Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Stages single sided vermogensmeter ATB

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 06 nov 2022 14:21

Op mijn ATB heb ik een Stages vermogensmeter (versie 3) op de linker cranck. Vanaf het begin heb ik het idee dat de meter niet helemaal goed werkt. In eerste instantie leek het er op dat er te weinig vermogen werd aangegeven, en na opnieuw calibreren juist te veel vermogen. De score die uit de calibratie komt ligt binnen de marge die door stages wordt opgegeven. Daar van uit gaande zou de calibratie goed moeten zijn gegaan.

Ik rij inmiddels een jaar of vier met een vermogensmeter en kan redelijk inschatten wat voor vermogen ik zou moeten trappen. Omdat het vermogen in het bos veel meer zal fluctueren dan op de weg twijfel ik nog een beetje of mijn vermoeden dat de vermogensmeter niet goed werkt klopt. Aan de andere kant zijn de waardes ook als ik op de verharde weg fiets afwijkend van mijn gevoel. Een vergelijking maken is erg moeilijk tenzij ik mijn tacx ombouw naar xdr. Dat heb ik voor de toekomst wel voorzien, maar wil daar nog even mee wachten.

Zijn er fietsers die een Stages vermogensmeter op de ATB gebruiken en die ervaringen willen delen? Met name wat de verschillen zijn met de racefiets. Wellicht dat dat helpt mijn vermoedens te onderbouwen.

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 06 nov 2022 14:37

Zomaar iets dat een rol kan spelen. L/R vermogen gecorrigeerd?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 nov 2022 15:30

Zoek iemand met een goede indoortrainer en zet je fiets daar even op. Vergelijk zo even de vermogens tussen trainer en je fietsvermogenmeter.
Zo neem je de twijfel weg.
En aanvaard een redelijke foutmarge ;-).
Walter

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 06 nov 2022 16:51

Bospaadje schreef: 06 nov 2022 14:37 Zomaar iets dat een rol kan spelen. L/R vermogen gecorrigeerd?
Mijn Rotor 2 Inpower geeft een links/rechts verhouding van 50% aan. Ik ga er van uit dat er niks te corrigeren valt.

Gebruikersavatar
asmeets
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 22 sep 2009 23:23
Contact

Gebruikersavatar asmeets 06 nov 2022 16:53

walter- schreef: 06 nov 2022 15:30 Zoek iemand met een goede indoortrainer en zet je fiets daar even op. Vergelijk zo even de vermogens tussen trainer en je fietsvermogenmeter.
Zo neem je de twijfel weg.
En aanvaard een redelijke foutmarge ;-).
Walter
Dat is inderdaad een optie. Foutmarge kan ik ook accepteren en kan volgens mij gecorrigeerd worden. Maar wat is een redelijke foutmarge? Meer dan 50 watt verschil lijkt me wel heel erg veel. En de ene keer hoger en de andere keer lager?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 nov 2022 17:16

Je moet eens kijken wat de fabrieks foutmarge is; dat zou de grootte van de aanvaardde fout moeten zijn.

Op zich zou je bij testen tegen indoortrainer beide foutmarges moeten optellen...

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 06 nov 2022 19:13

Mijn zoon gebruikt ook een dubbelzijdige powermeter van Stages en die gaf ook rare metingen, soms kwam hij thuis met avg power 262w, dan op een vergelijkbare training met een vergelijkbare snelheid ineens maar 183 avg power. Toch grote verschillen vonden we. Ook vergeleken met een Kickr trainer gaf hij zo'n 20 à 30 w te weinig aan.
Bij een inspanningstest konden we de waarden van zijn powermeter en het testapparaat goed vergelijken en wat bleek : de Stages gaf tussen 20 en 43w te weinig aan, naargelang het geleverde vermogen.
We hebben het ding onder garantie terug naar Futurum gestuurd en inmiddels ook weer retour gekregen. Het zou volledig nagekeken zijn, maar als ik naar hun checklist kijk hebben ze alleen een batterijdeksel en de batterijtjes vervangen ?
We hebben het nog niet getest maar ik heb er niet heel veel vertrouwen in eerlijk gezegd. Wordt vervolgd...
Overigens zou de foutenmarge binnen 2% moeten liggen, dan is 43w toch niet helemaal oké lijkt me.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 06 nov 2022 19:33

@dwangarbeider; vraag eens na bij de inspanningstest; sommige test labs laten hun toestellen calibreren; vraag wanneer die calibratie gedaan is en confronteer daarmee je verkoper. Laat je niet te rap afschepen ;-).

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 06 nov 2022 19:50

Over de juistheid van het testapparaat was geen twijfel, dat werd regelmatig getest. Daarom hebben we de Stages ook teruggestuurd, de afwijking was nu wel duidelijk.
Maar zoals gezegd hebben we het nog niet kunnen testen. We gaan het zien....

ercmrj
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 sep 2010 18:54

ercmrj 14 dec 2022 08:27

Ik heb weliswaar geen stages maar een vergelijkbare crank 4iiii op mijn mtb.
Persoonlijk vind ik dat deze verre van nauwkeurig is. Als ik het gemiddelde wattage van 2 ritten vergelijk zijn deze nagenoeg hetzelfde terwijl mijn gevoel anders zegt.
Als ik op strava een stuk rechte weg uitvergroot en de grafieken van snelheid en vermogen bekijk zie ik in de snelheid weinig afwijking ( een nagenoeg horizontale rechte curve) terwijl de vermogensgrafiek een soort van hartslagcurve laat zien met een verschil van 100watt tussen de boven en ondergrens en dat regelmatig, want het kan natuurlijk zijn dat je af en toe iets minder hard trapt, maar dat heb ik niet gedaan.
In de bijlage de grafiek, blauw is snelheid en zwart is vermogen.
Bijlagen
vermogenMeter.png

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 dec 2022 09:57

Ik heb dit ook een keer bij een stages van een vriend van mij gehad.
Ik heb firmware geupdate en nieuwe batterij, daarna niet meer voorkomen.

Of dit het euvel was geen idee, maar het werkt sindsdien.

Collega van mij heeft dit ook af en toe.
Het is een handige PM, maar toch veel van dit soort foutmeldingen en problemen

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 dec 2022 10:19

Je kan ook een setje favero's bestellen bij futurumshop en op je ATB zetten voor een vergelijking. Daarna weer terugsturen. Misschien niet een hele nette oplossing maar wel de makkelijkste

Plaats reactie