Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

De fiets maakt een krakend geluid als ik trap of de crank gebruik.

HueyKidd
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2022 14:08

HueyKidd 03 nov 2022 14:13

Hallo allemaal,

Ik kocht vorig jaar een nieuwe Cannondale CAAD12 105 Disc, maar die begon al snel te kraken nadat ik hem kocht. Het gebeurt alleen als ik met een hogere intensiteit rijd en meer kracht op de fiets zet.

Ik heb onderzocht of het probleem bij de pedalen ligt, en ik heb vastgesteld dat dit niet het geval is. De kracht lijkt gelijkmatig over beide kanten te zijn verdeeld, maar lijkt aan de rechterkant prominenter te zijn.

Ik heb een filmpje gemaakt waarin ik met mijn armen kracht op de slinger zet waarbij ook het kraken te horen is. Er is dus niet veel kracht nodig. Overigens had ik het voorwiel tegen een muur geduwd, want dat sluit ook uit dat het met de remmen te maken heeft (ik had ze niet geperst).

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 nov 2022 07:39

Kraakjes in alle vormen zijn een grote pijn op je fiets... er is al pagina's vol over geschreven.
Voordat we de lijst van mogelijkheden geven (ik gok probleem in je trapas) ; je hebt nog garantie; wat houdt je tegen die aan te spreken?

Walter

leon1
Forum-lid
Berichten: 2815
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 04 nov 2022 08:17

Ik zou als eerste naar de snelspanner van het achterwiel kijken. Ik heb zelf een CAAD12 en als er een kraakje in zit is het 99% van de gevallen de snelspanner. Vooral als er een beetje vocht bij is gekomen. Daarom smeer ik altijd een klein beetje vet op de contactpunten (van frame en naaf dus). En de snelspanner natuurlijk voldoende strak aantrekken. Gebruik je een lichtgewicht snelspanner?
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 04 nov 2022 08:57

Afgelopen week is mijn body (Caad 13) onder garantie vervangen ivm dezelfde klacht. Body was volledig stuk gelopen. Naven zijn bekend slecht onderdeel van de Caad13, wellicht ook van de Caad12. Dacht zelf trapas of boy, lbs hoorde en voelde direct dat het de body was. Ze hadden ze zelfs gewoon op voorraad liggen, omdat ze frequent kapot lopen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 11 nov 2022 14:02

Mijn eerste gevoel zegt ook trapsas / bracket

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 16 nov 2022 08:16

Iets totaal onverwacht, maar ik heb dit ook gehad met een nieuwe fiets. Het was het zadeldek wat ietsje los gekomen was van de rails...
Vertrouwen is goed, controle is beter.

hayes

hayes 17 nov 2022 09:06

Na maanden zoeken bleek het bij mij de zadelpen.
Het geluid leek op de één of andere manier dikwijls vanuit bottom bracket te komen.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 17 nov 2022 09:24

Boutjes van je schoenplaatjes en ook je pedalen losgehaald, ingevet en weer vastgezet? Snelspanner van het achterwiel kan inderdaad ook voor vervelende kraakjes zorgen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
CayoEvo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 jan 2022 11:56

Gebruikersavatar CayoEvo 18 nov 2022 13:44

Als het de zadelpen is (wat ik ook al eens heb gehad), dan is dat vrij eenvoudig na te gaan. Ga afwisselend zitten en staan terwijl te trapt en ga na of het geluid stopt wanneer je gaat staan en weer terugkomt als je gaat zitten.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 18 nov 2022 14:17

Helaas klopt dat niet, zo dacht ik ook dat m'n bottombracket aan vervanging toe was.
Ook staand hoorde ik kraakjes.
En ook hard tegen trappers/krank duwen met hand (terwijl ik dus naast de fiets stond) hoorde ik de kraak.

Voor zekerheid langs fietsenmaker gefietst en die gaf aan hij het eerder had gehad en trok zadelpen eruit/flinke klodder pasta en weer erin.
En geluid weg.

Frame versterkt alle kraakjes gewoon en iets hoeft maar beetje te bewegen en dat icm klankkast van je frame.
Afgelopen zomer waren het m'n achterwiel lagers die kraakten bij stevig trappen. (bergop)
Als test ander achterwiel erin en geluid weg.

hayes

hayes 18 nov 2022 15:38

Idem hier. Hij kraakte minder al rechtstaan, maar deed het wel nog.
En het was ook niet altijd even erg.
FM begreep ook niet smeer van. Laatste poging voor we het frame terug gingen sturen was zadelpen. En sindsdien stil.
Had ook vanalles geprobeerd: twee maal nieuw bottom bracket, schoenplaastjes, steekassen, balhoofd,...
Had ook al nieuwe wiellagers besteld.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 19 nov 2022 18:55

Kan idd van alles zijn, zadel, trapper, crank, snelspanner, enz.
Die heb ik in soortgelijke situatie allemaal vervangen en uiteindelijk bleek het de naaf te zijn. Wel even los moeten maken, klodder vet, en voila.
Heb op een andere fiets het ook wel eens op kunnen lossen door de snelspanner los te maken en opnieuw het wiel vastzetten. Was een stuk eenvoudiger dan een naaf opnieuw smeren of trappers los en weer vast maken.
Dus zeg het maar.

Plaats reactie