Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Adressen voor opbouw racefiets

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 02 nov 2022 12:06

Hallo,

Ik overweeg mijn volgende fiets niet 'kant en klaar' bij een fietsenwinkel te kopen, maar om alle onderdelen los te bestellen. Niet dat ik een fietsenwinkel dit niet toevertrouw, maar ze hebben simpelweg niet alle onderdelen die ik graag wil op mijn fiets en omdat ze bepaalde merken frames niet voeren. Ik ben zelf niet technisch onderlegd om alles zelf op te bouwen. Dus mijn vraag is: wie weet er iemand (regio Limburg) die een fiets kan / wil opbouwen. Hoeft dus niet direct een fietsenmaker te zijn, mag ook een bedreven hobbyist zijn.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 nov 2022 12:19

Hoe wil je dat doen met garantie , mocht de hobbyist iets verkloten tijdens het sleutelen. Ik zou daar wel heel goede afspraken over maken voor het geval er iets mis gaat.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 nov 2022 12:41

In dit geval zou ik aanraden gewoon je telefoon te nemen en wat fietsenmakers afbellen en zien of ze niet in regie willen werken.
Misschien is er wel fietsenmaker echt dicht bij je in de buurt (Limburg blijft groot...). En dan is het handig langs te gaan als je problemen hebt. En in mijn ervaring is een tijdje na de creatie van je fiets er altijd wel iets dat verbetering vraagt.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 02 nov 2022 12:53

rene schreef: 02 nov 2022 12:19 Hoe wil je dat doen met garantie , mocht de hobbyist iets verkloten tijdens het sleutelen. Ik zou daar wel heel goede afspraken over maken voor het geval er iets mis gaat.
Ik heb mijn vorige fiets ook zo laten opbouwen. Deze kennis doet dit werk helaas niet meer. Je hebt gewoon garantie op het frame en je kan bij een fietsenmaker die dit merk voert, dit gewoon laten afhandelen. Ook daar heb ik ervaring mee. Had een keer iets aan mijn campagnolo shifter defect binnen de garantieperiode. Ben toen naar Jean Habets gegaan in Schin op Geul en deze heeft alles voor me afgehandeld. Geen probleem dus. Overigens was dat ook de enige keer in 10 jaar tijd dat het nodig was.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 02 nov 2022 12:56

walter- schreef: 02 nov 2022 12:41 In dit geval zou ik aanraden gewoon je telefoon te nemen en wat fietsenmakers afbellen en zien of ze niet in regie willen werken.
Misschien is er wel fietsenmaker echt dicht bij je in de buurt (Limburg blijft groot...). En dan is het handig langs te gaan als je problemen hebt. En in mijn ervaring is een tijdje na de creatie van je fiets er altijd wel iets dat verbetering vraagt.
Voor onderhoud heb ik een reguliere fietsenwinkel die dit doet. Ik zal eens rondbellen inderdaad. Maar lijkt me onwaarschijnlijk dat ze een fiets gaan opbouwen voor je als je daar aankomt met alle spullen. Maar misschien vergis ik me. Vandaar mijn vraag of er hobbyisten zijn die dit doen (uiteraard met kennis van zaken).

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 nov 2022 13:01

Je hebt fietswinkels die enkel aan hun eigen verkochte fietsen willen werken. Dat is een extreme situatie. Andere enkel aan 'hun' merk fietsen of hun specifieke onderdelenmerken. Maar eens je aan 'iedere' fiets onderhoud of herstellingen wil doen, zie ik maar beperkt verschil in regie te willen werken. En vragen staat vrij ;-). Maar ik kan me ook voorstellen dat een goede referentie van op het forum vertrouwen geeft ;-).

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 02 nov 2022 13:10

Gewoon rondbellen in de regio, er is altijd wel een fm die een leuke klus als deze aanneemt.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

jackflash
Forum-lid
Berichten: 292
Lid geworden op: 17 sep 2007 23:37

jackflash 02 nov 2022 13:50

Thanks. Rondbellen is dus een optie. Ook nog even afwachten of er hier nog goede tips voorbij komen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 nov 2022 13:56

Bedenk, voor een fietsenmaker is het gewoon betaald werk.
Behalve als ze ruim vol zitten in het werk, zul je een bepaalde prijs hebben voor hun werkzaamheden, en zal een fietsenmaker daar best open voor staan.

Misschien zullen ze altijd eerst nog kijken of ze iets van hun eigen spullen kunnen verkopen, want dat is natuurlijk ook business voor ze. Maar daar kan je het dan over hebben.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 02 nov 2022 14:05

Tenzij je een Chinees op wilt laten bouwen, dan zou ik gewoon naar de fietsenmaker gaan die het juiste merk frame/ fiets verkoopt. Daar is veel meer mogelijk dan je denkt met betrekking tot aanpassen van de standaard configuratie.

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 02 nov 2022 14:20

Doet Salden niet dat soort dingen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 nov 2022 19:59

Bikeservice Leudal.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie