Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Vermoeid na corona of vaccin

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 07 nov 2022 13:24

Jup t was cavendish. Had het in 2017 en in 2019 opnieuw.

https://www.cyclingnews.com/news/mark-c ... two-years/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 07 nov 2022 13:44

Afgelopen zomer voor de tweede keer Corona gehad. (Ondanks de prikken) Ditmaal duidelijk op m’n longen.
Ik had echt een flinke terugslag, te zien aan de hoogte van m’n hartslag icm tempo tijdens hardlopen.
Met fietsen dat ik moeite had met pieken, of langere stukken op hoge intensiteit.

Kortademig, veel kuchen en benauwd.

Als ik op lage hartslag bleef lukte het wel om een normale duurtraining te volgen. Tempo bij deze hartslag was aanzienlijk lager tijdens lopen en de wattages bij fietsen ook, maar ik kreeg geen hoestaanvallen en kon zo wel trainen.

Daarom eerst de duur trainingen gaan opvoeren en later wat interval/blokjes toegevoegd.

Ik zie nu de laatste weken eigenlijk pas voor het eerst dat ik qua snelheid en piekvermogen weer mee kan. Waardes zijn alleen niet nog niet als in juli, maar het komt weer in zicht. Ook met de eindsprintjes zie ik weer dat ik nog maar een paar km/h af zit van de waardes van voorheen.

Grootste moeite was vooral de acceptatie. Wetende dat ik op een goed niveau was en het ineens helemaal weg leek te zijn, ging ik juist geforceerd grenzen opzoeken.
Toen ik een ritme wist te vinden (en dus accepteren) maakte het een stuk makkelijker.
Ik merk nu dus met terugwerkende kracht ook wel dat de basisconditie er gewoon zit en echt niet ineens weg is, het kwam er gewoon even niet uit.

Zoveel jaar sporten en dan toch nog steeds niet altijd naar je lichaam luisteren.. het lijkt wel een beginnersfout. Maar Corona was voor mij toch een andere ervaring dan een blessure.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1334
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 07 nov 2022 14:51

havana schreef: 07 nov 2022 12:10Ik heb 'm wel genomen. Nu wil ik bij de volgende ronde Novavax dan heb ik alle merken :lol:
Inclusief de Chinese (Sinofarm) en de Russische (Spoetnik V)?
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 nov 2022 15:12

DrvC schreef: 07 nov 2022 13:44
Zoveel jaar sporten en dan toch nog steeds niet altijd naar je lichaam luisteren.. het lijkt wel een beginnersfout. Maar Corona was voor mij toch een andere ervaring dan een blessure.
Dat snap ik wel. Er zit toch iets in je hoofd dat het na een paar weken weer beter gaat.
Dit is ook een nieuwe situatie. Ik weet zeker dat ik die fout ook zou maken.

De eerste paar weken gaat nog wel, maar als het langer is zou ik et ook moeilijk vinden.
Je denkt toch altijd ff doorzetten net als altijd.

Gelukkig gaat het weer een stuk beter!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2022 15:13

BertL schreef: 07 nov 2022 14:51
havana schreef: 07 nov 2022 12:10Ik heb 'm wel genomen. Nu wil ik bij de volgende ronde Novavax dan heb ik alle merken :lol:
Inclusief de Chinese (Sinofarm) en de Russische (Spoetnik V)?
Nee, want die zijn niet goedgekeurd in NL. Het is trouwens Sinovac.

hayes

hayes 09 nov 2022 20:05

Vier prikken gekregen en uiteindelijk enkele weken geleden ook positief getest. Symptomen waren dezelfde als een lichte verkoudheid.
Ik ben na een dag of drie gewoon gaan fietsen, rustig aan wel. Nu eigenlijk geen enkel negatief effect van de besmetting.

Maar zo veel mensen, zo veel ervaringen.
Enkel van een prik zou het me heel erg verbazen dat je daar lang gevolgen van hebt. Een besmetting is iets anders, iedereen reageert anders. Zeker als je long covid hebt, is het geen lachertje.

Mijn 80-jarige moeder was enkele dagen na mij positief. Eén dag moe en verder niets.
Laatst gewijzigd door hayes op 10 nov 2022 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 nov 2022 21:52

hayes schreef: 09 nov 2022 20:05 Enkel van een prik zou het me heel erg verbazen dat je daar lang gevolgen van hebt. Een besmetting is iets anders, iedereen reageert anders.
Mijn huisarts heeft na vaccinatie in ziekenhuis gelegen. Alles wat kon is uitgesloten, conclusie: "dan toch vaccinatie?"
Hij werkt nu na een jaar nog niet volledig. Dus ja, bij een enkeling kan het toch tegenvallen. Geen idee welke vaccinatie hij heeft gehad.

Fietsnavigatie
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 apr 2023 20:54

Fietsnavigatie 05 apr 2023 16:49

Iedereen reageert anders. Als gevolg van de verplichte quarantaine opgesloten in eigen huis. Dus ik ben gedurende de quarantaine maar vaker op de Tacx gaan zitten, omdat je toch niet ergens heen mag. HIIT trainingen doen tijdens een corona besmetting. Ik kan me heel goed voorstellen dat de meeste daar niet aan moeten denken...

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7823
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 05 apr 2023 17:03

?! Verplichte quarantaine?
We zijn inmiddels toch maanden verder? Er is geen enkele coronaregel meer die quarantaine verplicht
Do or don’t, there is no try

Fietsnavigatie
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 apr 2023 20:54

Fietsnavigatie 05 apr 2023 18:16

Enzzo schreef: 05 apr 2023 17:03 ?! Verplichte quarantaine?
We zijn inmiddels toch maanden verder? Er is geen enkele coronaregel meer die quarantaine verplicht
Ik vertelde mn ervaring uit het verleden. Toen was het wel verplicht.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 06 apr 2023 10:24

Ik heb sterk het idee dat mijn vermogen, dat toch al niet hoog was, door twee corona besmettingen, overigens beide met milde klachten, sterk verminderd is.
De eerste besmetting (april 2020) leverde vooral vermoeidheid klachten op en die zijn nooit meer echt verdwenen.
De tweede besmetting (december 2022) alleen lichte ziekteverschijnselen: loopneus en hoesten. Dat laatste kwam steeds terug na twee weken en lijkt pas sinds drie weken over te zijn.
Ondanks dat ik de hele winter heb doorgefietst blijven mijn gemiddelde snelheid en vermogen sterk achter bij die van 2019.
Is dat herkenbaar voor oudere fietsers?
Ik word in augustus 68
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 06 apr 2023 11:20

Ben na 4 keer besmetting, ondertussen ook bijna chronisch vermoeid. Merk echt dat mijn herstel na training iedere besmetting weer wat slechter is geworden. Heb het nadeel (dat vind ik in ieder geval) dat ik niet top gevaccineerd ben. Eerste prik was Janssen dus dat was er maar 1 en nadien maar een keer een herhalingsprik kunnen halen, omdat de besmettingen iedere keer in de weg zaten. Nu op een punt aangekomen dat ik denk dat de besmettingen maar moeten gaan zorgen voor immuniteit. Klachten iedere keer anders maar veel en zwaar hoesten was bij iedere besmetting wel de rode lijn. Nu echt veel vermoeider en vooral veel langzamer herstel na een training.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie