Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vermogens crank

bike64
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2010 19:46

bike64 06 nov 2022 20:11

Mischien een domme vraag maar voor ik alles los maak.
Kan ik mijn linker ultregra vermogens crank van mijn weg fiets op mijn gravel bike waarop een grx 600 crankstel zit plaatsen.

Rob

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 nov 2022 20:18

Dat is zeker geen domme vraag.

Helaas is het antwoord NEE, alhoewel....

GRX cranks hebben een andere offset (Q Factor).

Technisch gezien past het wel, mits de crank niet tegen de liggende achtervork aan komt. Maar... dan staat je linker crank een paar mm meer naar binnen dan rechts. Of je daar nu veel van merkt is weer een heel ander verhaal !

Het antwoord is dus.... NEE, NEE maar toch ook JA (zoals Dominee Gremdraat zou zeggen).

bike64
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2010 19:46

bike64 06 nov 2022 20:38

Dank je voor je reactie

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 06 nov 2022 22:03

Mijn zoon heeft wel met een 4iiii Precision3 GRX crank gereden deze zomer op zijn Trek Madone in Frankrijk, omdat de 4iiii Precision Ultegra niet paste op zijn Trek. Te weinig ruimte tussen crank en frame, en de Precision 3 Ultegra was niet leverbaar in de populaire lengte 172,5mm. De 2,5mm heeft hij niet gemerkt, maar het is toch niet zo'n afstelling gevoelige vent.

Dus relaas van dit verhaal, pas het even en zie of het lukt. Q Factor scheelt wel 2,5mm, waarbij de Ultegra 4iiii dichterbij het frame komt zoals @havana al zegt.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2022 07:55

Theoretisch zou je volgens mij ook gewoon een pedaalspacer kunnen gebruiken om het verschil weer op te heffen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 nov 2022 10:26

Eigenlijk is het antwoord dus; Ja, mits….
* het past bij je achterbrug
* je geen bezwaar hebt tegen een verschil in q-factor L-R, of dit zo goed als mogelijk oplost met een pedaal-spacer.

GP-lama (Shane Miller) heeft hier overigens een YouTube filmpje over gemaakt.

bike64
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 apr 2010 19:46

bike64 07 nov 2022 14:46

Thanks ga het omzetten en gewoon uitproberen

Rob

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 nov 2022 19:06

Ik ken iemand die zn Stages of 4iiii Ultegra crank wel eens op zn mountainbike heeft gezet :lol:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 nov 2022 11:22

havana schreef: 07 nov 2022 07:55 Theoretisch zou je volgens mij ook gewoon een pedaalspacer kunnen gebruiken om het verschil weer op te heffen.
Ja bijvoorbeeld. Of je schoenplaat iets verzetten.
Kom je een heel eind mee.

Ik rijd nu op mijn pekel MTB met de crank 2mm uit het middel om een 38T kwijt te kunnen.
Merk er weinig van. Het is meer de totale Q die ik merk.

Vergeet ook niet dat het bij elk merk anders zit.
Bij sram is bv de crank (behalve super boost) altijd gelijk op de MTB, je bepaald met je blad of spider of deze boost of nog boost is bv. Bij sommige cranks zit het Q verschil in de as en bij een ander in de crankarm.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 09 nov 2022 11:46

Waar je pedaal komt is minder belangrijk. Punt is dat 4iii en Stages racecranks soms tegen de liggende achtervork aankomen bij gravelbikes die meer ruimte voor de band hebben door verder naar buiten te komen.
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12475
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 nov 2022 15:31

Dat bedoelde ik ook. Als er bij een bepaald merk de crank armen gelijk zijn, maar de as van lengte verschilt.
kan je dus overzetten. Als een deel van de q in de arm zit en per discipline anders is wordt het lastig

japio64
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:09

japio64 30 dec 2022 13:13

goedemiddag forummers,

Bezig met de opbouw van mijn nieuwe racert. Zou graag de 9200 Dura Ace crank willen voorzien van de 4iii "Precision Pro DUAL" vermogensmeter voor "maar" $ 500,=. Als ik het zo lees komt er in ieder geval 21% BTW bovenop en ook nog invoerrechten van vermoedelijk 4.5% (?).
Had eigenlijk mijn zinnen gezet op de R9200P van Shimano zelf. Vanwege een pittige prijs/slechte leverbaarheid en een niet zo goede beoordeling (DC Rainmaker) maar besloten om voor deze 4iii vermogensmeter te gaan. Zijn er leden met ervaringen met de Factory Install optie van 4iii? Hoe denken jullie hier over versus de enkele meter?
Qua prijs lijkt het vergeleken met Shimano en SRAM relatief voordelig...

hoor graag!

Plaats reactie