een zelfreinigende functie te hebben.
Zelfreinigend is natuurlijk onzinnig als eigenschap. Wat zou iemand zich daar bij voorstellen?
Alleen de bacteriën op je huid voelen zich zeer goed op veel kleding samen met je zweet en gaan in overdrive wat die typische geur geeft. In wol en bv tencel verdwijnt het vocht helemaal in de structuur van de stof zelf en missen de bacteriën het vocht om in overdrive te gaan. Meer is er niet. Ze worden niet vanzelf properder.

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 nov 2023 11:07

Ah ja, hoe dan ook, ik ben enthousiast. :lol:
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 16 nov 2023 11:08

Bij de Decathlon zijn de huismerk merino shirts een tientje per stuk. Daar koop ik er elk najaar een stuk of wat van en met het voorjaar gaan ze weer weg. Voor dat geld ga ik niet moeilijk doen met wel wassen of niet wassen en stinken en niet stinken.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox
Cannondale Trail SL3
Orbea Terra H30

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 nov 2023 11:15

Se7en schreef: 16 nov 2023 11:08 Voor dat geld ga ik niet moeilijk doen met wel wassen of niet wassen en stinken en niet stinken.
De vraag die ik heb is dan of je ze wel of niet wast? En hoe vaak? En hoe?
Ride bikes, not tanks!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 nov 2023 11:50

Bij merino heb ik het issue dat de gaten er snel in vallen. Ver voordat ze gaan stinken. Waarschijnlijk bij het wassen, hoewel ik er geen andere vervelende dingen bij doe. Zowel onderkleding als poloshirts. Het draagcomfort vind ik t.o.v. brijnjerg tegenvallen. Blijft klam aanvoelen.
Geen meerwaarde voor mij.
Niet zijken maar reiden !

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 16 nov 2023 12:48

Als ik deze ga wassen dan sowieso in zo'n zakje dat voor delicate was is bestemd. Geen idee of dat helpt. Ik kan mij indenken dat een jas met een rits kwaad kan doen. Ik maak ritsen trouwens altijd dicht in de was.
Ride bikes, not tanks!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 16 nov 2023 13:05

leon1 schreef: 16 nov 2023 12:48 Als ik deze ga wassen dan sowieso in zo'n zakje dat voor delicate was is bestemd. Geen idee of dat helpt. Ik kan mij indenken dat een jas met een rits kwaad kan doen. Ik maak ritsen trouwens altijd dicht in de was.
Ritsen dicht en velcro bedekt zijn SOP. Toch vallen de gaten er in.
Niet zijken maar reiden !

Plaats reactie