Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

vraag ivm stuurpen+stuur

bs1987
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2022 19:26

bs1987 27 okt 2022 19:39

goedendag.

ik ben benny 35 jaar en sinds kort in het bezit van een Orbea Orca gavia racefiets.

nu zit ik met 2 kwesties

1: ik heb de fiets nu afgesteld volgens de verschillende manieren die je via google kan vinden.
zadel staat op hoogte . zadel positie zit goed.

alleen de meetmanier voor afstand tussen stuur en zadel laat zien dat de afstand te groot is.
als ik mijn elleboog tegen me zadel aanhoudt kunnen er nog 4 vingers tussen. tevens vind ik dat ik bij het fietsen niet echt lekker zit alsof ik te ver moet strekken om bij de remhevels te komen. stuurpen is hart tot hart nu 10 cm. als je dan ga zoeken er zijn genoeg kleinere maten, maar dan lees je ook weer dat dit afgeraden wordt.

2 ik vindt het model stuur erg raar. ik heb vroeger racefietsen gehad en toen was het stuur een halve ronde als het ware. in dit stuur zit nog een extra knik en wijst meer naar beneden.
zelf vindt ik het raar en kan ook niet echt lekker onderin het stuur zitten

bijgevoegd foto van de fiets

was is raadzaam ivm beide gevallen
orbea.jpg

Gebruikersavatar
jakkel
Forum-lid
Berichten: 2260
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

Gebruikersavatar jakkel 27 okt 2022 19:49

Kortere stuurpen monteren, kan totaal geen kwaad en/of je kan ook nog spelen met je zadel, eventueel een zadelpen met 0mm offset monteren. Kantel je stuur wat naar onderen, staat te hoog.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 27 okt 2022 20:25

De methode voor de afstand is geen heilige regel, meer een ruwe richtlijn. Er zijn even veel fietsers waarbij dat niet werkt als wel werkt. Je eigen gevoel of een fietsmeting gebaseerd op jouw lichaam zijn relevanter.

Naast de suggesties van Jakkel kun je ook een modern compact stuur monteren, dat fietst voor de meeste fietsers veel prettiger. Mocht je in regio Heerenveen wonen dan heb ik nog wel wat stuurpennen en sturen liggen waarmee je kunt experimenteren.

Volgens mij is het overigens een Orbea Gavia zonder Orca er tussen. De Orca is een ander model en veel duurder.

bs1987
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2022 19:26

bs1987 27 okt 2022 21:07

jakkel schreef: 27 okt 2022 19:49 Kortere stuurpen monteren, kan totaal geen kwaad en/of je kan ook nog spelen met je zadel, eventueel een zadelpen met 0mm offset monteren. Kantel je stuur wat naar onderen, staat te hoog.
net het stuur wat gedraaid. met als referentie een foto van internet van het model zoals die verkocht werdt.

en het scheelt een slok op een borrel.

eerst vondt ik hem vrij nerveus rijden zeker als ik onderin het stuur vasthad en op de trappers ging staan.

net even kwartiertje gefietst en t maakt een wereld van verschil, ik kan op de pedalen staan. zithouding is heel anders nu

hartstikke bedankt beiden voor de top input

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1475
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 27 okt 2022 21:40

Ik heb nog een 90mm pen en een 40cm 3t ergonova pro in de schuur. Staan in mijn te koop draadje.
viewtopic.php?t=98046
Oeps het stuurtje staat niet in de advertentie. Als je interesse hebt stuur maar een pb ik doe er wat spacers bij :)
Je kunt ze gebruiken.

Als je onderrug hol staat ipv bol en je ellebogen overstrekt ipv met een lichte buiging. Als je niet je hele rit met je handen op je hoods kan rijden maar naar je toe verplaatst. Dan staat alles te ver van elkaar. Of is je reach te groot.
Je reach wordt bepaald door. Positie shifters, positie stuur(uit einde waterpas), stuurbocht(moderne trek en oude sturen kunnen een lange reach hebben), en de stuur pen lengte. Bedenk wel dat een cm al een heel verschil kan maken.

Btw een fiets afstellen is heel makkelijk. Zet je fiets vlak en alles volgt de horizon. Zadel pas. Onderkant stuur pas. Shifters mogen best een beetje naar je toe gekanteld worden maar niet door het stuur te kantelen, rubber weg duwen 5mm imbusje los verschuiven vast.
Succes

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 okt 2022 08:21

jakkel schreef: 27 okt 2022 19:49 Kortere stuurpen monteren, kan totaal geen kwaad en/of je kan ook nog spelen met je zadel, eventueel een zadelpen met 0mm offset monteren. Kantel je stuur wat naar onderen, staat te hoog.
Zadel nooit naar voren zitten om de reach te verkleinen. Eerst stel je zadel af op je benen en pas daarna de reach met stuurpen en of stuur.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 okt 2022 08:32

Dat lijkt me wat te stellig. Zeker met in verhouding lange benen (dan heb je dus een korte reach, zoals TS) kun je m.i. prima het zadel wat naar voren brengen zodat je wat meer gecentreerd tussen de wielen zit.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 okt 2022 08:46

53x11 schreef: 28 okt 2022 08:32 Dat lijkt me wat te stellig. Zeker met in verhouding lange benen (dan heb je dus een korte reach, zoals TS) kun je m.i. prima het zadel wat naar voren brengen zodat je wat meer gecentreerd tussen de wielen zit.
Als je zadel nu voor je benen wat te ver naar achter zit kan die wat naar voren ja. Dat verkort ook de reach, maar als het zadel al goed staat zou ik daar niet de reach mee verkorten.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 okt 2022 08:58

Mee eens. Maar een te korte stuurpen is ook niet fijn. Dan is de bovenbuis te lang.

Aan de andere kant: de nieuwste generatie mtb's hebben hele steile zitbuizen. Daarmee zit je ook veel meer naar voren automatisch (en daar is de rest van de geometrie ook op bedacht). Dat gaat ook goed.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 okt 2022 10:49

53x11 schreef: 28 okt 2022 08:58 Mee eens. Maar een te korte stuurpen is ook niet fijn. Dan is de bovenbuis te lang.

Aan de andere kant: de nieuwste generatie mtb's hebben hele steile zitbuizen. Daarmee zit je ook veel meer naar voren automatisch (en daar is de rest van de geometrie ook op bedacht). Dat gaat ook goed.
Het stuur heeft gigantisch veel reach. Misschien is hij er al als hij een compact stuur monteert.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 okt 2022 11:24

Dat wilde ik ook net zeggen.
De reach van het stuur wordt nogal eens vergeten terwijl daar in extreme gevallen 4cm in kan zitten!

Dat is veel meer dan dat je met stuurpennen kan spelen.
Ik ben persoonlijk bij een racefiets voor een lange stuurpen en korte reach van het stuur.

De gemiddelde nederlander van 180 tot 190 zou wat mijn betreft nooit korter dan 10cm stuurpen moeten rijden.
Dat zie je ook wel terug wat er standaard geleverd wordt op de maten 56 en 58

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5055
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 28 okt 2022 11:36

wasbeer2006 schreef: 28 okt 2022 11:24 Dat wilde ik ook net zeggen.
De reach van het stuur wordt nogal eens vergeten terwijl daar in extreme gevallen 4cm in kan zitten!

Dat is veel meer dan dat je met stuurpennen kan spelen.
Ik ben persoonlijk bij een racefiets voor een lange stuurpen en korte reach van het stuur.

De gemiddelde nederlander van 180 tot 190 zou wat mijn betreft nooit korter dan 10cm stuurpen moeten rijden.
Dat zie je ook wel terug wat er standaard geleverd wordt op de maten 56 en 58
Nu ben ik geen wiskundige, maar wel benieuwd of het effectief ook anders fietst als je bijv met een stuurpen van 6cm + stuur met reach 4cm fietst ipv een stuurpen van 9cm met een reach van 1cm. Effectief dus beide 10cm. Zou het uitmaken?

Plaats reactie