Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Smarttrainer kiezen voor gebruik in garage

apex
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jun 2016 18:42

apex 31 okt 2022 20:46

Ik zou in mijn garage achterin de tuin een smarttrainer willen plaatsen icm een oudere (niet smart-)tv.

Ik kijk naar een wahoo kickr v5. Ik weet niet of me dat voordelen oplevert omdat ik een wahoo element roam heb als fietscomputer?

Ik vraag me af of ik problemen zou kunnen hebben ivm connectiviteit. In de garage heb ik momenteel alleen wifi met een power kit geprobeerd maar dat was niet de snelste verbinding. Er ligt wel utp kabel vanaf de router binnenhuis maar die zal tot in de garage ruim 40 meter bedragen. Is snelle wifi een must?

Moet de tv smart gemaakt worden dmv google chromecast of is dat niet nodig?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 okt 2022 21:17

Stabiele wifi is wel handig!

Je hebt geen smart tv nodig, wel een laptop om t scherm aan te sturen.

Je Wahoo fietscomputer zal je niet veel nodig hebben, dat maakt geen verschil. Kickr is verder gewoon een goed product.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5810
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 31 okt 2022 21:29

De Wahoo Element heeft wel een voordeel: Je kan routes narijden die je ooit gereden hebt : Even via Komoot naar je Wahoo sturen - en je kan de rit als route narijden. Erg leuk als afleiding die ik gebruik voor korte ritjes in Limburg waar ik een uurtje zoet mee kan zijn.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 31 okt 2022 23:12

apex schreef: 31 okt 2022 20:46 Ik zou in mijn garage achterin de tuin een smarttrainer willen plaatsen icm een oudere (niet smart-)tv.

Ik kijk naar een wahoo kickr v5. Ik weet niet of me dat voordelen oplevert omdat ik een wahoo element roam heb als fietscomputer?

Ik vraag me af of ik problemen zou kunnen hebben ivm connectiviteit. In de garage heb ik momenteel alleen wifi met een power kit geprobeerd maar dat was niet de snelste verbinding. Er ligt wel utp kabel vanaf de router binnenhuis maar die zal tot in de garage ruim 40 meter bedragen. Is snelle wifi een must?

Moet de tv smart gemaakt worden dmv google chromecast of is dat niet nodig?
40 meter is voor utp kabel geen enkel probleem! Zolang de kabel in goede staat is, blijft de verbinding van modem naar provider de bottleneck.
Dogma F

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 nov 2022 09:55

Wahoo element kan heel goed de trainer aansturen, maar dan heb je geen beeld.
Indien je een programma als Zwift of Rouvy wilt gebruiken heb je niets aan de element. Dan zal je een telefoon, tablet of computer moeten gebruiken, die gekoppeld kan worden aan de trainer. Deze kan dan ook worden gekoppeld aan de tv.

1094
Forum-lid
Berichten: 1598
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 01 nov 2022 09:57

Mocht je geen laptop hebben om op je tv aan te sluiten is de appletv een goede optie.

apex
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jun 2016 18:42

apex 01 nov 2022 11:47

Thanks, ik ga die utp kabel eens eerst testen. Ik heb nog een ongebruikte wifi router die dienst kan doen in de garage. Als ik netflix zou kunnen streamen, zou het moeten voldoen. Dan zal de rest ook wel opgelost geraken.


Een laptop is eveneens aanwezig maar ik hoopte via telefoon te kunnen aansturen.
Een chromecast heb ik ook gewoon liggen.

apex
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jun 2016 18:42

apex 01 nov 2022 12:15

Misschien een vraagje richting de fietsen die ik heb...

Ik heb een trek procaliber 8 (alu) en een specialized roubaix(carbon),beiden model 2019. Ik hoop van beiden te kùnnen gebruiken. De procaliber is een 12 speed mtb met boost 148mm steek as en de specialized een 11 speed ook met steek as maar iknik ken verder geen detail. Ik hoop dat beiden mogelijk zijn om te installeren op de trainer. Ik besef ook wel dat ik in de praktijk niet telkens de tandwielen zal willen wisselen. Normaal zou ik de racefiets gebruiken of moet ik schrik hebben voor het carbon frame?

Daarom was ik eigenijk naar de kickr rollr aan het kijken in het begin ivm gemak van installatie en omwisselen, maar ik vrees een beetje voor de krachten die op de voorvelg kunnen komen. En deze zal niet geschikt zijn voor mountainbike.

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 01 nov 2022 14:37

Een kickr rollr is niet echt een smarttrainer, en daar zul je zelf een powermeter moeten hebben op de fiets om het te laten werken.

Ik denk dat je in principe met de meeste direct drive trainers geen buil zul vallen. Voor de kosten zou je kunnen kijken naar reconditioned Wahoo trainers: https://eu.wahoofitness.com/devices/sale
Een Kickr V5 of Core zijn allebei goed keuzes.

Kwa netwerk zou ik gewoon een 40m kabel trekken (cat 5e of 6) als je twijfels hebt over de wifi. Met een kabel is het altijd beter.
De TV zelf hoef je niet smart te maken, maar je moet er natuurlijk wel een PC/laptop/Apple TV op aansluiten wil je je gewenste trainingsapplicatie kunnen zien. Van bv tablet naar TV zou ook wel moeten kunnen met speciale verloop kabels. Met een Chromecast zou evt ook nog wel werken, maar dat heb je wel flinke lag, en je hebt goede wifi nodig voor je tablet / telefoon. Niet heel handig denk ik.
Ik gebruik zelf een laptop met Zwift erop die ik aan mijn TV heb hangen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 01 nov 2022 14:45

Als je wifi goed werkt in je garage, kan het prima met een smartphone en een chromecast.
Zo doe ik het ook bij mij op zolder.

apex
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jun 2016 18:42

apex 01 nov 2022 15:12

Bedankt 8-)

apex
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 jun 2016 18:42

apex 01 nov 2022 15:34

De kickr v5 is momenteel in actie door het nieuwe model. :roll:

Even puppy eyes aan het vrouwtje tonen... :twisted:

Plaats reactie