Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe "onfit" is Louis Passfield? - Hoe bouw je je training op?

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 04 nov 2022 12:11

Louis Passfield is professor in de inspanningsfysiologie en deelt regelmatig de laatste inzichten via Twitter. Hij doet zelf ook op recreatief-niveau aan wielrennen. Een aantal maanden geleden kwam hij lelijk ten val, brak z'n sleutelbeen maar ook wat ribben, die tevens zijn longen perforeerde. Inmiddels is hij weer hersteld en zit weer op de fiets. Op youtube plaatst hij middels een Vlog zijn aanpak om zijn conditie te verbeteren.

Uiteraard is Passfield van het "meten is weten" en begint hij met een "benchmark;" een ijk-moment om te zien waar hij staat. Vervolgens doet hij een 20-min FTP test, die hij in 3 (mentale) stukken hakt. Afijn de rest kan je allemaal volgen op zijn Youtube-kanaal:

https://www.youtube.com/channel/UCSHuG- ... EFlsHuOQsg

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 13 nov 2022 11:17

Ondertussen zit Louis al aan zijn 9e sessie in 16 dagen. Na voornamelijk intensief werk, zo tegen de FTP grens, heeft hij nu 2 duurtrainingen afgewerkt, met als vuistregel om de duur nooit met meer dan 10% op te voeren, met een intensiteit op zo'n 75% van de FTP. Uiteraard stemt hij ook af op zijn hartslag.

https://www.youtube.com/watch?v=bPSat_D6MJQ

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 16 nov 2022 11:20

Volgde het ook met interesse. Ik las gister helaas dat Passfield plotseling is overleden.. Mij onbekend waaraan, maar ontzettend triest.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 759
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 16 nov 2022 13:02

Desertstorm schreef: 16 nov 2022 11:20 Volgde het ook met interesse. Ik las gister helaas dat Passfield plotseling is overleden.. Mij onbekend waaraan, maar ontzettend triest.
Heel, heel triest nieuws. Zo zie je Louis zich nog vol levenslust uitleven op zijn hometrainer in z'n garage, en dan is hij nu plotseling van de aarde verdwenen. Verschrikkelijk. Niet te bevatten. Als de hemel bestaat dan verdient hij daar zeker een plaatsje.

Plaats reactie