Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Meerdere voorjaarsklassiekers rijden

MariusH
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 jun 2021 01:00

MariusH 24 okt 2022 11:11

Hallo forumleden,

Sinds 1 oktober ben ik druk in training om mijn algehele fietsconditie te verbeteren (trap nu een kleine 3 watt/kg op omslagpunt). Wat meer uren (11 a 12 ipv 8) en wat gestructureerder (dus niet alleen maar rustig, maar ook HIIT intervallen). Het lijkt me als fan van de voorjaarsklassiekers namelijk tof om zelf eens (pak hem beet) een Ronde van Vlaanderen (235km) te rijden.

1 zo’n toertocht zal niet zo’n probleem zijn. Maar eigenlijk is het natuurlijk ook wel ‘zonde’ om een half jaar alles op zij te zetten voor 1 dag fietsen. Ik zit er daarom aan te denken om een paar toertochten achter elkaar te doen. Bijvoorbeeld Vlaanderen - Roubaix - AGR. Zit elke keer een week tussen. Vorig jaar de helft van de stroken in Roubaix gedaan en smaakte zeker naar meer.

Mijn vraag aan jullie (wellicht met ervaring), is dit in beginsel haalbaar of voor de gewone wielersterveling wat te ambitieus? Kan me ergens ook wel voorstellen dat je er na zo’n grote inspanning een week af ligt en dan niet meer in ‘vorm’ bent voor de volgende toertochten. Anderzijds, met een half jaar serieus trainen moet je toch wel tegen een stootje kunnen.

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen. Alvast dank 😊

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3340
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 24 okt 2022 11:15

Met 11-12h fietsen per week, zou ik verwachten dat je *quasi* week na week zo'n tocht kunt afhaspelen. Je kan ook voldoende rust nemen tussen die tochten, het is niet zo dat de vorm onmiddellijk verdwijnt als je eens twee-drie dagen niet naar je racefiets kijkt.
Laatst gewijzigd door raven14 op 24 okt 2022 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 okt 2022 11:17

Ik wel eens 2 cyclos achter elkaar gereden. Met een week ertussen dus.
Een keer bij beide cyclos volle bak proberen te rijden en dan merkte ik dat ik toch nog niet helemaal hersteld was van de eerste.
Andere keren reed ik een van de cyclos iets rustiger en dan bleek het best goed te doen.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 okt 2022 11:29

Maar een cyclo is toch echt wel wat anders dan een toertocht.

Ik denk dat je prima om de week een toertocht kunt rijden. Zorg voor goede herstelvoeding na afloop en doe de dag nadien een hersteltraining. Rest van de week rust, goed slapen en goed eten en dan ben je wel weer boven jan het volgende weekend.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 24 okt 2022 11:30

Dat moet wel lukken met de trainingsarbeid die je van plan bent. Niet al te gek doen, deel de tochten goed in. Bedenk ook dat het niet alleen gaat om trainingsuren vooraf. Plan richting het drieluik wat herstel in. Zorg ook dat je goed nadenkt over het eten tijdens de tochten, zorg voor goede nachtrust, geen alcohol, etc.

Je moet ook een beetje geluk hebben met het weer. Als je één of meerdere tochten met slecht weer hebt, dan doet dat ook geen goed voor het herstel.

Andere tip is om een huisje / hotel te huren tijdens elk weekend. Geen lange autorit ervoor en erna doet bij mij altijd wonderen qua herstel. De luxe dat je vrij snel kan douchen en relaxen is echt fijn.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1338
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 24 okt 2022 19:46

De een lukt het wel, de ander lukt het niet, of het gaat niet lekker omdat je bijvoorbeeld in de tweede helft van de tocht alsnog blijkt vermoeid te zijn van de vorige week.
Veel is afhankelijk van de manier waarop jij herstelt van zware inspanningen. Kun je nu bijvoorbeeld al op zaterdag én op zondag een flink tocht van 100+ rijden?

Ik heb een paar jaar lang om het weekend een mtb-marathon gereden. Dat kon ik aan. Maar als er geen rustweekend tussen zat, dan werd het een ander verhaal en dan ging het niet lekker. Kan voor jou anders liggen. Of niet. Probeer het uit tijdens de winter. Probeer ook eens een paar 200km brevetten in de winter.
hun fietsen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2063
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 24 okt 2022 20:25

Onderschat jezelf niet teveel. Natuurlijk kan dat. Kijk eens naar wat de gemiddelde randonneur rijdt aan ritten van 200 en meer. 10-15 stuks op een jaar is dan normaal. En dat zijn echt gewone stervelingen.
Gewoon rustig opbouwen tijdens de winter en met veel plezier je voorjaarsklassiekers rijden.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 okt 2022 15:22

Ik zie het probleem niet. Als je getraind bent en tijdens de rit goed voor jezelf zorgt is dat toch geen extreme uitdaging?
Zelf eens de klassiekerweek gedaan. 4 stuks in 7 dagen waaronder Milaan-San Remo (300km) en Ronde van Lombardije (flink hm's).

Een week ruimte is (ook na Parijs-Roubaix) meer dan voldoend. In de tussenweken 2 ritjes van 75km om soepel te blijven.
De uitdaging gaat er meer in zitten wat voor weer het is. Pist het 3 klassiekers van de regen met maximaal 10 graden gaat het nog een beste kluif worden. Niet alleen fysiek maar ook qua motivatie.

Om er echt een mooie set van te maken zou ik de week voor de RVV ook Gent-Wevelgem even meepakken :mrgreen:
Mooi kwartet toch?

el_loco
Forum-lid
Berichten: 952
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 25 okt 2022 15:47

Kan prima. Als ik een week in de alpen zit ga ik ook elke dag fietsen. Niet elke dag volle bak of 150 km, maar uitrusten kan later wel weer. Je lichaam kan echt wel een hoop hebben. Drie tochten in opeenvolgende weken klinkt als een mooie uitdaging, ik zou het zeker doen als ik jou was! :like:

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1680
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 04 nov 2022 18:17

Is absoluut prima te doen. Wielrennen is een simpele sport, je hoeft alleen maar bij te eten en te slapen en dan kun je weer op pad. Het grootste risico om het niet te halen is om erover na te gaan denken. Gewoon trappen, rijden en genieten.

Succes.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie