Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

TCR of EVO ... en praatjes van de fietsenmaker?

WiebeWiebe
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 okt 2022 11:51
Locatie: Amsterdam

WiebeWiebe 24 okt 2022 12:57

Ik ben Wiebe en nieuw hier op dit forum. Ik fiets al ruim 40 jaar, vroeger ook wedstrijden, nu vooral fietstochten tussen 30 en 150 km. Ben nooit zo’n materiaalgoeroe geweest (vandaar nieuw op dit forum), maar ben me nu aan het oriënteren op een nieuwe fiets. Ik kan wel wat ‘collegiaal’ advies gebruiken.

Het liefst zou ik een Specialized Aethos aanschaffen. Ik vind dit een mooie klassieke fiets, die ook qua geometrie voor mij goed uitkomt. Er zijn hierbij twee issues. Het eerste is dat ze nauwelijks te verkrijgen zijn in mijn maat (61). Fietsenmakers hebben vaak een lijst met fietsen “die ze het komende half jaar nog binnen krijgen”. Daar zit tot nu toe geen Aethos-61 bij. Het tweede is dat deze fiets, net als de andere fietsen van Specialized, naar mijn bescheiden mening nogal overpri’z’ed is.

Ben nu op zoek naar een alternatief. Ik heb er twee gevonden die me aanstaan: Vind de Giant mooier, bovendien is deze helemaal Ultegra. De Cannondale heeft een eigen-merk crankstel en een 105-cassette; is dit een verkapte bezuiniging? Voordeel van de Cannondale is dat ik een maat 60 kan nemen ipv een 62.

Ik was bij een fietsenzaak die oa. Specialized, Cannondale en Ridley verkoopt. De verkoper die ik sprak beweerde dat merken zoals Specialized en Cannondale echte ‘rijders-fietsen’ zijn, waarop je schijnbaar moeiteloos je kilometers wegtrapt. Toen ik hem zei dat ik ook naar Giant kijk, keek de man een beetje zuinig en zei hij dat de frames van Giant duidelijk minder goed zijn. Geen echte ‘rijders-fietsen’. Als ik op zoek was naar een goedkopere fiets kon ik beter naar Cube kijken (die hij toevalligerwijze ook in de winkel had staan).

Op de website van Bicycling (“De beste racefietsen waar we ooit op gereden hebben”) staat een lijst met 13 fietsen. Op deze lijst komen de Aethos, de TCR en de SuperSix alle drie voor.

Zijn er voor- en nadelen van de fietsen die ik hier noemde? En wat is er waar van de opmerking over de ‘rijders-fietsen’? Is dit iets subjectiefs (sommige mensen krijgen ook een beter gevoel van een bepaald merk auto) of is het objectief (een beter frame en betere wielen geeft een beter rijgedrag)? Dus concreet: Heeft de EVO een beter frame dan de TCR?

Bedankt en groet, Wiebe

chris80
Forum-lid
Berichten: 1167
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 24 okt 2022 14:35

Echte “rijders-fietsen”. Die had ik nog niet langs horen komen 😀. Klinkt mij als onzin in de oren (en een reden om niet meer naar zo’n winkel te gaan).

Het frame van een Giant is echt niet slechter als die van een Cannondale oid. Rijdt allemaal prima.

Dus als jij de Giant het mooiste vindt zou ik daar voor gaan. Mijn halve fietsclub rijdt op een TCR en allemaal erg tevreden.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 okt 2022 14:48

We hebben hier een speciaal topic voor op het forum: "Onzin vandaag gehoord bij de fietsenmaker" (o.i.d.)

Een fiets is een fiets. Of daar nu Giant op staat of Ridley of helemaal niks. Fietsen doen ze allemaal.

