Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

hookless velgen

Sybren
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2022 19:06

Sybren 01 nov 2022 11:06

Sinds 2019 heb ik ENVE SES 4.5 wielen. Deze zijn, naar ik nu weet hookless. Ik heb van de materie er omheen nooit weet gehad en heb er naar volle tevredenheid Pirelli P Zero Road buitenbanden op gemonteerd. Nu lijkt het erop dat deze niet com-patible zijn met de hookless velgen. Het is altijd goed gegaan, maar mijn vertrouwen is weg. Mijn fietsenzaak zegt dat het niet zo'n probleem is, maar toch.... Ik zou volgens ENVE tubeless banden moeten kiezen. Wie heeft ervaring met deze materie en wellicht, wie heeft ook de ENVE wielen en kan mij vertellen welke banden geschikt zijn.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 01 nov 2022 12:46

Heb je de zoekfunctie van dit forum al eens gebruikt?
Er gaat een wereld voor je open.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 nov 2022 13:25

Ik rijd ook al sinds 2017 op hookless velgen. Sterker ik heb niet anders meer voor zowel race als MTB.
Ook ik heb met Pzero Velo (de voorloper van de road) gereden met biba.

Het niet compatible verhaal is dat het waarschijnlijk niet getest is.
Als de band redelijk strak om de velg zit en je met niet meer dan 6 bar op 25MM rijd en circa -2 tiende bar per millimeter breder is er niets aan de hand.

Twijfel je ga dan gewoon op tubeless banden rijden.

Het is met deze materie altijd lastig om van achter een scherm te zeggen dat het wel of geen kwaad kan. (waarschijnlijk kan het bij jouw geen kwaad, het is immers al goed gegaan)

Ik heb iig veel meer problemen met passing van banden gehad op hooked velgen in het verleden dan op hookless.
Het is nu allemaal wel een stuk beter dan 10 jaar geleden, de passing van banden en velgen is echt veel constanter en beter.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 nov 2022 13:39

wasbeer2006 schreef: 01 nov 2022 13:25...Het is nu allemaal wel een stuk beter dan 10 jaar geleden, de passing van banden en velgen is echt veel constanter en beter.
Die snap ik niet. 10 jaar geleden reden allemaal (althans bijna allemaal) nog op clinchers en vouwbanden. Toen paste alles op alles en was er nooit een verhaal over matching banden en velgen. Nu hebben we tubeless, hookless plus een verzameling banden die specefiek voor een velg zijn. Nu moet ik nadenken over welke band ik koop. Dat had ik 10 jaar geleden echt niet.
Live fast; die young. mijn blog

Sybren
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 okt 2022 19:06

Sybren 01 nov 2022 15:36

Dank voor de reacties. Het blijft een lastig verhaal door de vele meningen. Misschien toch maar kiezen voor zekerheid. Jammer van mijn pirelli road banden. Was er uiterst tevreden over. Nooit lek gereden.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 nov 2022 19:11

Sybren schreef: 01 nov 2022 15:36 Dank voor de reacties. Het blijft een lastig verhaal door de vele meningen. Misschien toch maar kiezen voor zekerheid. Jammer van mijn pirelli road banden. Was er uiterst tevreden over. Nooit lek gereden.
Ik begrijp jouw beredenering niet want 3 jaar na aankoop heb je pas door dat de velgen hookless zijn, al die tijd heb je met Pirelli Road clinchers en binnenbanden tot volle tevredenheid en in alle vertrouwen gereden en nu je het weet heb je geen vertrouwen meer in deze set-up, raar. :roll: Het lijkt mij dat zolang je niets aan deze set-up wijzigt er niets fout kan gaan.
Hookless velgen hebben, zoals jij dus inmiddels hebt begrepen, geen rand aan de binnenkant van de velg die de hiel van de band tegenhoudt in het van de velg schieten als er met een te hoge bandendruk wordt gereden. Een tubelessband is daar nou juist heel geschikt voor omdat deze met een veel lagere bandendruk dan met een clincher en biba wordt gereden. Enfin, als jij de clincher en biba onder de maximaal toelaatbare druk van de hookless velg blijft/gaat rijden zal ook dan niet zo gauw, maar ook met een tubeless set-up, het gevaar ontstaan dat de band van de velg schiet. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 nov 2022 21:11

rob74 schreef: 01 nov 2022 13:39
wasbeer2006 schreef: 01 nov 2022 13:25...Het is nu allemaal wel een stuk beter dan 10 jaar geleden, de passing van banden en velgen is echt veel constanter en beter.
Die snap ik niet. 10 jaar geleden reden allemaal (althans bijna allemaal) nog op clinchers en vouwbanden. Toen paste alles op alles en was er nooit een verhaal over matching banden en velgen. Nu hebben we tubeless, hookless plus een verzameling banden die specefiek voor een velg zijn. Nu moet ik nadenken over welke band ik koop. Dat had ik 10 jaar geleden echt niet.
Een hele serie schwalbe banden die te klein was knalde bij 4 bar van de velg.
Net als een paar schwalbe mtb banden.

Alu velgen die minder cosistent zijn omdat de machine slijt. Notubes had hier vooral last van maar ook bij mavic kwam het voor. Als je toen pech had en je zat bij beide op de grens ging het nog wel eens mis.

Ik denk zelfs dat bij hookless de kans op problemen kleiner is, de band valt vaak ook gewoon mooier.
En bedenk je dat elke autovelg ook hookless is.

Flash29
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 jan 2012 09:20

Flash29 02 nov 2022 16:07

rob74 schreef: 01 nov 2022 13:39 Die snap ik niet. 10 jaar geleden reden allemaal (althans bijna allemaal) nog op clinchers en vouwbanden. Toen paste alles op alles en was er nooit een verhaal over matching banden en velgen. Nu hebben we tubeless, hookless plus een verzameling banden die specefiek voor een velg zijn. Nu moet ik nadenken over welke band ik koop. Dat had ik 10 jaar geleden echt niet.
Die snap ik niet. 10 jaar geleden gebruikten we allemaal (althans bijna allemaal) nog sms berichten. Toen paste alles op alles en was er nooit een verhaal over verschillende social media. Nu hebben we tik-tok, instagram, twitter, mastadon plus een verzameling social media waar je lid van moet zijn. Nu moet ik nadenken over welke social media ik gebruik. Dat had ik 10 jaar geleden echt niet.

;)

Maar "on topic" ik rij op een Giant TCR Advanced Pro 0 met hookless velgen met volle tevredenheid. Voor mij zijn er meer voordelen dan nadelen. Ook de lijst met banden die zijn "goedgekeurd" wordt met de tijd groter.

Plaats reactie