Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke schoen op welke fiets en waarom eigenlijk?

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 25 okt 2022 21:01

Vroeger was de wereld overzichtelijk: op de racefiets droeg je raceschoenen, op de mountainbike droeg je mountainbikeschoenen. Toen ik de mtb inruilde voor een cyclecrosser, zette ik de trappers over naar de nieuwe fiets (net als de schoenen) en diezelfde trappers verhuisden weer iets later mee naar de gravelbike. Raceschoenen op de racefiets, mtb-schoenen op de gravelbike.

Na zeven jaar is het mij inmiddels duidelijk geworden dat gravelen iets anders is dan mountainbiken op een aan racefiets. Ik rijd andere routes dan op de mtb: minder technisch, veel minder single tracks, vaker over brede paden en vaker over asfalt dan ik ooit met de mtb heb gedaan. En toch rijd ik nog altijd met mtb-schoenen. Waarom eigenlijk, vroeg ik me af nu ik een nieuwe gravelbike besteld heb en daar pedalen op moet zetten. Waar kies ik voor: race-pedalen met race-schoenen of mtb-pedalen met mtb-schoenen?

Ik neig nu naar race-pedalen. De race-schoenen die ik heb zijn top en voelen lichter en stijver dan de mtb-schoenen die ik nog heb. Bovendien moet ik zelden afstappen als ik onderweg ben op de gravelbike omdat de route te technisch is. Ben ik de enige die daar zo over denkt? Zie ik iets over het hoofd of moet ik mee in de hype en moet ik kiezen voor gravelschoenen? En zo ja, waarom dan?
Michiel

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 25 okt 2022 21:07

Wat zit het fijnst?
Wat vind je het mooist?
En wil je graag iets nieuws kopen?

De keuze is aan jou lijkt me.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 25 okt 2022 21:56

De marketingmensen hebben toch niet voor niets de 'gravelschoen' bedacht....?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 okt 2022 22:08

Zolang je niet hoeft af te stappen in de modder/zand kan je prima met spd-sl pedalen en schoenen rijden.
Alleen als je wel moet afstappen tja dan zitten je plaatjes meteen vol met rotzooi en als je dan wilt inklikken....

Hangt er dus echt vanaf wat je onder gravellen verstaat.
Net zoals je veel gravel routes ook prima op een racefiets kan fietsen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 25 okt 2022 22:10

@DDX, +1
I know myself like no one else
Nothing to defend

pino
Forum-lid
Berichten: 3286
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 25 okt 2022 22:27

Heel goede MTB schoenen geprobeerd ?
De grove noppen heb je niet nodig, maar een MTB-systeem is beter zandbestendig.
Niet zijken maar reiden !

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 okt 2022 07:56

MTB schoenen op het niveau van je raceschoenen brengen, dus fatsoenlijke stijve schoenen kopen.
Mocht je onderweg een keer af moeten stappen omdat het te lastig te fietsen is, dan is een MTB schoen een stuk prettiger als je dan moet lopen.
Zoals al gezegd, een raceschoenplaatje loopt meteen vol en slijt als een malle waardoor je kans hebt dan je niet eens meer in kan klikken omdat je plaatje te ver afgesleten is!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3511
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 26 okt 2022 08:00

Als je naar de wedstrijdgravelrenners kijkt, volgens mij veelal raceschoenen. Ik rijdt op de oude crossert, die ik als een soort gravelbike gebruik gewoon op ATB-schoenen. Vroeger stapte ik nog wel eens af voor een trap oid, maar tegenwoordig niet meer, stap zelden af maar zie geen reden voor andere schoenen. Andere reden is dat mijn atb-schoenen wat warmer zitten en ik vooral in de winter met de crosser rijdt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 okt 2022 08:08

Ik heb lang met Fizik wegschoenen en look keo pedalen gereden. Geen enkel probleem in NL. Toen ik meer in buitenland ging gravellen ben ik overgestapt: meer lopen en grover gravel wat schoenplaatjes snel doet slijten.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6054
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 okt 2022 08:32

Gaan ze op de MTB niet meer en meer over naar flatpedals met goede schoenen (five ten's bijv)?
Lijkt me voor de gravel/bikepack/woon-werk/nomade ook geen gekke optie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 okt 2022 09:17

De flatpedals zijn omdat iedereen de online filmpjes ziet van de meest extreme mtb fietsers, die routes rijden die wij hier uberhaupt niet hebben. En omdat spd pedalen dus ineens niet cool meer zijn. In de wereldbeker xc heeft gewoon iedereen atb schoenen en klik systemen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1332
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 okt 2022 09:29

MTB schoenen lopen makkelijker. Buiten, binnen, in het café, op straat, op onverhard.
Daarom heb ik maar een soort fietsschoenen.
hun fietsen.

Plaats reactie