Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Campa athena 11 speed moeilijk afschakelen

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 nov 2022 14:22

Net de derailleurkabel stuk getrokken...
Even moeten knoeien omdat de kabelbreuk net aan het bolletje op de kabel gebeurde en het moeilijk was het bolletje uit de shifter te halen...

Nu test ik even de shifter en heb wat problemen met afschakelen. Soms 'pakt' het afschakelen niet goed. Meestal zonder probleem maar dan opeens lukt het niet; even opschakelen en dan pakt het afschakelen veelal wel weer.
Iemand hier ervaring mee?
Is dit een voorbode om helemaal te stoppen met schakelen en/of is er iets aan te doen.
Ik ga nog even doorspuiten met wd40...

Ter info; ik denk een powershift versie (de versie met 1 keer afschakelen).

Op andere fiets ook een athena gehad die de geest gaf; zijn deze versies zorgenkindje op termijn? Ook gezien dat je de shifter met schakeldeel afzonderlijk kan kopen ;-).

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 nov 2022 14:29

Ik denk dat er nog te veel wrijving in de bekabeling zit. Heb je een compleet nieuwe bekabeling gemaakt, of alleen een nieuwe binnenkabel gebruikt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 nov 2022 14:36

Ik testte voorlopig zonder volledige installatie op de fiets.
Dus enkel derailleur kabel door de shifter; met 1 hand spanning op de derailleurkabel, andere hand op- en afschakelen.
En hoewel er spanning op de kabel staat lijkt het afschakelmechanisme soms te blokkeren.
Het ligt dus niet aan de buitenkabel;-).

Het is niet een fiets waar ik zelf op rijdt. Het zou kunnen dat de shifter voordien soms af moeilijk deed met afschakelen...

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 nov 2022 14:49

Je trekt met de hand nooit precies hard genoeg. Gewoon installeren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 nov 2022 14:52

Dat zal worden ;-).

Bedankt voor de feedback.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 nov 2022 17:41

Update; dus geïnstalleerd...
Probleem bleef; nu ja; geïnstalleerd op de shifter zijn rubber hood op zijn plaats te zetten na.... ; rubber hood op zijn plaats gezet; en probleem helemaal weg....

Zou het enkel de rubberen hood zijn die het afschakelen blokeerde?

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 08 nov 2022 10:49

Ja. Zelfde gehad met chorus 12-speed. Duurt even voordat het kwartje valt maar als je er twee (zowel mevr.. senior als ikzelf) doet gaat dat vallen wel wat beter.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 08 nov 2022 12:05

Ik vermoed dat in de meer dan 10 jaar dat ik fietsen met die groep in huis heb, het niet de eerste keer was dat ik tegen dit probleem liep ;-).

Plaats reactie