Gebruikersavatar
ibooij
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2006 09:52

Gebruikersavatar ibooij 24 okt 2022 14:53

Het belangrijkste bij een fiets is dat ie goed bij je past. Voordat je een nieuwe gaat kopen zou ik er even zeker van zijn dat je weet welke maten je wilt hebben. Niet alleen dat je een 61cm frame nodig hebt, maar ook wat de juiste stuurbreedte is bijvoorbeeld. De ervaring leert dat een goed passende fiets zoveel meer plezier oplevert. Een goed passende fiets is een "rijdersfiets".

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 okt 2022 15:16

Veel fietsers zijn begonnen op een goedkope Giant (daarvoor op
Peugeots) waardoor het imago van goedkoop/simpel er aan blijft kleven.
Fietsenmakers behoren tot de meest conservatieve deel van het spectrum, daardoor blijft dat bij hun dat imago nog meer kleven (neem een zwarte, geen risico).

Giant maakt geweldige fietsen en worden bestuurd door fietsers. Cannondale door een investeringsmaatschappij met veel marketeers.
Niet zijken maar reiden !

Tussendoor
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09

Tussendoor 24 okt 2022 15:41

pino schreef: 24 okt 2022 15:16 Giant maakt geweldige fietsen en worden bestuurd door fietsers.
Bedoel je deze fietsers:
https://www.giantgroup-cycling.com/en/ir-corporateboard

Er zitten voor mij geen klinkende namen tussen...

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4517
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 24 okt 2022 15:46

Tom Dumoulin had ook de grootste moeite om met zijn Giant de Giro te winnen. Op een Cannondale of Specialized was t duidelijk makkelijker geweest en had hij waarschijnlijk ook de Tour al 3x gewonnen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3529
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 okt 2022 15:46

Nou zou gek is dat niet. Naast de rijdersfiets waar je daadwerkelijk op kunt rijden, heb je ook de zelfrijdende fiets, die rijdt vanzelf en vult je strava met de mooiste ritten zonder dat je zelf erop op uit hoeft. Ik neem aan dat je zelf wilt rijden, dus een rijdersfiets. Jammer dat ik dat uit moet leggen.

Zitten er hier nou mensen die FM belachelijk te maken?

En mag ik raden, deze FM verkoopt geen Giant. Ik ga alvast door voor koelkast :-)
Laatst gewijzigd door rikkert op 24 okt 2022 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 24 okt 2022 15:47

Tussendoor schreef: 24 okt 2022 15:41
pino schreef: 24 okt 2022 15:16 Giant maakt geweldige fietsen en worden bestuurd door fietsers.
Bedoel je deze fietsers:
https://www.giantgroup-cycling.com/en/ir-corporateboard

Er zitten voor mij geen klinkende namen tussen...
Op snelheid zul je ze niet kunnen betrappen, wel op jaaaaaaaren ervaring in het bouwen van fietsen.
Niet zijken maar reiden !

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 24 okt 2022 18:00

Of de TCR beter is dan de EVO ?
Maar het idee van de FM om naar een Cube te kijken is niet verkeerd.
Een Agree C62 met Ultegra DI2 kost minder dan de TCR en heeft betere onderdelen.
Er is vast een forumlid die dat kan bevestigen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 okt 2022 18:23

Als jij de Specialized overpriced vindt dan.koop je die toch niet.
En dat wat de ene een 60 noemt bij de andere een XL is een "voordeel" zou zijn begrijp ik ook niet.
Koop je de fiets die jij de mooiste vind.
En er rijden 10000-en fietsers op een Giant of een Cube.
Met een Cube, behalve dat die minder kost voor hetzelfde, is echt niets mis.
I know myself like no one else
Nothing to defend

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 24 okt 2022 18:59

Een rijders-fiets. 🤔
Dat de marketeers van de diverse merken een pak onzin voor waarheid nemen, ok, maar als ook de fm dergelijke onzin vertelt, dat slaat alles.
Kies wat je leuk vindt.
By the way, voor hetzelfde geld is ook Di2 105 mogelijk.
https://xbikes-shop.be/accueil/1109-534 ... #/1-size-s
(Blijkbaar in alle maten beschikbaar)

Plaats reactie