Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Van off-set naar normaal gespaakt wiel.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 nov 2022 07:53

Achterwiel van mijn Cannondale is 6mm meer naar rechts gespaakt.Zie tekst.
Maar als ik nu een andere fiets zou kopen moet de naaf weer in het midden,is dit een kwestie van spaken los en opnieuw richten,of nieuwe spaken ivm andere lengte van de spaken?

What is Cannondale AI offset?
Afbeeldingsresultaat voor cannondale offset rear wheel
Ai (Asymmetric Integration):

The offset shifts the rear hub and drivetrain 6mm to the right, delivering super short chainstays without any of the usual compromises, and a rear wheel that is dramatically stiffer and stronger because the spoke tension and angles are equal on both sides.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2850
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 nov 2022 08:28

Er is een klein verschil in de lengte van de spaken tussen ai en non ai. Concreet betekent het dat de spaken aan de DS straks iets te lang zullen zijn en de spaken aan de NDS iets te kort.
Het zou kunnen zijn dat je aan de DS tegen het limiet aan loopt van wat de nippel kan hebben qua spaaklengte (lees spaak is te lang) of dat je aan de NDS de draad van de spaken gaat zien. Ook zal de spaak aan de NDS de nippel niet 100% ondersteunen aan de binnenkant omdat deze te kort zal zijn (ook als je geen draad ziet).
Ideaal is het dus niet. Maar je zou er mee weg kunnen komen in eerste instantie. Als het jouw eigen wiel is kun je het proberen en je ziet wel hoe het afloopt.
Je hoeft het wiel niet helemaal los te maken. Om en om nippels een kwart slag los en vast draaien, dan schuift het wiel langzaam naar het midden toe. Je werkt per volledige zijde om een om en niet per nippel om en om.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 06 nov 2022 12:14

Ik heb eens een set 2e hands wielen gekocht, (Shimano grx 650b wielen) die door de 1e eigenaar van normaal naar AI waren aangepast. Hier kwam ik pas achter na de koop. Ik heb ze weer naar de “normale stand” laten maken door de LBS.
Uiteindelijk, na relatief weinig km's, kreeg ik toch spaakbreuk. In 1 rit 3 stuks :oops: .
Hierna heb ik het achterwiel door Philippos opnieuw laten spaken. Dat was voor mij de betere oplossing.

(Nb. Uiteindelijk deze wielen verkocht, spijt gekregen en nieuwe Hunt 650b wielen terug gekocht :geek: )

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 nov 2022 14:45

6mm is teveel om met de huidige spaken te doen.
Met 3mm kom je vaak al in de problemen.

Wat Hanz Be ook aangeeft garantie voor spaakbreuk. Enerzijds door de lengte maar ook door de andere hoek.
Je kan het wiel het beste gewoon verkopen.

Dat is de reden dat ik geen Cannondale meer neem. Terwijl de gedachte echt wel goed is en het hele fijne fietsen zijn.
Lefty is ook een prima vork bv, maar even een wiel lenen is er niet bij.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 nov 2022 18:28

wasbeer2006 schreef: 07 nov 2022 14:45 6mm is teveel om met de huidige spaken te doen.
Met 3mm kom je vaak al in de problemen.

Wat Hanz Be ook aangeeft garantie voor spaakbreuk. Enerzijds door de lengte maar ook door de andere hoek.
Je kan het wiel het beste gewoon verkopen.

Dat is de reden dat ik geen Cannondale meer neem. Terwijl de gedachte echt wel goed is en het hele fijne fietsen zijn.
Lefty is ook een prima vork bv, maar even een wiel lenen is er niet bij.
Bij aankoop van de Cannondale wist ik dat ook niet en had ook niets uitgemaakt ivm de korting die ik kreeg.Maar ben nu 2 jaar verder en was aan het rondkijken eventueel voor een Orbea Terra.Dus achterwiel ging het even om indien ik nu een andere wielset zou kopen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 07 nov 2022 18:36

Als je het wiel wilt houden kun je het misschien ook opnieuw laten spaken. Of is het een speciale naaf?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 nov 2022 18:43

Hanz Bé schreef: 07 nov 2022 18:36 Als je het wiel wilt houden kun je het misschien ook opnieuw laten spaken. Of is het een speciale naaf?
DT Swiss Gr 1600 zit een 350 naaf in.Was mij een beetje aan het oriënteren.

Orbea terra m20 team weggewerkte kabels.
Apex onyx sram rival wel kabels buiten om.
Cannondale super Six evo se kabels buiten om.
Deze zag ik afgelopen Zaterdag https://aeross-bikes.com/gravel_x/
Iemand bekend met dit frame? Heb de prijs van een ongespoten frame opgevraagd.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie